Uniforme cuminţi, tendinţe îndrăzneţe

Unii cred că hainele purtate obligatoriu la şcoală sunt o „mândrie pentru elevi”, iar alţii că aduc monotonia şi plictiseala

Elevii încep anul școlar cu multe emoții, rechizite noi, dar și cu vestimentație nouă. Fie că poartă uniformele şcolii lor, fie că se îmbracă în orice doresc, aceștia acordă o mare importanță aspectului lor fizic. Faptul că o ținută unică este tot mai răspândită în rândurile școlarilor iscă adesea controverse. Dar să vedem ce cred elevii, profesorii și părinții despre uniforma școlară.

Liceul Teoretic „Ion Creangă” din capitală este unul din primele licee care au adoptat uniforma. Elevii de aici le poartă de 18 ani și nu se jenează deloc. Ba mai mult, directorul Valentin Guzgan afirmă că e o mândrie pentru elevi să poarte uniforme și că prin acestea se „identifică ca etnie, ca instituție, ca brand”. Tot el consideră că „unul din punctele forte ale liceului e în vestimentația care cultivă simţul estetic și dezvoltă un mediu propice dedicat, în exclusivitate, studiului”.

„Datorită uniformei se instalează o anumită ordine, în care nici un elev nu este discriminat din cauza condiției sale materiale”, afirmă Vlada Bodrug, absolventă a Liceului „Ion Creangă”. A purtat și ea uniformă pe parcursul anilor și consideră că a fost o experiență frumoasă. Dar, pentru ca s-o îndrăgească mai mulţi, Vlada recomandă modernizarea acesteia într-un „stil mai puțin sobru”.

„Uniforma şcolară e plictisitoare”

În timp ce unii elevi se obișnuiesc cu uniforma, alții nu și-o doresc deloc. Irina Dolinschi e de părerea că la Liceul „Gaudeamus” din Chișinău există „libertate în haine și în acțiuni”. Ea se bucură că administrația nu a impus o ținută unică. „Consider că e obositor și plictisitor să porți în fiecare an aceleași haine. Când studiezi într-o clasă cu profil artistic, toți au idei ingenioase și vor să se evidențieze”, spune Irina.

„Uniforma limitează imaginația, individualitatea și ne face pe toți la fel”, consideră și Anatol Baltag, elev al aceluiași liceu. De aceea, directoarea Zinaida Gangan afirmă că se conformează, deocamdată, dorințelor elevilor din clasele superioare. Însă „nu suntem împotrivă uniformei școlare măcar în clasele gimnaziale”, adaugă directoarea.

Prețuri piperate

Deja și în localitățile rurale școlile încearcă să aprobe o ținută specifică. Nemulțumirile vin însă și din partea unor elevi, deprinși să îmbrace haine din străinătate, trimise de părinții lor aflați la muncă acolo. Dar și din partea unor părinți, care consideră uniformele prea costisitoare.

Ținuta unică, de obicei, este alcătuită din fustă, cămașă, pantaloni, sacou, vestă, cravată sau papion. În funcţie de piesele selectate, părinții achită între 600 și 1000 de lei, iar pentru elevii mai mari, uniformele ajung să coste și două mii de lei. Cu toate acestea, o mamă din s. Puhoi, r. Ialoveni, este mulțumită de introducerea uniformei în liceu și susține că „la școală copiii trebuie să se concentreze la învățat, nu la arătat moda”.

Cu doi ani în urmă, președintele Academiei de Științe, acad. Gheorghe Duca, a trimis un demers la guvern pentru a readuce în școli uniformele obligatorii. Întrucât părerile sunt împărțite și instituțiile de învățământ au decis până acum de sine stătător privitor la acest fapt, inițiativa nu a fost sprijinită.

Nu haina îl face pe om

„Purtarea uniformei face posibil ca fiecare copil să fie tratat în funcţie de reuşita şcolară, şi nu de aspectul său vestimentar. Astfel, copilul scapă de eventualele etichetări din partea semenilor”, spune psihologul Dorina Vasilache. În şcoli cel mai utilizat argument contra uniformelor este suprimarea individualităţii.

Specialista conchide că, „din punct de vedere psihologic, aspectul vestimentar are menirea de a fi ca o finalitate a exprimării personalităţii, nu şi conţinutul propriu-zis al acesteia”. Prin urmare, pentru formarea identităţii nu contează uniforma, ci abilităţile şi potenţialul individului.

Victoria Bortă, stagiară