Tren european pe ecartament sovietic

CFM vrea să devină transportatorul de pasageri nr. 1  

Cel mai nou tren pe care Calea Ferată din Moldova (CFR) îl deține datează din 1989. Astăzi, la Gara Chișinău va avea loc lansarea oficială a primei garnituri renovate de către S.A. REMAR Pașcani, România.

Vadim VASILIU

Potrivit directorului CFM Vitalie Strună, proiectul a fost realizat într-un timp record – 65 de zile –, iar la renovarea vagoanelor și locomotivei au lucrat 1200 de angajați ai uzinei în trei ture. Noile locomotive vor fi dotate cu motoare „Volvo”, sisteme de climatizare, WC-uri cu tehnologii de senzori, prize la fiecare scaun, Wi-Fi și alte minunății tehnologice.

În premieră pentru RM, trenurile noi vor avea vagoane business class, vagoane de clasa a doua și a treia. Trenul renovat costă 2 milioane de euro.

„Actualmente, o călătorie de la Chişinău la Ungheni cu trenul Chişinău–Ocniţa sau Chişinău–Ungheni durează aproape trei ore. Până la nordul republicii, trenul ajunge şi în opt ore. Acesta se opreşte la orice pilon, de aceea nu prinde viteză. Iar când ţi se pare că trenul capătă viteză, frânează şi aşteaptă până intră călătorii cu de toate. În plus, în salonul vagonului, poţi să ai condrumeţi puişori, răţuşte şi purcei.

În acelaşi timp, vagoanele care, la prima vedere, sunt curate, sunt pline de ploşniţe. Dacă te aşezi mai comod pe scaunele tari, rişti să te trezeşti cu spatele muşcat de aceste insecte. Nu mai vorbesc aici de mirosul înţepător, WC-ul murdar şi fumatul în tambur”, povesteşte un călător.

Minunea tehnologică păzită de ochii „concurenților”

Aceeaşi persoană ne-a mai spus că atunci când noul tren va începe să circule pe ruta Chișinău–Ocnița, va renunța definitiv la călătoriile cu microbuzul. Mai mult, directorul CFM ne-a comunicat că întreprinderea pe care o administrează intenționează să ia pasagerii de la microbuzele și autocarele de pe rutele interurbane. „Și asta e normal pentru un stat care se dezvoltă. Ştim foarte bine cât de periculos este să călătorești cu microbuzele, mai ales în vreme de iarnă. Călătorul trebuie să conștientizeze faptul că este mai sigur să călătorești cu trenul”, ne-a explicat Vitalie Strună.

Noul tren este o minune tehnologică pentru Republica Moldova, iar minunățiile au nevoie și de o atenție deosebită. Până astăzi, zi în care toți doritorii vor avea ocazia să pipăie și să vadă trenul propriu-zis, acesta a fost un obiect hipersecretizat. Totuşi, intenția redacției noastre de a merge la depoul în care se afla trenul pentru a-l fotografia a avut sorți de izbândă.

Fotoreporterul JURNALULUI, după o discuţie îndelungată cu administraţia CFM, a reușit să treacă de paza depoului și să realizeze câteva poze. În depou, fotoreporterul a observat zeci de oameni îmbrăcați în uniforme de culoarea trenului care lustruiau garnitura. Vitalie Strună ne-a mai declarat că nimeni nu are acces la trenul renovat, deoarece CFM vrea să țină în secret noile tehnologii.

În plus, trenul a fost acoperit cu peliculă specială pentru a-l proteja de ochii curioșilor. Iar din anticamera directorului CFM ni s-a explicat că instituțiile media care au reușit să facă imagini cu noul tren, au acționat ca niște paparazzi.

Trenul, un obiect hipersecretizat

Au trecut 24 de ani de când Republica Moldova a achiziționat ultimul tren. Acum, trenurile din dotarea CFM sunt expirate ca idee și tehnologie. CFM intenționează să renoveze toate trenurile, pentru ca toate rutele feroviare din Republica Moldova să aibă garnituri și locomotive europene. Proiectul a fost realizat de patru companii: motorizare – suedeză, proiectare – germană, design italian şi realizare românească.

Deocamdată, o călătorie cu trenul de la Chișinău la Ocnița durează opt ore, după renovare, această distanță va fi parcursă în cel mult șase ore. Dacă împărțim distanța de 310 km la şase ore, vom obține o viteză medie de 50 km pe oră. Trenurile vechi dezvoltă o viteză medie de 25–27 de kilometri pe oră.

Noul tren are 340 de locuri, din care 140 sunt pentru clasa business și a doua, iar 200 – pentru clasa a treia, clasa socială. Prețul pentru clasa socială este stabilit de Ministerul Transporturilor. „Clasa business presupune un confort mai sporit, scaunele sunt mai largi, spetezele sunt reglabile. Sistemele de climatizare nu diferă. Diferența este de comoditate. La clasa a doua, scaunele sunt puțin mai înguste. Nu mai sunt reglabile, dar oricum sunt comode”, ne-a explicat Vitalie Strună.

Prețuri rezonabile

Directorul general CFM ne-a relatat că prețul unei călătorii cu un tren renovat va fi accesibil oricărui buzunar. Pentru clasa socială, un bilet Chișinău–Ocnița va rămâne de 23 de lei, un bilet pentru clasa a doua va costa 46 de lei, iar un bilet pentru clasa business va fi de 69 de lei.

Totuși, aceste prețuri nu sunt finale. Televizoarele LED instalate în vagoane vor arăta unde se află trenul, locația exactă în momentul călătoriei. Fiecare scaun din toate cele trei clase va fi dotat cu prize pentru încărcarea telefoanelor mobile și laptopuri. Trenul va fi conectat la rețeaua de internet Wi-Fi, serviciu inclus în prețul biletului. Aerul condiționat se va regla în conformitate cu timpul de afară și anotimp. Fiecare pasager va avea lumina sa personalizată. Băile vor fi dotate cu robinete, uscătoare şi săpuniere ce funcționează pe bază de senzori.

 

The following two tabs change content below.