Un priveghi spectaculos, între bocete şi hohote de râs

Trupa Teatrului „Maria Filotti” din Brăila a reuşit să îi aducă la o stare de imponderabilitate spirituală şi de totală implicare în actul scenic pe spectatorii ce au avut norocul de a vedea spectacolul „Sufletul. Puncte de veghere” după piesa „Eine Heikle Saches die Seele” a dramaturgului bulgar Dimitrie Dinev, în regia lui Radu Afrim, deja celebru în România şi Europa.

Este un spectacol despre destinul tragic al emigranţilor în Occident, dar şi despre întrebările şi nelămuririle ce îi obsedează pe toţi cei care trec graniţa dintre viaţă şi moarte. Asistăm la un priveghi ce se transformă treptat în orgie. Decedatul este obligat să participe la sfâşierile, remuşcările, meschinăriile, obscenităţile celor rămaşi în viaţă şi să accepte o ultimă conversaţie, metafizică, precum şi un ultim dans macabru cu ei, momentele folclorice căpătând o turnură suprarealistă. Datorită regiei inventive şi distribuţiei excelente, spectacolul e unul reprezentativ pentru teatrul românesc. A fost invitat la numeroase festivaluri şi a adunat peste tot apaluze, cronici şi comentarii entuziaste. Astfel, Diana Papp scrie în recenzia sa „Tragicomedia vieţii în Balcani”: „Unde altundeva decât în spaţiul balcanic viaţa şi moartea coexistă atât de fratern ca în ortodoxismul nostru, unde tradiţia pomenirii şi a priveghiului dobândeşte adesea înfăţişare bahică. În piesa lui Dinev, dar bine ar fi să spun în spectacolul lui Afrim, această extensie e mai mult decât atât. E ontologică. Cum viaţa personajelor din piesa lui Dinev e una underground, şi moartea survenită în ambianţa lor existenţială e tragicomică. Introducerea unor măşti animaliere cu rezonanţă în mitologia locală dă greutate unui anumit discurs subiacent metafizic al spectacolului. Din aceeaşi categorie de mijloace face parte şi sugestia unui „dincolo” ca un cosmos absorbant, respectiv momentele în care uşa încăperii e deschisă cu forţa unui viscol ameninţător”.
„Sufletul. Puncte de veghere” a fost unul din spectacolele de cea mai înaltă tensiune din cadrul BITEI care, din fericire, continuă până duminică seara, când vom privi „Metamorfoza” lui Kafka în variantă japoneză (producţie a companiei teatrale „Mode” din Tokyo) şi vom asculta folclor autentic românesc în interpretarea lui Grigore Leşe din Ţara Lăpuşului şi a formaţiei „Iza” din Maramureş.

Irina Nechit

The following two tabs change content below.
Irina Nechit

Irina Nechit

Irina Nechit

Ultimele articole de Irina Nechit (vezi toate)