„Un lobby ordinar”

masini lux.f.nadea roscovanuCarenţele legislativului provoacă pierderi în bugetul de stat

Reducerea cu 43% a taxelor la importul automobilelor de lux provoacă pierderi la bugetul de stat. Legea adoptată de parlament la sfârşitul anului 2013 a fost declarată la 14 februarie curent drept neconstituţională de către Curtea Constituţională (CC). Motivul invocat a fost lipsa unui aviz din partea Guvernului. „Probabil e vorba de un lobby ordinar pentru unele persoane, care aveau de gând să aducă nişte automobile în RM la preţuri de import mai mic”, susţine expertul în economie Viorel Chivriga.

După ce Parlamentul RM a aprobat reducerea accizelor cu 43% la maşinile de lux cu motoare puternice, premierul Iurie Leancă a solicitat revizuirea acestei prevederi, motivând că sunt depistate diferenţe între ce a trimis în legislativ şi ce s-a votat. Leancă a mai afirmat că mai multe prevederi ale politicii bugetar-fiscale pentru 2014 ar putea fi revizuite. „După o analiză riguroasă a politicii bugetar-fiscale, s-au constatat mai multe discrepanţe între ceea ce a aprobat cabinetul de miniştri şi ceea ce au votat deputaţii”, a spus premierul.

„Curtea Constituţională le-a dat peste mâini”

Unul dintre cei care au contestat decizia legislativului a fost deputatul PL Valeriu Munteanu. Acesta a spus pentru JURNAL că „în politica bugetar-fiscală aprobată de guvern era stabilit foarte clar doar că accizele pentru importul la maşini vor fi racordate la rata inflaţiei. Parlamentul însă a ignorat aceste calcule făcute de guvern şi a diminuat considerabil taxele pentru importul maşinilor de lux.

În acelaşi timp, în urma acestei acţiuni făcute sub masa Comisiei Economie, Buget şi Finanţe, ratele acestor taxe s-au egalat practic pentru maşini scumpe, medii, mici, mari. Lucru absolut neîntâlnit în Europa. CC a considerat că aceste acţiuni depăşesc limitele Constituţiei, şi anume art. 131, alineatul 1 şi 7, care stabilesc clar că în probleme de buget, guvernul are drept de veto”. În opinia lui Munteanu, deputaţii au făcut un lobby, au încercat să legalizeze interesele anumitor companii, iar CC le-a dat peste mâini.

Maşinile de lux, în viziunea membrilor PLDM

În timp ce în viziunea preşedintelui Comisiei Economie Buget şi Finanţe, Veaceslav Ioniţă, maşinile de lux sunt cele care costă 50 de mii de euro, iar pentru viceministrul Finanţelor, Victor Barbăneagră – peste un 1 milion de euro (ambii membri ai PLDM), nişte calcule aproximative arată că, pentru o maşină cu motorul de 5000 cm cubi, proprietarul a fost obligat să achite anul trecut 16 mii de euro, iar prin legea nouă adoptată de legislativ – doar 10 mii de euro.

Menţionăm că, de la 1 ianuarie 2014, au intrat în vigoare noile cote ale accizelor la importul de automobile în Republica Moldova aprobate de Parlament. Acesta a redus cu 43% taxa aplicată la importul maşinilor de lux cu motoare ce au capacitatea de peste 2 500 cm cubi (în cazul motoarelor diesel) şi de peste 3.000 cm cubi (la cele cu ardere internă). CC a declarat prevederea respectivă neconstituţională, invocând lipsa unui aviz din partea Guvernului.

Prevederile neconstituţionale

Amintim că, în ultimul timp, CC a declarat drept neconstituționale mai multe prevederi ale politicii bugetar-fiscale pentru anul curent: scutirea companiei de construcții „Glorinal” de taxe și impozite, plafonarea taxelor locale. Solicitat de JURNAL să-şi expună opinia despre prevederile declarate de CC drept neconstituţionale, expertul în economie Viorel Chivriga a menţionat că „ceea ce se întâmplă în ultimul timp în Parlament arată că procesul legislativ deviază de la norme bine cunoscute”.

„În primul rând, nu se face în pripă, nu se intervine şi nu se aprobă acte legislative foarte importante pentru stat, cum ar fi politicile bugetar-fiscale, cu ritmuri rapide, fără ca deputaţii să ştie măcar ce au aprobat. Un alt lucru care ar putea fi semnalat este calitatea procesului legislativ. Nu cred că ar trebui să existe astfel de precedente”, a spus Chivriga.

„De ce avem nevoie de asemenea parlamentari?”

„Acest lucru poate fi interpretat în mod diferit mai ales de cei care aşteaptă acte legislative bune, necesare Republicii Moldova. Mă miră faptul că aceste lucruri au loc într-un an electoral. Oamenii ar putea să se întrebe de ce avem nevoie de parlamentari care nu au habar ce votează”, a afirmat expertul.

În privinţa legii adoptate de legislativ privind maşinile de lux, acesta a declarat că „probabil, e vorba de un lobby ordinar pentru unele persoane care aveau de gând să aducă nişte automobile în RM la preţuri de import mai mic”.