Vacanţă la un alt nivel

Cu toate că avem o mulțime de agenții de turism și un milion de oferte, cam toate companiile propun unul și același scenariu de vacanţă – pleci la stațiunea cutare, te cazezi într-un hotel cu deservirea all inclusive și te odihnești. Cel mai des altcineva decide cum ajungi acolo, ce mănânci și ce excursii alegi, iar acest lucru nu este corect. Dar soluția există!

 

O soluție atât de comodă și elegantă încât cei ce aud pentru prima dată despre ea cred că este vorba despre o înșelătorie. Din această cauză, pentru a nu lua decizii pripite, este bine să înțelegi ce reprezintă noul sistem de odihnă, denumit time-share sau odihnă în club, după care să decizi – îți convine sau ba.

 

Ar fi bine să definim noţiunea de time share şi priorităţile acesteia. Time share înseamnă în engleză „împărţirea timpului cu cineva” şi presupune dreptul unuia din stăpânii proprietăţii de a folosi această proprietate într-o anumită perioadă de timp, strict definită. Acest sistem este aplicat preponderent pentru schimbul locaţiilor de odihnă între coproprietarii hotelurilor de tip club. Timpul de folosinţă se măsoară în săptămâni. Sistemul a apărut încă în 1974, când a fost înregistrată compania «Resort Condominiums International» (RCI), care şi astăzi rămâne a fi lider mondial în schimbul locaţiilor de odihnă.

 

Esenţa sistemului constă în faptul că fiecare client, pentru o anumită sumă, procură posibilitatea de a se odihni o perioadă anumită de timp într-un apartament concret, într-o staţiune balneară concretă, un număr anumit de ani sau un termen nelimitat. În acest mod, proprietarul achită doar transportul, alimentaţia, viza (dacă este nevoie) şi asigurarea. Restul este achitat din timp. Sensul financiar al schemei este simplu şi uşor de înţeles – hotelurile îşi vând timpul, întorcându-şi din start toate investiţiile, reuşind să aducă venit chiar din prima zi de muncă.

 

Clienţii sunt şi ei în câştig căci, când procuri ceva en gros, preţul scade, în plus îţi rezolvi pe mulţi ani înainte o problemă destul de serioasă – cum îţi petreci vacanţele. În acest mod, cumpărătorii sunt siguri că locul în care au investit va avea mereu o calitate înaltă a odihnei. În acelaşi timp, sunt posibile diferite operaţiuni cu dreptul la odihnă – el poate fi schimbat, dăruit, arendat, vândut şi chiar moştenit.

 

Sistemul time share prevede cazarea turiştilor în hoteluri cu apartamente – complexe turistice cu infrastructură dezvoltată (cu baruri, restaurante, săli de sport, terenuri de joc etc.), care constau din apartamente, şi nu din camere clasice. La rândul său, apartamentul se deosebeşte de o cameră de hotel prin prezenţa bucătăriei, fapt ce permite să economisiţi bani, dar şi să-ţi organizezi timpul aşa cum îţi doreşti.

 

Una din priorităţi e şi faptul că ai posibilitatea să transferi timpul neutilizat pentru alţi ani, mărind astfel perioada de odihnă. Mai mult, ai posibilitatea să faci schimb cu alţi posesori de time share, mergând de fiecare dată în locuri diferite. Cumpărătorii primesc un certificat special, care atestă drepturile de posesor time share. În act sunt înscrise datele despre proprietatea posesorului – denumirea clubului, dimensiunile apartamentului, numărul şi cantitatea săptămânilor procurate, data de înregistrare a membrului şi emisiei certificatului, numărul acestuia, dar şi adresa proprietarului şi a câtorva din coproprietari.

 

În Uniunea Europeană şi SUA există reprezentanţi oficiali ai companiilor de time share, în Europa de Est acest serviciu este oferit de către companiile de marketing. Pentru a efectua vânzările de certificate de proprietate se organizează prezentări, destul de lungi de altfel (până la trei ore), în cadrul cărora sunt explicate deosebirile, principiile de lucru şi priorităţile sistemului de time share. Companiile de marketing sunt obligate să ofere informaţii corecte despre sistem şi condiţiile de procurare; transferul în termeni adecvaţi ai mijloacelor de plată ai clienţilor către compania-curator; asigurarea cumpărătorului cu actele originale, care atestă dreptul la proprietate, conform cu legislaţia în vigoare; livrarea cardurilor companiilor de schimb. La fel, la dorinţa clientului, companiile de marketing pot oferi servicii adiţionale, pe care proprietarul de time share le poate primi şi singur (de exemplu, rezervarea odihnei, procurarea biletelor de avion, perfectarea vizelor şi asigurărilor de orice fel).

 

În sistemul time share unul din rolurile principale este jucat de către compania de schimb – operator ce efectuează schimbul săptămânilor de time share între membrii clubului. Ea asigură posibilitatea de schimb al unui time share cu altul – în altă locaţie sau altă perioadă de timp, sau ambele concomitent. Compania de schimb garantează acelaşi nivel de calitate a staţiunilor de odihnă, care intră într-un catalog unic. În prezent, sunt două companii de frunte prin care se efectuează majoritatea transferurilor – Resort Condominiums International (www.rci.com) şi Interval International (www.intervalworld.com).

 

Singurul vânzător de time share din Moldova este compania de marketing Parmato Grup SRL, care organizează sesiuni de prezentare. Acestea durează destul de mult (2 – 2.5 ore), dar şi sistemul time share este destul de complicat, nu toţi îl înţeleg din prima, este nevoie de timp pentru a explica toate nuanţele activităţii şi deosebirile acestui fel de odihnă faţă de cele clasice. Bineînţeles, acest serviciu nu este destinat tuturor, dimpotrivă – de el se pot folosi doar oamenii care au obţinut deja ceva în viaţă, ştiu să-şi preţuiască banii, munca şi timpul.

 

Printre invitaţi se organizează o tombolă, marele premiu fiind o săptămână de vacanţă pe insula Tenerife, Spania. Şi aici este important de înţeles că premiul reprezintă doar traiul gratuit, iar cheltuielile pentru viză, transport şi alimentaţie posesorul premiului va trebui să le achite de sine stătător. Este demonstrat deja că circa 75% din clienții care au decis să folosească odihna gratuită au devenit ulterior clienți fideli ai companiei și pasionați convinși ai odihnei de club.

 

Vasile Andrașco, 30 de ani, director Parmato Group

Istoria succesului lui Vasile Andrașco merită menționată aparte. Totul a început într-un orășel mic din Transcarpatia, unde s-a născut și a crescut Vasile. Într-o bună zi, eroul nostru a plecat la Kiev, având în buzunare doar 73 hrivne (110 lei), într-un oraș absolut necunoscut. Pur întâmplător, a găsit anunțul în care o agenție de turism, care presta servicii de odihnă în club, angaja consultanți. Pe atunci, compania nu plătea angajaților săi un salariu fix, ci doar comisioane din vânzări.

Așa cum Vasile nu era deloc familiarizat cu businessul turistic, a trebuit să treacă printr-o perioadă destul de grea, când a fost adeseori nevoit să renunțe la multe lucruri. Au fost momente, când a trebuit să doarmă în gară, neavând bani de chirie, iar în alte cazuri a trebuit să aleagă între un costum nou şi mesele pentru o lună.

Totuși aceste timpuri au devenit pentru eroul nostru o adevărată școală a vieții și, cum afirmă chiar el, l-au învățat să aprecieze la justa valoare ceea ce are. Se spune că experiența este cel mai de preț învățător. Trecând calea lungă de la consultant la director, Vasile Andrașco știe că nu există lucru care nu poate fi făcut, devenind în același timp un adevărat expert în domeniul turismului.

Istoria lui Vasile Andrașco ne demonstrează că, muncind asiduu, învățând mereu lucruri noi și studiind amănunțit propriul business, poți obține rezultate excepționale.

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău

Ultimele articole de Jurnal de Chișinău (vezi toate)