Un „colac salvator” pe timp de furtună electorală

Ingeniozitatea mediului de afaceri nu are limite, mai ales atunci când acesta se simte ameninţat. Cu scopul asigurării unei imunităţi extinse, oamenii de afaceri inventează tot felul de scheme mai durabile, pentru a-şi spori siguranţa afacerilor şi a-şi justifica relaţiile contradictorii cu politicul, în cazul nostru – cel moldovenesc. De la aceasta regulă nu s-a abătut nici omul de afaceri Vlad Plahotniuc, care de câteva luni a devenit ţinta campaniei „anti-mafie”, recent transplantată şi în corpul unui partid politic, înglobat ulterior în competiţia electorală pentru parlamentare.

După campania filantropică ce a urmărit umanizarea imaginii puternic şifonate a businessmanului, îmblânzind opinia publică necunoscătoare, neînţelegătoare sau reticentă faţa de lupta idealistă împotriva mafiei întruchipate în figura un singur om, iniţiată de politicianul Sergiu Mocanu, accentul se pune pe aspecte externe şi anume pe oficializarea şi dezvoltarea relaţiilor cu diverşii factori europeni (reprezentanţi ai politicului, mediului de afaceri etc.).

Lansarea Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din Moldova (AOAM), fondată de businessmanul local Vlad Plahotniuc, reprezintă o tentativă şi mai originală a omului de afaceri de a-şi împrospăta imaginea, asumandu-şi seturi de virtuţi despre care până la campania lui Mocanu nu se cunostea nimic în public. Or, această activizare a cercurilor de afaceri în frunte cu Plahotniuc tocmai pe timp de campanie electorală are şi alte conotaţii decât cele evocate de iniţiatorii AOAM şi anume:

Pericolul întoarcerii comuniştilor

De ceva timp în coridoarele interne ale cancelariilor politice şi diplomatice din ţară circulă ideea că alegerile parlamentare ar putea avea un rezultat la fel de nefast pentru actuala guvernare ca şi referendumul picat la 5 septembrie curent. Anticipând acest lucru, fostul „aliat” al PCRM şi totodată „copilul răzvrătit” al regimului Voronin, Vlad Plahotniuc, se înscrie în rândul societăţii civile din Moldova, garantând devotament faţă de valorile obşteşti şi priorităţile naţionale de integrare europeană. Această penetrare artificială oferă omului de afaceri anumite „imunităţi” şi „privilegii” de care beneficiază sectorul asociativ, în ajunul unei eventuale răsturnări a situaţiei politice.

Popularizarea şi extinderea campaniei anti-mafie

Lucrurile se agravează pentru omul de afaceri odată cu lansarea în politică şi înscrierea în competiţia electorală a echipei lui Mocanu, prin anticamera Partidului pentru Neam şi Ţară. Din simplu “erou episodic” al şedinţelor de „arbitraj public”, organizate de Sergiu Mocanu, graţie campaniei electorale concentrate pe combaterea mafiei, Vlad Plahotniuc se poate transforma în următoarele două luni în unul din marii „duşmani ai poporului”, alături de familia Voronin şi alţii.
Chiar dacă partidul înfiat de Mocanu nu va trece pragul electoral, vocea lui va prejudicia imaginea oligarhului, conturându-se în stereotipuri şi clişee profund inserate în discursurile publice colective din ţară. De aceea, prin lansarea Asociaţiei în cauză, businessmanul vrea să dezarmeze de la bun început „grupul lui Mocanu”, astfel ca mesajul acestuia să distoneze cu imaginile pozitive proiectate de posturile TV cuprinse în imperiul mediatic „Plahotniuc”.

Susţinerea democraţilor

Lansarea AOAM cu participarea lui Valeriu Lazăr, persoana nr. 2 de pe lista democratilor pentru alegerile anticipate, poate fi tratată şi ca un avans electoral al omului de afaceri, care nu-şi ascunde simpatiile faţă de PDM şi liderul acestuia. Combinată cu forumul internaţional „Cooperarea Economică Regională Est-Vest”, la care vor asista peste 100 de reprezentanţi ai comunităţii de afaceri şi oficiali din Uniunea Europeană, România, Federaţia Rusă, Ucraina şi Republica Moldova, dezvoltarea AOAM poate deveni o platformă eficientă pentru transmiterea primelor teze electorale din domeniul economic de către candidaţii democraţi.

„Înrudirea” cu europenii

Atragerea ex-premierului şi politicianului francez, Dominique de Villepin, denotă intenţia clară de a se apropia de comunitatea europeană de afaceri şi nu numai. Alegerea unui asemenea invitat de onoare se explică şi prin aceea că Villepin conduce un proaspăt partid (Republica solidară) din primăvara 2010 şi planifică să candideze pentru preşedinţia franceză, odată ce Sarkozy pierde constant din popularitate. Pe lângă prestigiul redat evenimentului, stabilirea contactelor cu politicianul francez constituie o investiţie semnificativă pe termen lung, ce îi va permite lui Plahotniuc să mizeze pe o susţinere neformală din exterior.
Negând orice legătură „secretă” cu structurile statului, acesta îşi doreşte mai mult decât orice să anihileze mesajele unor concurenţi electorali, lansate încontinuu împotriva lui, folosind pentru aceasta şi Asociaţia Oamenilor de Afaceri din Moldova, cu care acesta va putea în mod oficial şi public să promoveze anumite iniţiative legislative convenabile şi să dialogheze „la lumina zilei” atât cu oficialităţile moldoveneşti, cât şi cu – mai nou – reprezentanţii europeni.

Denis Cenuşă

The following two tabs change content below.