UDMR încearcă să „confişte” TVR Cluj?!

Mai mulţi angajaţi din cadrul TVR Cluj, majoritatea etnici maghiari din cadrul redacţiei minorităţi, încearcă să forţeze demiterea actualei conduceri a studioului teritorial. Surse din cadrul studioului susţin că acţiunea urmăreşte instalarea în fruntea instituţiei a unui manager apropiat de UDMR pentru a putea limita programe ce ţin de identitatea naţională a românilor, iar pe de altă parte pentru a opri orice fel de materiale în care sunt semnalate acţiunile iredentist şovine şi autonomist-separatiste ce au loc pe teritoriul ţării noastre.

Recent, un aşa-zis „grup de jurnalişti din TVR Cluj” au dat publicităţii un document prin care critică managementul promovat de actualul director al studioului teritorial, dl Romeo Couţi. Acest demers se înscrie într-o acţiune a angajaţilor de la redacţia minorităţi, susţinută şi de UDMR, menită să ducă la demiterea actualului director. Printre acuzaţiile care i se aduc lui Romeo Couţi se numără faptul că a angajat studioul în proiectele ce au avut ca scop cultivarea identităţii naţionale şi întărirea relaţiilor cu comunităţile de români din proximitatea României.

TVR Cluj a fost implicat în ultimii ani într-o serie de proiecte menite să contribuie la dezvoltarea presei de limba română în comunităţile istorice de români din Ucraina, Basarabia, Valea Timocului şi Ungaria. În acest sens, studioul a fost partener la congresul „Limbaj-mesaj-libertate”, organizat în 2009 de Forumul Internaţional al Jurnaliştilor România la Drobeta Turnu Severin şi Kladovo (Serbia), iar în 2010 a prezentat problemele semnalate la Congresul cu tema „Presa-Putere-Democratie”, organizat la Chişinău.

În 2011, tot prin intermediul TVR Cluj au putut fi cunoscute problemele românilor şi a presei de limbă română prezentate în cadrul congresului cu tema „Identitate, cultura, mass-media”, organizat la Cernăuţi, precum şi în cadrul congresului din aprilie 2013 de la Donji Milanovac, Serbia şi a celui din 2014 de la Bălţi, Republica Moldova. Un alt proiect realizat de TVR Cluj pentru românii din afară a fost „Jurnalist în România”. Acesta s-a derulat pe parcursul a trei ediţii, la fiecare ediţie participând câte patru sau cinci jurnalişti din Republica Moldova. Împreună cu jurnaliştii TVR Cluj, reporterii basarabeni au realizat, la Cluj şi în judeţele limitrofe, câte un reportaj pe temă dată, în limba maternă a acestora (română, rusă, bulgară, găgăuză). Toate temele au vizat subiecte privind Uniunea Europeană, reportajele fiind realizate sub denumirea generică „Acasă în Europa”.

Anul trecut, la TVR Cluj a debutat proiectul unic în mass-media românească şi europeană: Reporter Est. Prin acest proiect, patru jurnaliste din Republica Moldova au putut avea parte de o experienţă profesională alături de colegii din TVR Cluj. Jurnalistele au participat la cursuri de iniţiere în tehnica MoJo (Mobile Journalism susţinute de trainerii TVR Cluj şi au realizat în comun cu jurnaliştii clujeni un reportaj de cca. trei minute.

Printre acuzaţiile care i se aduc lui Romeo Couţi se numără faptul că a angajat studioul în proiectele ce au avut ca scop cultivarea identităţii naţionale şi întărirea relaţiilor cu comunităţile de români din proximitatea României. TVR Cluj a fost implicat în ultimii ani într-o serie de proiecte menite să contribuie la dezvoltarea presei de limba română în comunităţile istorice de români din Ucraina, Basarabia, Valea Timocului şi Ungaria. În acest sens, studioul a fost partener la congresul „Limbaj-mesaj-libertate”, organizat în 2009 de Forumul Internaţional al Jurnaliştilor România la Drobeta Turnu Severin şi Kladovo (Serbia), iar în 2010 a prezentat problemele semnalate la Congresul cu tema „Presa-Putere-Democratie”, organizat la Chişinău.

Se pare că aducerea în discuţie a problemei românilor din comunităţile istorice din jurul României i-a deranjat pe unii dintre angajaţii TVR Cluj, iar acum cer demiterea directorului pentru a-şi impune propria politică editorială. Autorii documentului dat publicităţii consideră că emisiunile făcute de redactorii studioului TVR Cluj despre comunităţile istorice de români din R. Moldova şi Ucraina nu au „nicio justificare editorială”.

Nu ştim dacă au vreo justificare editorială, însă din informaţiile noastre reiese că toate aceste proiecte au făcut parte dintr-o strategie a televiziunii publice, fiind incluse în planul managerial pentru studioul teritorial Cluj şi aprobate de Consiliul de Administraţie al TVR. Artizanii acţiunii din TVR Cluj mai reclamă ingerinţe în activitatea editorială, dând ca exemplu materialul cu formaţia ungară de rock „Beatrice”, cunoscută pentru legăturile cu organizaţia neohortysto – anexionistă „Mişcarea Tinerilor din cele 64 de Comitate”, de al cărei nume se leagă tentativa de atac terorist din 1 decembrie 2015, de la Târgu Secuiesc.

TVR Cluj a semnalat propaganda iredentist şovină făcută de solistul trupei Nagy Fero, ceea ce a stârnit reacţia dură a UDMR. Lucrurile au evoluat în aşa fel încât, în final, reporterul care a făcut ştirea Diana Apahidean a fost dată afară din televiziunea publică. Se pare că astfel de materiale îi irită foarte tare pe reprezentanţii UDMR şi, de aceea, preferă în fruntea studioului teritorial Cluj un manager apropiat pentru a se asigura că pe viitor nu vor mai avea parte de astfel de “surpize”.

Precizăm că implicarea UDMR în treburile TVR Cluj nu este o excepţie. Recent, un important cotidian central din România a semnalat presiunile la care presa maghiară din România, dominată de UDMR, este supusă în vederea „alinierii” la politica partidului conservator Fidesz, aflat la putere în Ungaria.

Publicaţia arăta că directorul Fundaţiei Progress, controlată de UDMR, practică cenzura în cazul articolelor de opinie care critică politicile guvernului condus de Viktor Orbán şi care apar pe portarul maszol.ro cât şi la Erdélyi Riport.

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău