Vânzarea cetăţeniei RM ar putea să ducă la suspendarea regimului liberalizat de vize

Vânzarea cetăţeniei Republicii Moldova transformă acest stat într-o spălătorie de bani murdari şi ar putea să ducă la suspendarea regimului liberalizat de vize

Reprezentanţii Blocului politic ACUM solicită abrogarea Legii privind acordarea cetăţeniei moldoveneşti contra investiţie. PAS și PPDA au iniţiat miercuri consultări publice pe marginea unei iniţiative legislative privind anularea aşa-numitei Legi a cetăţeniei prin investiţie. Atât reprezentanţii blocului ACUM, cât şi cei ai societăţii civile au reiterat că această lege este nocivă şi transformă R. Moldova într-o spălătorie de bani murdari, atractivă pentru grupurile de crimă organizată şi terorism.

Președinta PAS Maia Sandu a declarat că legea în cauză reprezintă o încercare a fostei guvernări democrate să atragă investiţii prin metode dubioase, după ce a lăsat Republica Moldova fără finanţare externă în urma multiplelor abuzuri.

Legea le permite străinilor bogaţi să obţină cetăţenia moldovenească contra sumei de 100.000 de euro şi dacă acceptă să împrumute statului 250.000 de euro pentru o perioadă de cinci ani.

„Putem presupune că această lege a fost adoptată ca parte a strategiei regimului oligarhic, cu scopul de a transforma R. Moldova într-un paradis fiscal, într-o zonă offshore între Rusia şi Occident. Ne putem imagina cine ar vrea să vină să cumpere cetăţenia moldovenească în condiţiile în care economia noastră este una gri şi incertă şi ce fel de investiţii poate să atragă. Regimul oligarhic promovează o schemă de ascundere a banilor furaţi şi de vulnerabilizare a economiei”, a spus Maia Sandu.

Modelul maltez, criticat de europeni

Deputatul Igor Munteanu a menţionat că Legea 61, mai ales după modificările operate de legislatorul democrat Eugen Nichiforciuc, care permit secretizarea numelui candidatului la cetăţenie, contribuie la crearea unei noi forme de cetăţenie, şi anume a cetăţeniei virtuale.

„Noii cetăţeni” pot să cumpere bunuri, hârtii de valoare, să obţină terenuri, fără să intre în sfera de îndatoriri fundamentale pe care trebuie să le îndeplinească oricare alţi cetăţeni conform Constituţiei.  Deşi experţii Centrului Național Anticorupție au semnalat riscurile de legalizare a fluxurilor de bani murdari prin intermediul acestei legi, avertismente lor au fost ignorate de deputaţii din legislativul precedent.

Modelul de referinţă al acestei legi a fost cel maltez. Preşedintele Parlamentului European, Antonio Tajani, a semnalat însă acest caz, menţionând că vânzarea cetăţeniei reprezintă un pericol pentru funcţionarea zonei Schengen.

La rândul său, comisarul european responsabil de migraţie, Dimitris Avramopoulos, a atras atenţia că accesul la Zona Schengen oferă drepturi şi privilegii care nu pot fi abrogate în schemele de rezidenţă naţionale şi nu trebuie să reducă răspunderea statelor membre care beneficiază de aceste drepturi. Vera Jourova, comisar european pentru Justiţie şi Protecţia Consumatorilor, a afirmat că această lege prezintă riscuri deoarece nu îi obligă pe beneficiari să aibă reşedinţă permanentă şi nu au alte conexiuni cu ţara a cărei cetăţenie o cumpără.

„Riscurile pe care le văd europenii în cazul maltez sunt valabile şi în cazul R. Moldova: riscuri de spălare de bani, de verificare superficială a persoanelor care aplică dosarul pentru cetăţenie, de evaziune fiscală. Pentru UE, vânzarea cetăţeniei contra investiţii prezintă un pericol fundamental pentru securitatea zonei Schengen. Noi putem fi foarte uşor eliberaţi de privilegiul de a călători în spaţiul Schengen din cauza unor abuzuri pe care noii cetăţeni pot să le comită”, a adăugat Munteanu

Un risc pentru securitatea în regiune

Expertul Transparency International Moldova, Veaceslav Negruţă, a menţionat că, în cazul statelor ce vor să atragă cu adevărat investiţii care să genereze locuri de muncă şi bunăstare, este aplicată formula de acordare a cetăţeniei cu reşedinţă. Acest fapt presupune loializarea noului cetăţean. Prin urmare, acesta este interesat să dezvolte afacerea, se încadrează în societate şi plăteşte impozite. În cazul moldovenesc, cetăţenia prin investiţie reprezintă de fapt cumpărarea paşaportului folosit ulterior pentru anumite facilităţi, cum ar fi libera circulaţie în UE. Iar peste cinci ani, noi, cei care plătim impozite, îi vom întoarce acestui beneficiar de cetăţenie suma integrală plus o dobândă.

„UE a aprobat un document în februarie 2018, care permite suspendarea regimului liberalizat de vize cu ţări semnatare în cazul dacă se adeveresc că anumite riscuri sunt aduse de către cetăţeni, în cazul nostru – de potenţialii noi cetăţeni – sub aspect de securitate şi de altă natură, spălări de bani etc”, a adăugat Veaceslav Negruța.

Contradicţii între Legea 61 şi o hotărâre de guvern

Conform Legii cetăţeniei prin investiţii, obligativitatea de a verifica integritatea candidaţilor la cetăţenie îi revine unei comisii, pe când Guvernul a emis o hotărâre în care această prerogativă este delegată prin abuz unei companii private.

„În cazul dat, avem o contradicţie între lege şi hotărârea de guvern. Modificările operate arată că există interesul unui agent economic care gestionează acest proces. Recomandarea Transparency International Moldova este ca această lege să fie abrogată cât nu a adus prejudicii tuturor cetăţenilor R. Moldova”, a mai spus Negruţă.

O investigaţie publicată în JURNAL de Chișinău a relevat că după inaugurarea Ambasadei Republicii Moldova în Dubai, la 11 iulie 2018, Ministerul Economiei și Infrastructurii condus de Chiril Gaburici a semnat un contract de prestare a serviciilor publice de elaborare, implementare și promovare internațională a Programului de dobândire a cetățeniei prin investiție cu consorțiul MIC Holding LLC și Henley&Partners Government Services Ltd.

Jurnaliștii portalului maltez St. Lucia News au scris că MIC Holding LLC este acronimul pentru Moldovan Investment Company (MIC), companie cu sediul în Dubai, Emiratele Arabe Unite.

Astfel, instituţiile statului au fost eliminate din procesul de verificare a candidaţilor şi oricine, indiferent de antecedente penale, dar cu bani în buzunar, poate să își cumpere cetățenia R. Moldova și apoi să își „albească” sumele de „bani negri”.

Ion Tăbârţă, expert IDIS „Viitorul”, a declarat că această lege trebuie abrogată pentru că e  dăunătoare şi prezintă riscuri enorme, inclusiv în raporturile cu UE. Totodată Legea pune în pericol posibilitatea cetăţenilor R. Moldova de a călători fără vize în UE.

„Le solicităm celor care sunt interesaţi ca să păstrăm acest regim liberalizat de vize cu UE, celor care au votat pentru alte forţe politice să pună presiune pe deputaţii pe care i-au ales. Să exercite presiune ca aceşti deputaţi să susţină proiectul de abrogare a Legii cetăţeniei. Singurul grup interesat de păstrarea acestei legi este grupul oligarhic care vrea să facă bani pentru scopurile proprii, nu pentru societate. Vom continua să promovăm acest proiect de lege şi sperăm să avem suficientă susţinere în acest scop”, a spus Maia Sandu.

Solicitată pentru o reacţie, purtătoarea de cuvânt a Partidului Socialiştilor, Irina Astahova, a declarat că formaţiunea va emite o poziţie oficială mai târziu.

Legea cetățeniei prin investiție a intrat în vigoare la 5 noiembrie 2018, după ce a fost promovată şi adoptată de coaliția majoritară controlată de PD. Conform legii, autoritățile acordă cetățenia R. Moldova unui străin, contra 100.000 de euro, contribuții la Fondul de investiții publice pentru dezvoltare durabilă şi dacă acceptă să împrumute statului 250.000 de euro pentru o perioadă de cel puţin cinci ani.

The following two tabs change content below.
Svetlana Corobceanu

Svetlana Corobceanu