Transnistria se sufocă

Sovietul suprem, Transnistria, Tiraspol. Foto: Nadejda Roşcovanu

Autorităţile ucrainene şi cele moldoveneşti au demarat procedura de instituire a unui control eficient la hotarul moldo-ucrainean. În viitorul apropiat, urmează să fie instituite, cu asistenţa financiară a partenerilor de dezvoltare, 13 puncte comune de control prioritare la hotarul moldo-ucrainean. Instalarea unui control moldo-ucrainean pe frontieră îngrijorează autorităţile nerecunoscute de la Tiraspol, care ar putea recurge la provocări.  

Reprezentanţii Ambasadei Ucrainei la Chişinău declaraseră pentru JURNAL de Chişinău că Kievul nu va renunţa la acest control şi că perpetuarea situaţiei actuale favorizează doar cercurile cu interese ilegale. Potrivit autorităţilor ucrainene, introducerea controlului comun la frontiera ucraineano-moldovenească este destinată să sporească transparenţa şi să simplifice procedura de verificare a actelor cetăţenilor, a unităţilor de transport şi a mărfurilor la frontieră. Această practică şi-a demonstrat eficienţa pe alte sectoare de frontieră ale Ucrainei, ne-au declarat reprezentanţii Ambasadei.

„Agenţii economici din Transnistria desfăşoară de mult operaţiuni de export-import în conformitate cu legislaţia R. Moldova. Împotriva introducerii unui control comun ar putea să se pronunţe doar cei interesaţi în perpetuarea schemelor ilegale. În plus, Ucraina îşi îndeplineşte acţiunile în conformitate cu raţiunile securităţii sale naţionale”, ne-au comunicat reprezentanţii misiunii diplomatice.

13 puncte de control

Drept rezultat, conform unor acte publicate în Monitorul Oficial la mijlocul lui aprilie, serviciile vamale din R. Moldova și Ucraina intenționează să instituie 13 puncte de control comun pe segmentul transnistrean al frontierei. Dintre cele 13 puncte, 11 vor fi cu destinație rutieră, și două – cu destinaţie feroviară. Conform actelor publicate, acestea vor fi următoarele: 1) Hrușca-Coșnița (auto); 2. Borșteni-Timkovo (auto); 3. Vărăncău-Stanislavka (auto); 4. Colosova-Iosipovka (auto); 5. Velikopolskoe-Mălăiești (auto); 6. Blijni Hutor-Slaveanosrbka (auto); 7. Nezavertailovka-Gradințî (auto); 8. Valea Turcului-Alexeevka (auto). În plus, urmează să fie instituite cinci puncte de control internațional: 1. Pervomaisk-Kuciurgan (auto); 2. Goianul Nou-Platonovo (auto); 3. Novosavițkaia-Kuciurgan (feroviar); 4. Colbasna-Slobodka (feroviar); 5. Hristovaia-Bolgan (auto).

Potrivit deschide.md, operațiunile de vămuire a mărfurilor în cadrul acestor puncte de control urmează să se desfășoare pe etape. La prima etapă, vor fi efectuate operațiuni de export și tranzit, deoarece există procedura electronică de declarare a exporturilor. Celelalte regimuri vamale (importul, prelucrarea activă, depozitul vamal etc.) vor fi utilizate după studierea volumului de lucru și de intensitate a fiecărui punct de control. În prima etapă, vor funcționa doar punctele de trecere internaționale – acestea sunt programate pentru septembrie-octombrie 2017. Ulterior, la proiect vor fi conectate și punctele interstatale.

Conform proiectului stabilit de către Guvernul R. Moldova și oferit pentru consultare publică de către Serviciul Vamal, pentru instituirea punctelor comune vamale moldo-ucrainene sunt necesare aproximativ 53,5 milioane de lei. Acești bani vor fi destinați pentru dezvoltarea infrastructurii, achiziționări de mobilier, calculatoare, salarii pentru personal, întreținerea angajaţilor și acoperirea altor costuri de funcționare. Pentru funcționarea punctelor vamale de control partea moldovenească va trebui să pună la dispoziție 241 de persoane în calitate de personal. Prin urmare, este necesar să se mărească numărul total de angajați ai Serviciului Vamal de la 1520 la 1761 de persoane.

Moldova nu finanţează Tiraspolul

Aceste acţiuni ale Chişinăului şi Kievului sunt calificate de către autorităţile de la Tiraspol drept parte a campaniei de blocare a Transnistriei orchestrată de către Chişinău şi Kiev.

Relevăm că procesul de deschidere a punctelor comune evoluează în paralel cu schimbarea furnizorului principal de energie electrică pentru аprilie 2017 – martie 2018 pentru R. Moldova. În loc de Centrala termoelectrică de la Kuciurgan, controlată de compania rusească „Inter Rao”, Chişinăul va cumpăra energie electrică de la firma ucraineană DTEK Trading cu 50,2 dolari pentru 1 MWh. Prin această decizie Chişinăul nu mai finanţează regimul de la Tiraspol.

Totodată, la 10 aprilie, potrivit presei din Transnistria, Ucraina a întrerupt furnizarea de energie electrică Uzinei Metalurgice din Râbniţa. În consecinţă, această uzina nu funcţionează şi este pusă sub semnul întrebării întreţinerea acesteia în condiţiile lipsei de energie electrică. Mii de angajaţi vor rămâne fără lucru, iar bugetul acestui regim separatist – fără venituri.

Uzina din Râbniţa, fără curent electric

În asemenea condiţii, Tiraspolul ar putea să recurgă la o serie de provocări calificate de experţi drept tradiţionale. Solicitat de JURNAL de Chişinău să identifice problemele care ar putea fi provocate de regimul nerecunoscut de la Tiraspol, fostul vicepremier responsabil de Reintegrare şi actualul deputat PPEM, Eugen Carpov, ne-a declarat: „Tiraspolul ar putea reţine abuziv cetăţenii R. Moldova care reprezintă structurile de forţă, organele administraţiei publice centrale şi locale. Separatiştii ar putea interzice tranzitarea teritoriului controlat de ei şi să suspende cooperarea cu structurile internaţionale în ce priveşte problema libertăţii de circulaţie, de asemenea, ei ar putea bloca activitatea Comisiei Unificate de Control. Astea sunt metodele tradiţionale la care recurg structurile separatiste”.

O altă formă de provocări ar putea proveni, în opinia lui Carpov, din partea structurilor paramilitare şi structurilor de forţă din stânga Nistrului, care ar putea genera anumite focare de conflict. „Situaţia trebuie monitorizată strict de Comisia Unificată de Control şi de partenerii noştri internaţionali ca asemenea lucru să nu fie admis. În cazul în care vor fi admise aceste provocări de către cei de la Tiraspol, să fie imediat localizate şi monitorizate ca să nu apară probleme dificile”, a sugerat el.

Autorităţile trebuie să fie în alertă

Din punct de vedere economic, a semnalat expertul, ar putea să aibă de suferit locuitorii din zona de securitate, cei care sunt în partea controlată de autorităţile constituţionale din R. Moldova. „Ar putea să li se împiedice libera circulaţie fără a li se explica motivele. E vorba de persoanele care lucrează în zonele controlate de transnistreni, cei care lucrează în micul comerţ, la pieţe, în Tighina sau alte localităţi. Sub risc sunt structurile moldoveneşti controlate de R. Moldova situate în regiunea transnistreană. Mă refer aici la şcolile cu predare în limba română, comisariatele de poliţie, penitenciarul din Tighina etc.”, a semnalat el.

„Sunt convins că toate structurile implicate în această activitate sunt în stare de alertă, de gardă. Cred că ar trebui să nu se lase provocaţi, să nu genereze focare de tensiune, să comunice cât mai mult atât cu cei de la Tiraspol, cât şi cu partenerii internaţionali, să îi informeze rapid pe aceştia despre posibilele acţiuni provocatoare ale celor de la Tiraspol. Comisia Unificată de Control să fie în stare de alertă”, ne-a declarat Eugen Carpov.