Valorile Direcţiei educaţie Chişinău

În timp ce dădacele, bucătarii și alți angajați ai instituţiilor educaţionale au salarii de 1.000 de lei, Direcția generală, educație, tineret și sport a Consiliului mun. Chişinău a organizat la 3 noiembrie curent o licitație publică pentru procurarea unui automobil de 34.110 euro. Specialiștii în achiziții publice menționează că, în situația financiară destul de austeră în care este R. Moldova, autoritățile nu ar trebui să irosească banii publici.

Carolina Chirilescu

Şeful interimar al Direcției educație a Consiliului mun. Chișinău, Alexandru Fleaș, a declarat în august curent că în instituțiile preșcolare nu ajung 576 de angajați, invocând drept motiv salariul mic. „Am încercat toate metodele, începând de la direcțiile de învățământ până la Agenția pentru ocuparea forței de muncă, am publicat locurile vacante atât pe site-urile direcțiilor, cât și pe rețelele de socializare, am apelat chiar și la părinți. Atâta timp cât salariul va fi mic pentru acest personal, va fi complicat”, a observat Fleaș.

În pofida lipsei angajaților şi salariilor mici ale acestora, grădinițelor aglomerate și multor altor probleme din instituțiile de învățământ din municipiul Chișinău, Direcţia educaţie a organizat la 3 noiembrie curent o licitație publică pentru procurarea unui automobil de 34.110 euro. Persoana responsabilă de această achiziție este chiar șeful interimar al direcţiei, acelaşi Alexandru Fleaș, iar la numărul de telefon indicat răspunde o altă persoană, Elena Vorotneac, șefa interimară a Secției Informare și relații cu comunitatea, care ne-a declarat că automobilul este destinat Centrului Psiho-Socio-Pedagogic din cadrul direcției.

„Automobilul este necesar pentru grupul de lucru, pentru psihologii care vor merge în instituțiile de învățământ pentru aplanarea diverselor probleme, până acum, aceștia mergeau din cont propriu”, a menționat Vorotneac.

Statul nu le asigură copiilor din școli și grădinițe hârtie igienică și nici măcar apă potabilă. „Oare când s-au schimbat valorile Centrului Psiho-Socio-Pedagogic din cadrul DGETS? Sau poate ne explică ei cum ne-ar ajuta un automobil de 34.000 de euro să crească copiii sănătoși spiritual într-o societate atât de bolnavă? Asistăm în continuare la situația în care Direcția educație este o instituție ineficientă, gestionată netransparent, prin intermediul căreia se delapidează sume enorme de bani. Cazul cu procurarea automobilului denotă încă o dată că prioritățile de baza ale Direcției educație nu sunt nici pe departe copii”, comentează reprezentanţii Asociaţiei Obşteşti „Părinți Solidari”.

Legea achizițiilor este ignorată

Specialiștii în achiziții publice menţionează că condițiile desfăşurării acestei licitații sunt vădit favorizante pentru operatorul economic şi în detrimentul autorității contractante. „Conform Legii nr. 131, articolul 6, privind achizițiile publice, principiul de bază este utilizarea eficientă a finanţelor publice şi minimalizarea riscurilor autorităţilor contractante. Prin urmare, legea este ignorată de către cei de la Direcţia educaţie a Consiliului mun. Chişinău”, observă Ecaterina Meaun, specialistă în achiziții publice.

„Specificația tehnică a microbuzului de 8+1 locuri este în limba rusă, copiată de pe specificația unei mărci anume, de la care au fost scoase doar unele dimensiuni. Specificația este prea exactă, astfel încât se procură marca, şi nu mijlocul de transport de o anumită utilitate căruia ar putea să îi corespundă mai multe mărci. Termenul de achitate este 50% în avans şi 50 % după livrarea mărfii. Prea generoşi sunt cei de la direcţie, asigurând 50% plată preventivă, fără să aibă nicio garanție a livrării. De obicei, se face astfel încât se ştie în prealabil 100% cine va câştiga licitația. S-a cerut zero experiență similară şi zero contracte de furnizare de automobile. Nu s-a cerut nicio confirmare ca potențialul câştigător să aibă surse financiare disponibile pentru a asigura executarea contractului. De ce ar cere dacă se asigură 50% plată prealabilă? Prin urmare, condițiile desfăşurării acestei licitații sunt vădit favorizante pentru operatorul economic şi în detrimentul autorității contractante”, menționează Ecaterina Meaun.

Pentru hârtie igienică nu se găsesc bani

Experta Transparency International, Iana Spinei, ne-a declarat că, având în vedere situația financiară destul de austeră în care ne aflăm, autoritățile ar trebui să fie foarte atente cum utilizează banul public. „Intenţia lor să achite în avans 50% se interpretează drept acțiune nejustificată întrucât pentru un bun care se livrează se plăteşte după vânzare-cumpărare. Dacă se achită un avans, apare suspiciunea că partea contractantă știe de la ce agent economic va achiziționa bunul”, observă Spinei.