V. Parlicov despre intenţia de a abroga “amendamentul Furdui”: Unicul pas real pentru recăpătarea încrederii societății

parlicov.f.nadea roscovanu

Victor Parlicov. Foto: Nadea Roşcovanu

 

Fostul director al Agenţiei Naţionale de Reglementare în Energetică (ANRE), actualul expert IDIS „Viitorul”, Victor Parlicov, a indicat consecinţele abrogării „amendamentului Furdui”. În opinia fostului director ANRE, acesta este unicul pas real pentru îmbunătățirea situației și recăpătarea încrederii societății. În aceeaşi postare, el întreabă: „Cine a fost totuși beneficiarul „amendamentului lui Furdui”, dacă luăm în considerație că Legea a fost modificată de Parlament, însă el, Parlicov, a fost acţionat în judecată, pentru declarațiile în privința aceluiaşi amendament,  de către S.A. „Moldovagaz”?”.

Într-o postare pe Facebook, Victor Parlicov a indicat urmările deciziei privind abrogarea „amendamentul Furdui”. El consideră că decizia Comisiei economie, buget şi finanţe va avea următoarele consecinţe pozitive: „Moldova va reintra în normalitate în raport cu directivele UE; tarifele la gazele naturale vor fi revizuite. Şi chiar dacă vor crește, această creștere va fi mult mai modestă comparativ cu cea care a fost aprobată în iulie – un plus pentru guvernare – practic unicul pas real pentru îmbunătățirea situației și recăpătarea încrederii societății”.

Drept urmări negative, Victor Parlicov crede că ar putea fi: “Efectele „Amendamentului lui Furdui” asupra tarifelor se vor menține pe perioada valabilității acestuia (din august 2014 până când va intra în vigoare decizia Parlamentului privind anularea acestuia). Nimeni, niciun deputat nu a contestat acest amendament la Curtea Constituțională. Dacă „Amendamentul lui Furdui” ar fi fost anulat prin Hotărârea Curții Constituționale, efectele acestuia ar fi fost nule din momentul intrării în vigoare (august 2014) și, respectiv, nu ar fi intrat în calculul tarifelor următoare”, a menţionat fostul director ANRE pe contul său de Facebook.

Acesta a mai evidenţiat câte întrebări: “Inițiativa legislativă a deputatului Ștefan Creangă este datată cu 5 mai 2015 – imediat după protestul din 3 mai și cu mult înainte de aprobarea tarifelor, la 17-18 iulie 2015. Și dacă s-a știut despre efectele nocive ale acestei prevederi legale asupra tarifelor – DE CE DIN 5 MAI PÂNĂ LA MIJLOCUL LUNII IULIE, ACEST AMENDAMENT NU A FOST TOTUȘI ANULAT DE PARLAMENT? Argumentul precum că Guvernul nu a reușit să dea aviz la inițiativă este invalid, întrucât: avizul Guvernului în acest caz nu este obligatoriu; Guvernul a dat aviz negativ „amendamentului lui Furdui” atunci când a fost propus!”.

furdui strelet

Foto: Nadea Roşcovanu

În cele din urmă, Parlicov se întreabă: Cine a fost totuși beneficiarul „amendamentului lui Furdui” dacă luăm în considerație că Legea a fost modificată de Parlament, dar cea care l-a acţionat în judecată a fost S.A. “Moldovagaz”?! Cine ne guvernează totuși: deputații prin inițiative legislative sau beneficiarii prin deputați?Un mic detaliu de context: din 2008 până în prezent, componența nominală a legislativului s-a schimbat cel puțin de trei ori (2009, 2010, 2014), dar șefii unor întreprinderi cu capital de stat – niciodată…”.

Pentru Furdui, inițiativa legislativă a deputatului Ștefan Creangă nu reprezintă nicio problemă: “Să-l [amendamentul] abrogheze sănătoşi, nicio problemă”. În ce priveşte acuzaţiile că iniţiativa sa legislativă ar fi provocat scumpirea tarifelor la gaze, Furdui a declarat: “Atâta timp cât veterinarii se bagă în sistemul energetic, nu  vom avea niciodată sistem energetic ca lumea. Ei [cei din comisia de profil şi guvern] trebuie să facă o analiză mai serioasă şi vor vedea că amendamentul ăsta prevede adaptarea legislaţiei la hotărârile interguvernamentale. Ce are una cu alta?! Este vorba de un amendament general, care adaptează legislaţia la acordurile care se încheie între state”.