Vrem TVR 1 acasă!

MASS-MEDIA // „Licenţa TVR-ului a fost luată ilegal şi trebuie să fie întoarsă”

Elemente noi în dosarul TVR 1 contra R. Moldova nu există. Autorităţile pledează pentru soluţionarea acestei probleme pe cale amiabilă, cazul respectiv fiind în prezent pe rol la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului şi promit că vor întreprinde acţiuni concrete pentru a întoarce TVR 1 în R. Moldova. „Vom discuta cu Ministerul Justiţiei şi vom lua o decizie în acest sens foarte curând. Licenţa TVR-ului a fost luată ilegal şi trebuie să fie întoarsă”, a declarat prim-ministrul Vlad Filat.

Ministrul Justiţiei, Alexandru Tănase, care a promis că, în luna martie 2010, TVR 1 va reveni în R. Moldova, s-a arătat mai rezervat în declaraţii, cel puţin pentru reporterii de la JURNAL de Chişinău. „Îmi păstrez dreptul de a decide cu ce instituţii media să colaborez şi în ce măsură”, a menţionat Tănase. Totodată, Ministerul Justiţiei a dat publicităţii un comunicat din care reiese că „Ministerul Justiţiei nu gestionează frecvenţele din spaţiul audiovizual al RM şi nu poate interveni în niciun mod în procedurile de gestionare sau de distribuire a acestora. Gestionarea frecvenţelor ţine de competenţa Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA), iar partea tehnică de gestionare a emiţătoarelor pe frecvenţele de stat este în sarcina Ministerului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor (MTIC). Ministerul Justiţiei are tangenţe cu acest caz doar în contextul procedurilor în care este antrenat Guvernul Republicii Moldova în faţa CEDO”.

Luată prin acţiuni de tip rider

Amintim că deja au trecut trei ani de la dispariţia TVR 1 de pe ecranele telespectatorilor din R. Moldova. În 2007, Societăţii Române de Televiziune (SRTV) i-a fost retrasă licenţa pentru retransmiterea TVR 1 în R. Moldova, pe frecvenţa a doua de stat, frecvenţa acordată SRTV fiind transmisă unei alte companii, şi anume postului de televiziune „2 Plus”. Chiar dacă fostul director
al postului „2 Plus”, Răzvan Paveliu, recunoaşte că TVR 1 a fost lipsită ilegal de licenţă, prin acţiuni de tip rider, venind şi cu o serie de dovezi. „Licenţa TVR 1 a fost scoasă la concurs în urma unei sesizări precum că postul respectiv n-a achitat nişte facturi. Acest caz nici până astăzi nu are un răspuns”, a declarat Paveliu. Fostul director al postului de televiziune „2 Plus” regretă că, fără să-şi dea seama, a devenit instrumentul în mâinile omului de afaceri Vlad Plahotniuc, care i-a promis investiţii substanţiale în „2 Plus” şi că postul va retransmite în continuare TVR 1. „Transmiterea TVR 1 pe teritoriul Republicii Moldova a fost sistată nefondat, iar în spatele acestei ilegalităţi stă Vlad Plahotniuc, din biroul căruia, de câteva ori, l-am văzut ieșind pe Gheorghe Gorincioi”, a mărturisit Paveliu.

Avocata TVR 1 la CEDO, Janeta Hanganu, a ţinut să facă următoarea precizare legată de acest caz: „CEDO a solicitat să facem câteva precizări la dosarul respectiv, lucru pe care trebuie să-l realizăm până la 7 octombrie curent. Vă asigur că acestea nu au nicio legătură cu declaraţiile lansate de Răzvan Paveliu”.

Recuperată pe cale amiabilă

Cât priveşte contribuţia CCA la retragerea ilegală a licenţei TVR 1 şi faptul că Gheorghe Gorincioi nu face declaraţii pentru presă pentru a confirma sau a infirma acest lucru, președinta Comisiei parlamentare pentru cultură, învăţământ şi mass-media, Corina Fusu, are următoarea explicaţie. „TVR 1 a fost expulzată din câmpul informaţional al R. Moldova sub un pretext evaziv şi foarte neconvingător la solicitarea fostei guvernări comuniste, iar CCA pur şi simplu a executat comanda. Şi astăzi CCA are aceeaşi componenţă, este doar un loc care rămâne vacant”.

Fusu consideră că sunt două căi pentru revenirea TVR 1 în R. Moldova. Prima ar fi ca Guvernul R. Moldova să găsească soluţionarea problemei pe cale amiabilă, astfel încât TVR 1 să emită pe frecvenţa care i-a fost luată, adică pe frecvența care îi aparţine acum 2 Plus, iar cealaltă posibilitate ţine de lansarea televiziunii digitale în R. Moldova.

Durata în care este posibilă revenirea TVR 1 în R. Moldova depinde de „etapa la care este dosarul la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului şi cât de rapid va acţiona guvernul în soluţionarea acestei probleme”, a subliniat Corina Fusu, preşedinta Comisiei parlamentare pentru cultură, învăţământ şi mass-media.

De asemenea, Fusu a semnalat o schimbare în grila de emisiuni ale posturilor de televiziune Prime şi 2 Plus, cărora le aparţin două din cele trei frecvenţe naţionale. Dacă până nu demult acestea difuzau în mare parte emisiuni şi filme în limba rusă, treptat încep să apară cu proiecte televizate proprii în limba română. Codul Audiovizualului prevede că cel puţin 70% din timpul de emisie al unui post de televiziune trebuie să fie acoperit cu emisiuni producţie proprie realizate în limba de stat.

Până se stabileşte acel „foarte curând” promis de autorităţi, pentru a urgenta revenirea TVR 1 pe micile ecrane din casele cetăţenilor R. Moldova, Jurnal Trust Media lansează campania „Vrem TVR 1 acasă”.

Bogdan Ciobanu

The following two tabs change content below.