Va ajunge oare telefonul mobil să înlocuiască paşaportul?

Ce surprize ne rezervă tehnologiile mobile în viitorul apropiat şi îndepărtat? La această întrebare au încercat să răspundă participanţii la un eveniment media desfăşurat recent la sediul central al unuia din cele mai mari grupuri de telecomunicaţii – TeliaSonera, prezent în R. Moldova prin Moldcell.

Primele „celulare”

Europa de Nord este patria telefoniei mobile. Primele prototipuri de terminale mobile au apărut acolo în 1956, iar primele telefoane mobile – la începutul anilor ’80 ai secolului trecut. Atunci, celularele cântăreau câteva kilograme, aveau neapărat „în set” o geantă cu acumulator de mărimi impunătoare şi costau bani grei. 

„Îi vedeam pe străzile Stockholmului pe primii deţinători de telefoane mobile cum poartă peste tot acele aparate foarte grele şi incomode. Ceilalţi trecători îi observau şi îşi spuneau „Desigur că e un bogătaş!”, îşi aminteşte ghidul Muzeului Tehnologiilor din Stockholm.

Pionierii telefoniei mobile au făcut parte din echipa companiei  suedeze de telecomunicaţii – Telia AB. În 2002, Telia AB a fuzionat cu compania finlandeză Sonera, creând grupul TeliaSonera cu sediul central la Stockholm. Astăzi, TeliaSonera înregistrează poziţii de lider în ţările Europei de Nord, Ţările Baltice, Spania, Rusia, Turcia. De asemenea, grupul are o prezenţă puternică pe pieţele Eurasiei, inclusiv pe piaţa R. Moldova prin Moldcell, companie pe care o cunosc toţi locuitorii ţării noastre.

„Serviciile TeliaSonera sunt utilizate de circa 165 de milioane de abonaţi în 20 de ţări ale lumii, inclusiv peste 1 milion  de clienţi din Moldova”, precizează Cecilia Edstrom, vicepreşedinte TeliaSonera, şef Comunicări Corporative ale grupului.

Cum să descarci un film în 30 de secunde?

Grupul TeliaSonera a schimbat semnificativ viziunea asupra telefoniei mobile. De exemplu, în 2004, grupul lansează revoluţionara reţea de generaţia a treia. Datorită tehnologiei 3G,  a apărut posibilitatea ca telefonul mobil să asigure nu doar transfer voce, dar şi transfer date. Odată cu lansarea 3G, telefonul mobil a încetat să fie un simplu aparat telefonic pentru apeluri. Prin 3G, de pe telefonul mobil se poate naviga pe internet şi comunica pe reţele de socializare.

Nici n-au reuşit bine utilizatorii să exploreze toate oportunităţile 3G că TeliaSonera a lansat în premieră mondială tehnologia de generaţia a patra. Lansarea comercială a reţelei 4G a avut loc în decembrie 2009 la Stockholm şi Oslo. 4G permite transfer de date cu o viteză de până la 1 Gb/sec, de zece ori mai repede decât viteza actuală prin 3G, ceea ce permite transmisiuni în direct la înaltă calitate a emisiunilor TV, vizionarea clipurilor  video de calitate înaltă de pe YouTube sau descărcarea filmelor în câteva secunde.

R. Moldova, laborator al TeliaSonera

Grupul TeliaSonera este o mare familie în care succesele obţinute într-o companie sunt imediat transmise celorlalte. La fel, s-a întâmplat şi în cazul tehnologiei 4G: în baza experienţei TeliaSonera, Moldcell a fost prima companie din R. Moldova care a anunţat că este gata să lanseze comercial reţeaua de generaţia a patra. Şi nu este prima dată când Moldcell aduce în R. Moldova cele mai noi senzaţii ale comunicării mobile.  Anterior,  Moldcell a fost primul operator care a lansat servicii şi tehnologii inovaţionale precum SMS, GPRS, EDGE, 3,5G… Este important să menţionăm că transferul de cunoştinţe şi experienţă nu este orientat într-o singură direcţie, deoarece toţi membrii familiei TeliaSonera au aceleaşi prerogative.

Multe dintre inovaţiile propuse de Moldcell sunt examinate şi chiar aplicate pe alte pieţe ale grupului. În toamna acestui an, serviciul Moldcell „Please Call me” a fost nominalizat în top 3 al celor mai bune practici din 120 aplicaţii în cadrul concursului TeliaSonera Excellence Award.

„În compania Moldcell activează profesionişti de înaltă clasă. Utilizăm cunoştinţele şi experienţa acestora pentru implementarea celor mai moderne tehnologii. În plus, multe dintre inovaţiile tehnologice se lansează anume în R. Moldova. Noi, cei de la TeliaSonera, obişnuim să numim R. Moldova „laborator”, a menţionat Tero Kivisaari, preşedintele TeliaSonera Eurasia.

Roaming cu până la 90% mai ieftin

Unitatea operatorilor TeliaSonera este pusă în evidenţă de brandul comun, ilustrat printr-o piatră şi culoare violet. Piatra simbolizează originea, rădăcinile şi patrimoniul, forţa şi fermitatea valorilor şi acţiunilor grupului. Veţi întâlni acest simbol la Stockholm şi Chişinău, Tallin sau Kathmandu. Este evident că operatorii care activează sub un brand comun au grijă să-şi menţină poziţiile de lider: au o arie mare de acoperire, servicii şi reţea de calitate.

Însă nu doar asta îi uneşte. În 2011, când operatorii TeliaSonera au micşorat cu până la 90% tarifele pentru serviciile în Roaming, Lars Nyberg, preşedintele grupului TeliaSonera a declarat: „Optez pentru câştiguri mari, dar nu doresc să le obţin prin „furt”. De aceea, serviciile de Roaming între operatorii TeliaSonera, inclusiv Moldcell, sunt tarifate la preţuri cu mult mai mici decât în oricare altă reţea.

Genialitate prin simplitate

Evenimentul media din Stockholm a avut în program şi vizita unui shop Telia. Când am intrat, am avut impresia că ne aflăm într-un centru de deservire Moldcell din Chişinău. Unitatea de grup se remarcă chiar prin detalii, precum aranjarea produselor, deservirea prietenoasă. Am recunoscut acelaşi design modern. Telia este cel mai mare operator de telecomunicaţii fixă, mobilă şi servicii pe bandă largă din Suedia. Dar în Stockholm, unde locuiesc aproape un milion de oameni, activează doar 13 shop-uri Telia. „De fapt, locuitorii oraşului preferă să facă cumpărături prin internet sau prin telefoanele mobile”, ne-a explicat consultantul.

Viitorul este al internetului

La suedezi, telefonul mobil este într-adevăr multifuncţional. Locuitorii Stockholmului sunt obişnuiţi să achite prin SMS călătoria cu metroul, taxa de parcare ş.a. Cu ajutorul dispozitivelor mobile, suedezii îşi gestionează conturile bancare, primesc notificări de la organizaţiile de stat, află noutăţi, compară preţurile din magazine, fac cumpărături, navighează pe internet, comunică…

„Deşi suntem martori ai unor progrese tehnologice continue, apelurile voce continuă să deţină întâietatea printre serviciile de telefonie mobilă. Asta se întâmplă inclusiv din cauza preţurilor mari ale smartphone-urilor şi ale altor dispozitive care permit utilizarea unui spectru mai larg de servicii mobile. Scăderea preţurilor va contribui semnificativ la revoluţionarea pieţei de transfer date, oamenii vor utiliza mai des telefonul mobil pentru a intra pe internet decât pentru a efectua un apel”, a declarat Tero Kivisaari, preşedintele TeliaSonera Eurasia.

Dar atâta timp cât preţul smartphone-urilor rămâne ridicat, TeliaSonera face tot posibilul pentru a accelera schimbările. Moldcell înţelege că gadgeturile moderne nu sunt accesibile pentru mulţi dintre conaţionalii noştri. De aceea, doar pe parcursul acestui an, operatorul a lansat 37 de promoţii cu smartphone-uri şi tablete la preţuri rezonabile. Multe din aceste oferte sunt valabile şi în prezent. Clienţii Moldcell, în premieră pentru R. Moldova, din 23 noiembrie pot intra în posesia celui mai rapid şi puternic model de iPhone, de curând lansat în Europa – iPhone 4S. Vizitaţi site-ul corporativ  www.moldcell.md şi veţi fi plăcut surprinşi.

Tero KIVISAARI, preşedintele TeliaSonera Eurasia:

„Doar în primele două semestre ale anului 2011, cifra de afaceri a crescut cu 12%! Deja al doilea an consecutiv, compania este lider pe piaţa telecomunicaţiilor atât la capitolul majorării numărului de utilizatori noi conectaţi la reţea, cât şi la capitolul utilizatorilor  noi de internet mobil Moldcell. Formula succesului Moldcell este simplă: „preţuri avantajoase+calitate +acoperire largă = rezultate bune”. TeliaSonera se mândreşte cu Moldcell”.

Bogdan Ciobanu

The following two tabs change content below.