UE a decis să treacă de la reţelele naţionale de drumuri la una europeană

Comisarul european pentru Transport, Violeta Bulc

70 de oameni mor şi alţi 370 sunt răniţi grav în fiecare zi în urma accidentelor de pe drumurile europene. 100 de miliarde de euro se cheltuiesc în fiecare an pentru consecinţele avariilor de pe drumurile europene, imaginaţi-vă cum ar evolua lucrurile dacă aceşti bani ar fi invetiţi în educaţie, în cercetarea ştiinţifică, ne îndeamnă comisarul european pentru Transport, Violeta Bulc.   

UE îşi mobilizează eforturile pentru a dezvolta şi extinde toate tipurile de transport, în scopul de a transforma reţelele naţionale într-o reţea unică europeană. Este încurajat în primul rând transportul electric – autobuzele electrice, transportul feroviar, transportul maritim nepoluant – şi aplicarea noilor tehnologii. În acest scop au fost repartizate, pentru perioada 2014–2020, 24,05 miliarde de euro. Obiectivele principale ale acestui demers sunt decarbonizarea, digitalizarea, globalizarea şi focusarea pe soluţiile problemelor oamenilor.

În aceste zile, 23–24 martie, se desfăşoară la Sofia, Bulgaria, Conferinţa „Investiţii în transportul regional”. Acest eveniment se focusează pe oportunităţile de investiţii în domeniul transportului, urmărindu-se pe această cale o coeziune sporite între statele membre ale UE, precum şi o cooperare mai strânsă cu statele din Balcanii de Vest şi cele din Parteneriatul Estic. „Şi aceasta deoarece transportul contează foarte mult în dezvoltarea economică”, a specificat comisarul european pentru Transport, Violeta Bulc.

Potrivit acesteia, problema transportului este foarte importantă pentru UE chiar dacă implică aspecte politice. „Avem nevoie de 700 de miliarde de euro pentru a asocia reţelele naţionale într-o reţea europeană. Acest demers presupune crearea şi creşterea capacităţii statelor naţionale pentru a edifica acest proiect european. Suntem  obligaţi să creştem capacitatea de a finanţa dezvoltarea reţelei de drumuri. În acest scop, este necesar să elaborăm un cadru juridic pentru a asigura implementarea acestor investiţii”, a subliniat comisarul european.

„Băncile europene ar trebui să se implice în proiectele cu risc. În acest sens, Comisia Europeană şi instituţiile financiare ar trebui să edifice mai întâi un cadru juridic pentru a asigura investiţiile, în special în cazul statelor Parteneriatului Estic. Pentru moment, asistenţa financiară a Băncii Europene pentru Investiţii este destinată în proporţie de 90% statelor membre ale UE, restul, cele 10%, sunt pentru statele care nu sunt membre ale UE, inclusiv statele din Parteneriatul Estic. Chiar şi în asemenea condiţii cele 10% sunt resurse importante pentru proiectele din statele Dvs”, ne-a răspuns vicepreşedintele Băncii Europene pentru Investiţii Pim van Ballekom.

Cu toate acestea, potrivit Catherinei Trautmann, coordonator european pentru Coridorul Marea Nordului–Coridorul Baltic, statele Parteneriatului Estic sunt la fel de importante pentru UE, deoarece asigură legătura cu Europa Orientală şi, în acest scop, guvernele statelor respective ar trebui să îşi îmbunătăţească capacitatea pentru a accesa proiecte de asistenţă financiară acordate de UE.

Un atenţie deosebită în cadrul acestui demers va fi acordată transportului feroviar deoarece acesta nu poluează şi pentru că reţeaua europeană de căile ferate este subdezvoltată. „Trebuie să modernizăm transportul feroviar, să oferim călătorilor acestui tip de transport mai multe servicii pentru a-i determina să prefere trenurile”, a menţionat Catherine Trautmann.