„Veniți să vedeți filme bune în limba română!”

Interviu cu Dumitru Grosei, regizor, scenarist, fondator al ALTERNATIVE CINEMA

Foto: Regizorul Dumitru Grosei: „Moldova toată e un uriaș platou de filmare”

În perioada 12-15 octombrie, se desfășoară „Zilele Filmului Românesc la Chișinău” (ediția a 3-a), eveniment organizat de casa de producție Rova Film (România) și ALTERNATIVE CINEMA – Asociația Cineaștilor Independenți din Republica Moldova, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei din România, Institutului Cultural Român „Mihai Eminescu” de la Chișinău, Uniunii Cineaştilor din România și Centrului Național al Cinematografiei din Republica Moldova.

– Domnule Dumitru Grosei, ce filme au văzut în tinerețe părinții, buneii Dvs.? Ce informații aveți despre primele filme proiectate în Basarabia?

Cu bunicii mei nu am vorbit despre filme, dar îmi amintesc că mama îmi spunea adeseori, cât de tare a impresionat-o filmul „Vagabondul”, al lui lui Raj Capoor.

– Perioada de înflorire a filmului autohton – epoca Loteanu, Ioviță, Volontir, a rămas în urmă. Dumitru Grosei e un nume reprezentativ pentru cinematografia basarabeană de după 2000. În ce măsură v-a influențat, în cariera Dvs., filmul românesc?

În copilărie am văzut filmele lui Loteanu și Ioviță, și filme cu Mihai Volontir, mai ales îmi plăcea „Dimitrie Cantemir” și „V zone osobogo vnimania”, unde Volontir era un subofițer parașutist foarte viteaz. Din filmele românești, cel mai mult m-au impresionat cele ale lui Alexandru Tatos, Mircea Daneliuc, Mircea Săucan, Victor Iliu, Liviu Ciulei, dar și unul din filmele lui Lucian Pintilie – „Reconstituirea”. Însă nu pot afirma că filmul românesc mi-a influențat cariera. Vă voi spune ceva, care o să vă mire, probabil… Creația lui Leonard Tuchilatu este cea care m-a determinat să merg la regie de film, dar și creația lui Pier Paolo Pasolini. Filmele mele sunt marcate de atmosfera poeților expresioniști ca Georg Trakl, Georg Heym sau a poeților italieni Eugenio Montale, Giuseppe Ungaretti, Umberto Saba.

– Cum s-a născut proiectul „Zilele Filmului Românesc la Chișinău”? Inițiativa vă aparține?

Proiectul „Zilele Filmului Românesc la Chișinău” s-a născut în decembrie 2013, în apartamentul lui Marian Crișan, regizor, scenarist, producător. Pe atunci eu filmam „Cadoul”, film produs de ROVA FILM, casa de producție a lui Marian. Și într-o seară, la un păhăruț de pălincă de Bihor, am adus vorba despre faptul că în Chișinău sunt tot felul de Zile ale Filmului, numai Zilele Filmului Românesc nu există. Și așa am decis să pornim acest proiect, dintr-o necesitate, ca să oferim publicului de aici filmele de dincolo de Prut, cele mai proaspete, dar și marile succese ale cinematografiei românești clasice.

– Cum ați făcut selecția pentru cea de-a 3-a ediție, care se desfășoară între 12 și 15 octombrie 2017? Care sunt filmele-cheie ale programului?

Selecția programului pentru „Zilele Filmului Românesc la Chișinău” se face de către noi, organizatorii, Dumitru Grosei și Marian Crișan, împreună cu criticul de film Ionuț Mareș. Toate filmele din program sunt importante, dar aș remarca „Bacalaureat” al lui Cristian Mungiu, „Fixeur” al lui Adrian Sitaru, „Ana, mon amour” al lui Călin Netzer și „Ultima zi” a lui Gabriel Achim. Desigur, de mare valoare sunt și cele trei filme ale lui Nae Caranfil și filmele lui Ioan Popescu Gopo, filme din compartimentul Retro, incursiunea noastră în filmul clasic românesc de anul acesta.

– Cunoscutul regizor Nae Caranfil va veni să se întâlnească cu publicul de la Chișinău. Unde va avea loc întâlnirea? Cine poate participa la secțiunea Focus, cu Nae Caranfil?

Cele trei filme ale lui Nae Caranfil vor fi proiectate în compartimentul Focus, la cinematograful „Odeon”. Cu cel mai recent film al său „6, 9 pe scara Richter”, am deschis aseară programul de anul acesta. Discuțiile cu Nae Caranfil vor avea loc înainte și după proiecții, chiar în sala cinematografului „Odeon”, moderate de către criticul Ionuț Mareș. Subliniez că intrarea la toate proiecțiile și evenimentele din program este liberă.

În cadrul celei de-a 3-a ediții a „Zilelor Filmului Românesc la Chișinău”, urmăriți Retrospectiva Gopo

– Laura Georgescu va susține un masterclass despre montaj, la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice. La ce filme a făcut montajul Laura Georgescu?

Laura Georgescu a semnat montajul la multe filme, mai ales pe la începutul anilor 2000. Chiar și eu am colaborat cu ea în 2002, Laura a semnat montajul la filmul „Staroverii”. În prezent, Laura Georgescu este profesor universitar la UNATC București, una din cele mai prestigioase instituții de învățământ cinematografic superior din lume (se află în top 15), unde predă montajul. Sunt și studenți basarabeni la UNATC care studiază montajul.

– Prin „Zilele Filmului Românesc la Chișinău” vă propuneți să înscrieți Republica Moldova în circuitul marilor festivaluri de film. Totuși, rămânem o periferie cu o foarte săracă producție cinematografică. Credeți că e vorba doar de bani? Nu ar fi posibil să se facă și filme cu buget mic?

Sigur că o industrie cinematografică se face cu bani foarte mulți, iar noi, cei din RM, suntem încă departe de așa ceva. Ne mai lipsește și componenta academică, didactică, adică o școală puternică de film, care ar avea la bază o metodologie științifică și o bază materială solidă. Astăzi, datorită noilor tehnologii digitale, este posibil să se facă filme bune, competitive și cu buget mic, dar încă ne lipsește știința de a le face, ne lipsește cultura cinematografică (încă nu avem o Cinematecă), dar și o experiență a promovării, a distribuției de film, atât pe plan național, cât/și mai ales pe plan internațional.

– Succesul Dvs. cu filmul „Ecouri”, participant la Festivalul de la Cannes, vă dă „aripi” pentru activitatea de mai departe? Lucrați la un film despre Drăgaice, despre tradițiile din Moldova?

Și filmul „Ecouri”, și filmul „Cadoul” au fost proiectate la Cannes, la Short Corner, dar au mai fost invitate și la alte festivaluri importante de film. Încă din școală filmele mele au fost selectate la prestigioase festivaluri precum Clermont-Ferrand, Drama, München, Angers, Thessaloniki, Valencia și altele. Da, în prezent lucrez la un film documentar despre tradițiile moldovenești din zona Călărași, nu numai despre Drăgaice…

– Ați postat pe Facebook imagini foarte frumoase din sate basarabene, unde faceți filmări. Cât de greu e să găsiți peisaje, personaje pentru noul Dvs. film?

În Moldova nu este foarte greu să găsești peisaje de film sau personaje. Moldova toată este ca un platou uriaș de filmare. Trebuie doar să ai ochi cinematografic, cultură și… inimă.

– Aveți studenți, discipoli? Ce sfaturi le dați?

Nu sunt încadrat în corpul didactic al AMTAP, dar fac muncă pedagogică pe cont propriu, în cadrul Laboratorului ALTERNATIVE CINEMA. Cine va deschide site-ul nostru, va vedea ce facem noi, ca Asociație de Film. Am organizat mai multe Masterclass-uri, o Școală de Vară în 2014, dar și cursuri de regie, imagine, fotografie, montaj, în particular. De pildă, am făcut un curs cu Igor Sadovski, un regizor moldovean stabilit în Italia, iar rezultatul a fost filmul „Flutulus”, selectat la multe festivaluri internaționale. De asemenea, am organizat un Masterclass în actorie de film cu Dana Ciobanu și Alex Rusu, iar rezultatele s-au văzut imediat: Dana a fost solicitată în mai toate producțiile autohtone…

– De ce trebuie să vină lumea la „Zilele Filmului Românesc”?

Ca să vadă filme bune în limba română, să comunice cu autorii și organizatorii, să se îmbogățească estetic și cultural. Și la urma urmei, nu în fiecare zi au posibilitatea să vadă cele mai importante filme românești, gratis! Vă așteptăm cu drag la Cinema „Odeon”, între 12-15 Octombrie!

Interviu de Irina Nechit