Vinurile moldoveneşti au viitor în China

prowine.f.nadea roscovanuBoicotul Moscovei pentru vinurile noastre nu este decât un stimul pentru vinificatorii moldoveni. Aceasta o demonstrează participarea recentă a 20 de vinării moldoveneşti, sub egida brandului de ţară „Wine of Moldova”, la una din cele mai mari şi cunoscute expoziţii internaţionale specializate din China, ţară care va deveni în 2015 cel mai mare consumator de vinuri din lume.

Participarea vinificatorilor moldoveni la Expoziţia „ProWine” de la Shanghai, organizată de Oficiul Naţional al Viei şi Vinului (ONVV), cu suportul strategic al proiectului USAID CEED II, va aduce succese comerciale producătorilor naţionali, e sigur directorul ONVV, Dumitru Munteanu. Argumentele acestuia sunt că vinurile basarabene, în special cele roşii, s-au bucurat de o apreciere înaltă la această expoziţie. „Graţie calităţii acestora, a tradiţiei noastre milenare şi a stilului vinurilor noastre, suntem poziţionaţi alături de elita vinicolă a Europei”, spune Dumitru Munteanu.

Calitatea vinurilor reprezentative pentru RM a fost prezentată la această expoziţie de renumita expertă în vinuri de la Hong Kong, „Master of Wine”, Debra Meiburg, în cadrul unor master class-uri, organizate de specialiştii în marketing ai ONVV. Însuşi numele acestui expert, spun participanţii moldoveni la expoziţie, a atras un public profesionist, specializat în domeniul vitivinicol, ziarişti, dar şi a clienţilor importatorilor care deja procură vinurile din Moldova.

O altă strategie de promovare pe durata expoziţiei de la Shanghai a fost şi publicarea în mai multe reviste internaţionale şi chineze a unor articole care au prezentat calităţile vinurilor Moldovei, dar şi ale istoriei vinicole a ţării. Ludmila Gogu, director al unei companii moldoveneşti participante la expoziţia de la Shanghai, spune că prezenţa lor la această expoziţie a însemnat o menţinere a imaginei companiei pe care o conduce şi a produselor. „Partenerii importatorilor noştri au avut ocazia să vină să discute cu noi şi să deguste din vinurile noi pe care le-am adus la expoziţie. China este o piaţă foarte complexă şi sofisticată, trebuie să discuţi cu consumatorul, să înţelegi preferinţele lor.” Compania pe care o reprezintă Ludmila Gogu exportă deja vinuri în China de patru ani, vânzările de anul acesta au ajuns la jumătate de milion de euro.

La expoziţia „ProWine” din China, în acest an, au participat 650 de companii vinicole din 38 de ţări, vizitată de aproximativ 8000 persoane profesioniste în acest domeniu. Deşi costurile pentru participarea la expoziţie au fost duble faţă de participările la alte expoziţii europene, vinificatorii îşi pun mare speranţă în perspectivele acestei pieţe de desfacere.
Republica Moldova exportă în China circa 1 mil. de sticle de vin, specialiştii Oficiului Naţional al Viei şi Vinului însă speră că, odată cu implementarea constantă a politicilor de promovare complexe pe această piaţă, exporturile de vinuri în China să crească de 300-400%.
În primele opt luni ale anului 2014, Republica Moldova a exportat 3,1 mil. de litri de vin îmbuteliat, cu 9% mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.