Viori de neuitat // CRONICI DE SUFLET

La încheierea acestei toamne concertistice, ne amintim de revelaţiile acesteia – zile frumoase, cu mistere autumnale, au adus clipe de neuitat în sălile de concert ale Chişinăului.

Glasul viorii ne-a vrăjit cu o paletă de culori sonore, purtându-ne prin diferite epoci şi făcându-ne să-i reîntâlnim pe Mozart, Brahms, Ceaikovski… La demararea stagiunii de toamnă 2012, a luat parte, în cadrul Festivalului „Vocaliza de toamnă”, cunoscutul violonist român Gabriel Croitoru, care a concertat de nenumărate ori în Moldova. A interpretat, cu stil şi o mânuire iscusită a arcuşului, Concertul Nr. 4 de Mozart. Simina Croitoru a executat, cu irizări romantice, al 5-lea Concert   mozartian, aducându-ne o respiraţie a tinereţii. Simfonia Concertante a transpus inspirat dialogul viorii şi violei, după cum a remarcat un tânăr violonist Axionov: „Ele chiar vorbesc!”, iar sub bagheta maestrului Mihai Agafiţa paginile mozartiene au avut o culoare şi mai expresivă.

Festivalul „Regina Vioara” ne-a adus o seară de meditaţii răscolindu-ne sufletele cu „Stradivarius obsesii” ale violonistului Alexandru Tomescu, care ne-au făcut să simţim magia sunetului natural al viorii Stradivarius.

Un adevărat eveniment a fost revenirea după mai bine de 30 de ani a legendarului violonist Victor Tretyakov, profesor la conservatoarele din Moscova şi Koln, interpretând cu înţelepciune Concertul pentru vioară şi orchestră de Johanes Brahms, demonstrându-ne virtuozitatea în cadenţa redată strălucit. Un final expresiv şi cu nuanţe noi ne-a adus în cadrul aceluiaşi concert Ilian Gârneţ. Revenit de la Stuttgart pe scenele de concert de acasă, ne-a făcut să pătrundem în sensul muzicii romantice reproducând cu măiestrie duhul Ceaikovski, cu filarea plastică şi profundă a sunetului, mai ales în partea a II-a.

În fine, Ziua internaţională a Muzicii a fost însoţită de un concert cu participarea noii serii de tineri violonişti a profesorilor Galina şi Nicolae Buinovschi, cei care îi instruiesc pe virtuozii ce ne perpetuează muzica acasă şi ne duc faima în lumea întreagă.

O contribuţie enormă la realizarea acestor proiecte a venit din partea fraţilor Dumitru şi Vasile Goia, maeştri care prin proiectele lor ne apropie, de câteva decenii, de sublim.

Ela Vlaicu,

profesoară la Colegiul de Muzică „Ştefan Neaga”, Maestru în Artă