Unde-i miliardul? (ofertă de scenariu)

MIRCEA-V.-CIOBANU

Titrele se vor proiecta pe fundalul unei furgonete cu girofar, gonind pe străzile unui oraş est-european devastat de tranziţie. Pe un pod, din maşină va cădea un sac. Stop-cadru: sacul pe marginea şoselei… Urmează panorama unui (alt) oraş uitat de lume, dar care va începe să prospere subit. Oamenii vor deveni fericiţi cu fiece secvenţă. O familie e pe cale de divorţ, deoarece soţia vrea să se mute „în capitală”. Schimbările pozitive o vor face să renunţe. Pe culmea extazului prosperării, un inspector de la poliţia judiciară (care fusese în ajun la saună cu Eroul) va pune mâna pe umărul edilului urbei şi va rosti: domnule primar, eşti arestat. Apoi, nuanţând în maniera hollywoodiană, va adăuga: „nimic personal”.

Oraşul se va revolta, se vor scrie petiţii. Anchetatorul va resimţi o permanentă presiune din partea societăţii şi a unor clanuri tenebre. Îi vor adresa scrisori preşedinţi şi premieri (Inculpatul, pardon, Eroul, fiind cetăţean al unor ţări cu pondere). Va fi somat să lase omul în pace de către artişti (după regula genului, soţia primarului e o cunoscută cântăreaţă). I se vor adresa sportivii (primarul a investit în sportul naţional).

Pas cu pas, filmul va face o retrospectivă a evenimentelor. Flashback se numeşte procedeul. Fiecare personaj va urca, intermitent, scările unui centru de urmărire penală. Un fel de Golgota, în două versiuni. E ca şi cum spectatorul ar urma să decidă cine e Mântuitorul şi cine-i Baraba. Apoi, unul şi acelaşi eveniment din trecut se va perinda în două versiuni: una, în sepia – povestită de inculpat anchetatorilor şi alta, strident colorată – rememorată chinuitor de acelaşi personaj în nopţile insomniei.

Cadrele cu „urcarea pe Golgota” se vor repeta ca un laitmotiv: pasul energic, sportiv al Antieroului şi mersul gâfâind al Eroului: mai bondoc, mai greoi, mai speriat. Antieroul va face o figură de martir, deşi tocmai el a contribuit la construirea Sistemului. Martirajul îl va face simpatic în ochii spectatorului milos. I se vor ierta aroganţa, divorţul şi chiar o aventură erotică efemeră, pe care cei care l-au băgat la dubă o vor difuza pentru toată lumea pe reţele.

Bine, dar ce-i cu miliardul din titlu? Ar fi posibil un asemenea final: acţiunea ar lua-o razna, lumea ar fi preocupată de intrigi în cascadă, cu piste false: cine va fi preşedinte? cine va fi procuror? cine e amanta arestantului? unde s-a filmat scena erotică? Ancheta ar organiza o conferinţă de presă şi ar răspunde, expresiv şi artistic, la întrebări, amuzând galeria. Şi doar la sacramentală curiozitate publică privind locul aflării banilor furaţi, ofiţerul de presă va fi surprins. Va urma scena mută din Revizorul lui Gogol (cică o istorie care s-a petrecut în Basarabia!). Filmul nostru e o parafrază a lui: impostorul ajuns demnitar fără voia sa!

Inculpatul (pardon, Eroul) a ales – la sugestia celor din umbră – o tactică dezarmantă: da, el a sustras banii din bancă. O sută de mii? Da, o sută de mii. Două sute de mii? Da, dacă aşa binevoieşte ancheta. Două sute de milioane? Bine, două sute de milioane. Şi ce a făcut cu banii? I-a dat Celuilalt. Antieroului. Era şantajat, nu avea de ales. Ş.a.m.d.

În tot acest timp lumea fierbe. Poporul murmură, vorba clasicului. De ce este anchetat primarul lor? El le-a făcut drumuri. El le-a făcut poduri. El le-a făcut patinoar de Crăciun. Dar anchetatorul nu se lasă. El merge până în pânzele albe. Povestea îl interesează puţin. Aventurile Celuilalt nu-l încălzesc. Îl ia pe inculpat la bani mărunţi, dar tactica aceluia de recunoaştere a tuturor făcutelor şi nefăcutelor e derutantă. În fine, totul se ştie. Se poate pune punctul. Dar anchetatorul doreşte nu numai eficienţă, ci şi efect. E clar cu milioanele (!) date mită Antieroului. Dar mai rămâne o întrebare. Una singură, fără de care însă nu se poate termina filmul: „Unde-i miliardul?” „Cum – unde? L-am băgat în oraş! În Orhei!”
Scenă mută, desigur.

P.S. Miliardul e pierdut ireversibil, să nu ne facem iluzii. Dar istoria lui e mângâierea, zăbava şi averea noastră. Poate o vindem?

The following two tabs change content below.
Mircea V. Ciobanu

Mircea V. Ciobanu

Mircea V. Ciobanu

Ultimele articole de Mircea V. Ciobanu (vezi toate)