Unul repară, şapte strică

În Chişinău se vor efectua lucrări curente doar pe drumurile destinate transportului public, despre reparaţia celorlalte drumuri nici nu s-a pomenit

În Chișinău urmează a fi cârpite 103 mii de metri pătrați de drum. Pentru aceste lucrări se vor aloca 45 de milioane de lei din bugetul municipal. De la începutul anului au fost cârpiţi 3800 de metri pătrați. În acest articol, JURNAL arată cum se repară drumurile din Chișinău.

Chișinăul e orașul drumurilor sparte. La capătul bulevardului Mircea cel Bătrân este un drum care unește bulevardul cu blocurile 29, 29/2, 29/3. Un drum îngust și prost de când îl țin minte toți locatarii din zonă. Ajungând în curtea blocurilor, situația nu se schimbă deloc. Și acolo gropile sunt la locul lor. Sunt atât de adânci încât mașinile lovesc cu ușurință caroseria. Vei găsi cu greu un taxi care să vină prin aceste părți. Prin urmare, ai o misiune greu de îndeplinit dacă ai un copil mic sau un om în vârstă cu probleme de deplasare.

Drumul a ținut o lună

La sfârșitul lui septembrie 2012, porțiunea a fost asfaltată şi se părea că problema a fost rezolvată. Mulți au răsuflat ușor și au spus că în sfârșit zona a devenit accesibilă nu doar pentru mașinile de teren. Însă bucuria n-a durat mult. În doar o lună, pe marginea drumului au fost efectuate săpături și lucrări de gazificare. Starea drumului a revenit la „normal”, ba chiar mai rău. Firma de gazificare care a realizat lucrările a lăsat în urmă o porțiune cu gropi, hopuri în care se adună apă și mizerie. „O firmă de la Moldova-Gaz a tras o conductă, a făcut săpături și după ce a astupat şanţurile a lăsat în urmă un drum mai prost decât înainte de reparație. În tot sectorul Ciocana pe unde au lucrat cei de la Moldova-Gaz au lăsat în urmă numai gropi, ca și pe strada Igor Vieru 9. Orice lucrare efectuată de Moldova-Gaz ori altă companie trebuie dusă până la capăt, iar drumul trebuie lăsat cel puțin așa cum a fost anterior”, ne spune Ana Stavila, președintele APLP 54/35.

Acum, pe acea porțiune, mașinile merg cu 5 km pe oră, iar șoferii înjură nedumeriți de ce fâșia de drum a ținut doar o lună. Întreprinderea Municipală „Exdrupo” a reparat porțiunea despre care am menționat mai sus.

Chișinău-Gaz nu știe

JURNAL a încercat să afle de la oficialii Moldova-Gaz cine este responsabil de deteriorarea acelei porțiuni de drum. Valeriu Dolgan, consilierul directorului companiei „Moldova-Gaz”, a spus că compania pe care o reprezintă nu se ocupă de asemenea lucrări și că trebuie să-i contactăm pe cei de la Chișinău-Gaz. Daniel Popovici, șeful secției montaj de la Chișinău-Gaz, ne-a spus să ne adresăm cu o asemenea întrebare la Cancelarie, deoarece el nu poate să ne răspundă la o asemenea întrebare.

23 de mii de lei în vânt

Contactat de JURNAL, Efim Cheptănari, directorul Întreprinderii Municipale „Exdrupo”, a confirmat că acea porțiune de drum a fost reparată de firma pe care o conduce, însă nu știe că acum porțiunea este deteriorată. Pentru repararea acelei porțiuni de drum s-au cheltuit aproximativ 23 de mii de lei doar pentru materie primă, costul real fiind mult mai mare. „Acea porțiune de drum a fost una dezastruoasă. Era greu de circulat pe acolo. Noi am reparat-o cu asfalt suprimat. A devenit un drum pe care se putea circula. Nu știu cine a intervenit acolo, urmează să vedem”, ne-a spus Efim Cheptănari.

Cartier model „ducă-se pe pustii”

Unele cartiere din Chișinău au fost incluse într-un proiect de reabilitare, altele însă își așteaptă rândul de ani buni. „Încă în 2008, cu chiu cu vai, drumurile noastre au fost incluse în lista drumurilor ce urmează a fi reparate. A fost și o decizie a consiliului municipal. Au uns ochii în vreo două ogrăzi și s-au terminat banii! Au astupat cu greu gropile din fața casei numărul 27 de pe bulevardul Mircea cel Bătrân că ducă-se pe pustii ce era acolo! Până la strada Zadnipru a fost implementat un proiect „Cartier model” și ogrăzile care au fost parte a acestui proiect au mai fost reparate, iar până la noi nu au ajuns”, ne spune Stavila.

„Expediem date în fiecare an”

Natalia Berzoi, președinta APLP 54/203, ce se află pe strada Ginta Latină 11, ne spune că, în urma lucrărilor executate de Apă-Canal sau Termocom, porțiunile de drum sunt reparate de „Exdrupo”. „După ce o companie face lucrări de reparație pe o porțiune de drum central sau din interiorul cartierului, se încheie un contract cu „Exdrupo” și aceasta repară acele porțiuni. E altă problemă că drumurile sunt proaste. În fiecare an, noi trimitem preturii datele fiecărui drum de pe sectorul nostru care necesită reparații. Pretura, la rândul său, expediază datele mai departe. Astfel, așteptăm rândul când vor ajunge reparațiile și la noi”, ne spune Berzoi.

103 mii de metri pătrați urmează a fi cârpiți

Efim Cheptănari, directorul ÎM „Exdrupo”, declară că pe moment se efectuează lucrări de reparare a drumurilor din municipiul Chișinău. Săptămâna trecută, au fost efectuate lucrări în volum de 2800 m3 de drum. De la începutul acestui an au fost reparate 3800 de metri pătrați. Efim Cheptănari afirmă că în mun. Chișinău trebuie să fie reparate aproximativ 103 mii de metri pătrați: „Noi am cerut 45 de milioane de lei și ne-au spus că se vor strădui să ne aloce banii aștia. Cu aceşti bani însă, vom putea realiza doar lucrări curente pe străzile unde circulă transportul, după aceea vom trece pe străzile secundare. Drumurile vor fi reparate superficial”.

Vadim VASILIU

The following two tabs change content below.