Verbarium deschide uși spre teatrul independent

Secvență de la spectacolul-lectură „Blan B. Humans” de Catinca Drăgănescu, Verbarium 2014

Secvență de la spectacolul-lectură „Blan B. Humans” de Catinca Drăgănescu, Verbarium 2014

Teatrul tânăr din România și din R. Moldova este minimalist de nevoie, nu de vocație

Catinca Drăgănescu este autoare și regizor de teatru independent din București. A câștigat premiul pentru cel mai bun spectacol la Gala absolvenților UNATC București, montează dramaturgie contemporană în teatre de stat și în spații alternative. În prezent, Catinca lucrează la Teatrul Național București, în cadrul platformei 9G („Noua generație”) la spectacolul „Distopie. Shakespeare. Remix”. „Noua generație” este un proiect dedicat promovării „tinerilor creatori”, punând la dispoziție spațiu de repetiții și sală de joc în cel mai mare teatru de stat din București.

La Festivalul Dramaturgiei Contemporane „Verbarium”, Catinca Drăgănescu a prezentat spectacolul-lectură „Plan B. Humans” și a participat la seria de discuții „Punctul critic” cu criticul de teatru Andreea Dumitru, unde a explicat pe înțelesul tuturor ce înseamnă la ora actuală să fii artist de teatru independent în România. Pentru a-și dezvolta propria viziune și metodă de lucru, Catinca are nevoie să lucreze, să experimenteze, să greșească și să învețe. Deoarece sistemul de stat din România nu are suficiente resurse pentru a susține creatorii tineri de teatru, Catinca s-a orientat spre zona independentă. Pentru ea și actorii ce-o urmează, orice sală poate fi adaptată pentru a face teatru și orice sacrificii personale sunt justificate dacă reușește să facă un spectacol.

Catinca Drăgănescu ne-a dăruit un vis

Dar, vorba clasicului Beigbeder, până și dragostea are termen de valabilitate, la fel ca și entuziasmul. Deoarece e iremediabil legată de meseria sa și deține abilități de manager, Catinca rezistă deja mai bine de trei ani. O deranjează că tinerii creatori de teatru în România sunt doar tolerați de sistem, nu și acceptați. O deranjează că uneori e mai mult manager decât regizor. Toate producțiile sunt realizate în timp limitat, cu resurse scenografice și tehnologice minime, iar repetițiile sunt strecurate în programul încărcat al actorilor care trebuie să mai și trăiască cumva. Desigur, toate aceste constrângeri împiedică spectacolul să-și trăiască firesc viața. Teatrul tânăr din România și din R. Moldova este minimalist de nevoie, nu de vocație.

Piesa „Plan B. Humans” a fost citită în premieră la „Verbarium” de actorii Stela Lupan, Alexandru Rusu și Corina Butnaru. Inspirat din protestele în masă ale tinerilor români împotriva exploatării miniere de la Roșia Montana, textul depășește zona teatrului document pur și vorbește despre eterna luptă a generațiilor. Părinții și fiica lor rebelă devin parte a unui experiment social bizar, într-un spațiu izolat, sub supravegherea permanentă a „fratelui cel mare”. Personajele sunt provocate să supraviețuiască experimentului pentru a câștiga foarte mulți bani și a ieși de la închisoare.

Vrăjiți la modul periculos

Descoperim câte chipuri are ipocrizia și cât de străin îți poate deveni propriul copil dacă nu faci parte din lumea lui. Este un text foarte bine scris, aerisit, material de lucru ideal pentru actorii care se plâng atunci când textele dramatice sunt prea literare. În discuțiile de după finalul lecturii, Ronin Terente, tânăr regizor de la Chișinău, și-a închipuit cum ar trebui să arate o montare a piesei: cu proiecție, multimedia, interactivitate, implicare directă a publicului care ar putea fi stropit cu apă, scuturat, scos din zona de confort. Viziunea lui Ronin era împărtășită de Catinca și, treptat, fantasma unui spectacol posibil ne-a cucerit pe toți. Discuția despre cum s-ar putea face și ce fain ar fi și cât de mult am schimba viziunile învechite despre teatru ne-a vrăjit pe toți la modul periculos.

Am revenit cu picioarele pe pământ foarte repede. Am mulțumit echipei centrului de proiecte culturale „Azart” și tuturor partenerilor „Verbarium” (2 – 7 septembrie 2014) că ne-a permis s-o cunoaștem pe Catinca, pe Andreea Dumitru și Wojciech Urbanski, că ne-a adus texte proaspete, că ne-a dat voie să visăm. Sau am putea face mai mult?

Constanța Popa

The following two tabs change content below.