Visurile lui Alexei Leahu

HOBBY // Omul de afaceri Alexei Leahu doreşte să lanseze o rută aeriană Ghidighici-Soroca, să construiască o parcare automată în centrul Chişinăului, să edifice parcul de distracţii „Trei Iezi” şi să lanseze un album

Alexei Leahu, directorul agenţiilor de turism „Trans-Alex-tur” şi „Mondi-tur”, spune că este pasionat de lucrurile de epocă. Istoric de formaţie, acesta a investit timp şi bani în restaurarea unui automobil „Marilyn Berlinette” din 1932. Îşi alintă maşina ca pe o doamnă mereu tânără. A dorit să deschidă curse aeriene, pentru turiştii care vor putea să admire Moldova de la înălţime. „Ultima mea nebunie este să construiesc o parcare automată în centrul Chişinăului, iar pe acoperiş, două piste de aterizare a elicopterelor”, susţine Leahu. Îi place muzica şi vrea să intre într-un studio de înregistrări, pentru a scoate un disc.

„Aşteptaţi un moment, vă rog!”, se adresează Alexei Leahu, după care se întoarce la discuţia telefonică. Îmbrăcat în sacou şi blue-jeans, omul de afaceri Alexei Leahu este persoana pentru care timpul trece mult prea repede. Nu reuşeşte să ia loc pentru a răspunde la întrebare, că se ridică în picioare, pentru a răspunde unui alt apel. „E din Germania!”, încearcă să se scuze.

De la hobby la carieră

„Mi-am făcut din hobby carieră şi am încercat să aplic în practică toate ideile, care unora li se par nebuneşti. Deşi am absolvit Facultatea de Istorie, nu am activat mult timp pe tărâmul profesional, m-am implicat în turism”, povesteşte Alexei Leahu. Anume Facultatea de Istorie l-a făcut să aprecieze mult lucrurile îngălbenite de ani. „Este şi aici un motiv pentru care am achiziţionat automobilul de epocă „Marilyn Berlinette”. De fapt, este o replică după prototipul din 1932. Adică este făcut din materiale moderne, după o copie de epocă. Am încercat să promovăm ideea aceasta, suntem o echipă mai mare de îndrăgostiţi de aceste „femei” ce trebuie mereu alintate. Ştiţi cum se spune, o maşină nouă îţi fură privirea, în timp ce una veche îţi răpeşte şi un zâmbet”, spune bărbatul.
Acesta susţine că autoturismul a fost refăcut de la zero. „Interiorul este din lemn şi piele. S-a lucrat după documente istorice, ca să putem avea idee cum arăta originalul. Mi se pare că tehnica de epocă este o parte a istoriei civilizaţiei umane”, afirmă Leahu.

Acesta spune că are un proiect de restaurare a mai multor automobile în stil Chicago. „Maşinile vor fi folosite pentru plimbările prin oraş. Ideea mi-a venit după ce am lansat trenuţul”, spune bărbatul, după care ia o pauză, oftează şi continuă. „Trenuţul face parte dintr-un proiect mai vechi. Trebuia să fie zece asemenea mijloace de transport, care să ducă turiştii, copiii sau locuitorii capitalei la parcul de distracţie „Trei iezi””, spune omul de afaceri.

Satul „Trei iezi” este o obsesie a sa mai veche. „Trebuia să fie construit la lacul de la Ghidighici. Ideea vine de la parcurile europene Legoland, Europark, Gardoland şi i-am dat doar un aspect naţional, l-am legat de poveştile lui Creangă. Am găsit şi investitorul, în Germania, lipseşte doar un acord final al autorităţilor moldovene. Nu pot să ştiu cui i-ar conveni să nu existe acest acord final”, spune Leahu.

„Moldova de Sus”

Activând în domeniul turismului, de-a lungul anilor a dus mai mulţi oameni la odihnă peste hotare, acum şi-ar dori ca turiştii să viziteze Republica Moldova. De la această idee a pornit o altă obsesie – excursiile aeriene de la Ghidighici la Cetatea Sorocii şi aici se pot adăuga alte destinaţii. „Nu am inventat eu acest gen de turism, am vrut să preiau de la europeni acest concept. Am văzut aşa ceva când am fost în Anglia şi m-am gândit că ar fi bine ca şi la noi în ţară să fie creată posibilitatea de a admira Moldova de la înălţime”, spune Leahu.

Cunoscătorii ştiu că cel mai scump de întreţinut sunt aeroporturile, motiv pentru care am mers pe varianta unui hidroavion, care nu are nevoie de un aeroport şi este uşor de întreţinut. În 2007, am găsit în Novosibirsk un avion AN 2, care putea fi restaurat. Dar nu a fost atât de uşor să-l aduc în Moldova. L-am încărcat pe nişte platforme de cale ferată, pe care se transportau rachete balistice. La graniţa cu Ucraina, am fost reţinut şi am stat după gratii. După o lună de arest, am fost eliberat şi am venit în Moldova, iar la vama Reuţel am fost subiect de glume pentru angajaţii vamali, pentru că au descoperit că un avion poate să meargă şi cu trenul, nu doar să zboare”, spune Leahu, zâmbind.

„Deşi credeam că ce a fost mai greu a trecut, am înţeles că abia acum greul începe”, îşi aminteşte omul de afaceri. A adus specialişti de la Arhanghelsk şi Kiev, pentru ca AN 2 să devină hidroavionul AN 2V. „Intenţionam să deschid o linie aeriană care să pornească de la lacul Ghidighici şi să aterizeze la Cetatea Sorocii. În Republica Moldova sunt 16 avioane AN 2 care pot fi modificate în hidroavioane şi folosite la diferite acţiuni, precum ar fi survolarea zonelor inundate”, susţine omul de afaceri.

Alexei Leahu spune că a primit mai multe oferte de a vinde hidroavionul, dar că de fiecare dată amână tranzacţia. „Mai am o speranţă că voi putea să îmi realizez acest ideal – de a organiza curse aeriene, şi nu doar până la Soroca. Republica Moldova de la înălţime arată extraordinar. Se tot vorbeşte despre dezvoltarea turismului, dar nu se face nimic. Poate ar suna dur, dar această ramură lipseşte cu desăvârşire la noi. Sunt beciurile de la Cricova, dar la ora actuală doar acestea sunt exploatate”, punctează Leahu.

Dacă la volanul frumoasei “Marilyn Berlinette” şi-a petrecut momentele de relaxare, atunci pilot nu a devenit încă. „Avem un pilot bun, care este unicul care se ocupă de pilotarea avionului”, spune Leahu.

„Parcare automată”

Una din ultimele nebunii (cum le numeşte temerarul autor), care i-a furat somnul, este ideea de a construi în centrul Chişinăului o parcare automată. “Şi iarăşi vreau să spun că nu am inventat eu nimic, ci m-am gândit să preiau ideea de la ţările care o folosesc cu succes”, recunoaşte acesta. Ideea a venit mai demult, în urma unei deplasări din partea Ministerului Turismului şi Culturii la Shanghai, China. “Chişinăul nostru, deşi este un oraş mic, este în continuă dezvoltare, şi m-am gândit că ar fi binevenit un asemena proiect, care să salveze centrul capitalei de ambuteiajele formate ca urmare a maşinilor parcate în stradă”, susţine omul de afaceri. Spune că a apelat la primăria municipiului Chişinău, ca să-i fie aprobat acest proiect şi în acest moment este pe lista de aşteptare.
Deşi îi ocupă o parte importantă a timpului, turismul nu este singura sa preocupare. „Am o colecţie impresionantă din 200 de pălării, la care ţin mult. O altă pasiune a mea este fotografia, motiv pentru care tot cumpăr aparate de fotografiat. Am peste 50, dintre care cel mai vechi este un „Kodak” din anii ’30. De asemenea, îmi place muzica, pasiune transmisă de la tatăl meu, care cânta romanţe vechi româneşti. Cvartetul „Concertino” este un balsam pentru sufletul meu”, spune omul de afaceri care recunoaşte că ar vrea să scoată un album cu melodii interpretate de el. „Cunoştinţele mele îmi spun că am voce şi chiar am câştigat unele concursuri. Acum cred că voi intra într-un studio de înregistrări, pentru a înregistra un album, dar mai multe nu pot să vă spun pentru moment”, se destăinuie Leahu.

Marina LIŢA

The following two tabs change content below.
Marina Liţa

Marina Liţa

Marina Liţa

Ultimele articole de Marina Liţa (vezi toate)