Tot pe loc, pe loc, pe loc

CONFLICT // Deşi rămâne unul din drumurile cele mai deteriorate din Republica Moldova, tronsonul Orhei-Rezina nu se reconstruieşte din pricina unor litigii dintre Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor şi compania care a câştigat licitaţia pentru repararea porţiunii de şosea

Reconstrucţia şoselei Orhei–Rezina, demarată încă în 2007, a fost stopată pe un termen nedefinit. Chiar dacă rămâne una dintre cele mai deteriorate porţiuni de şosea din Republica Moldova, drumul Orhei-Rezina nu se mai reconstruieşte din pricina unor conflicte dintre Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor şi compania care a câştigat licitaţia pentru repararea porţiunii de şosea. Timp de patru ani doar 14 kilometri au fost asfaltaţi. Pentru fiecare kilometru ministerul a prevăzut câte 8,5 milioane lei. Firma care executa lucrările a intrat în datorii, şi-a schimbat de trei ori denumirea şi conducerea, din această cauză, ministerul a decis să rezilieze contractul cu ea.

În afară de cei 14 kilometri reparaţi din 2007 până în prezent, urmează a fi asfaltaţi încă cinci kilometri pe tronsonul Orhei-Rezina, ne-a comunicat viceministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Boris Gherasim. Conform estimărilor din 2007, pentru şoseaua de 46 km dintre Orhei şi Rezina urmau să fie alocate 393 milioane de lei din fondul rutier de stat, adică 8,5 milioane de lei per kilometru. Boris Gherasim a precizat că, în corespundere cu unele estimări ale experţilor europeni, în 2011 un kilometru de autostradă în Republica Moldova ar costa 500-600 mii de euro.

Menţionăm că, potrivit studiului „Investigarea transparenţei şi eficienţei economice a utilizării Fondului Rutier al Republicii Moldova”, realizat de Centrul analitic independent „Expert Grup”, cu suportul financiar al Soros-Moldova, reconstrucţia unui kilometru de drum bituminos de talie naţională în Estonia costă 150 mii dolari SUA (1,89 milioane de lei moldoveneşti), iar în Spania costurile pentru 1 km de drum bituminos sunt mult mai mici, atingând suma de 55 mii dolari SUA (684 mii de lei moldoveneşti).

Acționarul român a pierdut 3,5 milioane de euro

În 2007, firma „Guadro Design Plus” a câștigat licitația organizată de Ministerul Transporturilor privind reconstrucția tronsonului Orhei-Rezina. Printre acționarii acesteia se număra o firmă a lui Victor Șelin, o firmă românească și o persoană fizică – un finlandez care deține un pachet de acțiuni foarte mic. Apoi „Quadro Design Plus” a fost redenumită în „Tehnorut”.

Potrivit acționarului român Toader Golovatiuc, în 2008 au început să fie încheiate contracte fictive cu firme ale lui Șelin privind livrarea unor materiale de construcție. Tot în 2008 Șelin a solicitat Curții de Apel să fie declarată nulă decizia Camerei Înregistrării de Stat privind admiterea firmei românești a lui Toader Golovatiuc în „Quadro Design Plus”. Iniţial, se preconiza ca în cadrul companiei „Quadro Design Plus” firma lui Golovatiuc să asigure un suport de mijloace tehnice – mașini, utilaje, precum și specialiști. În urma excluderii partenerului român din afacere, acesta a anunțat pierderi de 3,5 milioane de euro.

Compania și-a schimbat de trei ori denumirea

Viceministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Boris Gherasim, susţine că, pe moment, firma lui Șelin, care în ianuarie 2011 și-a schimbat a treia oară denumirea în „Eco Drum Construct”, are datorii de 40 de milioane de euro, iar restanțele la lucrări ajung și ele la 40 milioane de lei. Gherasim afirmă că, în urma acțiunilor dubioase ale firmei lui Şelin și pierderii credibilității acesteia, Ministerul Transporturilor a decis să rezilieze contractul cu firma „Eco Drum Construct”.

Contactat de JURNAL, Victor Șelin a declarat că nu a primit de la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor niciun aviz privind rezilierea contractului. Victor Șelin ne-a mai spus că din 2007 până acum nu a primit niciun ban din fondul rutier de stat, iar toate lucrările au fost realizate din contul creditelor pe care le lua „Tehnorut” (fosta „Quadro Design Plus”) pentru reparația drumurilor. „În 2007, am luat un credit de 11 milioane de lei, în 2008, am mai luat un credit de 25 milioane de lei, deși în contract este stipulat că lucrările vor începe doar după ce Ministerul Transporturilor va achita 30 % din costul lucrărilor”, ne-a relatat Șelin. În opinia sa, în cazul în care i se va retrage contractul, va avea câștig de cauză la Curtea Europeană a Drepturilor Omului, iar daunele vor fi achitate de stat, adică de simpli contribuabili. „Firma noastră a fost rugată și de guvernul Greceanâi, în 2008, și de Filat, în 2009, să continue lucrările pe cont propriu, ceea ce am și făcut, împrumutându-ne de la bănci. Acum, cei de la Ministerul Transporturilor, profitând de neînțelegerile din interiorul AIE, intenționează să dea proiectul unei alte companii, cu scopul de a obţine profit”, crede Şelin.

Lucrări stopate

Pe de altă parte, viceministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor susţine că, în 2010, firmei constructoare ce s-a ocupat de reparaţia şoselei Orhei–Rezina i-a fost transferată în cont suma de 93 milioane de lei. „De fapt, Șelin nu este directorul firmei „Eco Drum Construct”. Pe 23 februarie, au fost schimbați fondatorii companiei și nici nu se știe cine este directorul „Eco Drum Construct”, accentuează viceministrul Boris Gherasim. Potrivit acestuia, la ora actuală se elaborează un pachet de documente prin care ministerul va cere rezilierea contractului cu firma respectivă.

Îndată după ce va fi retras proiectul de la firma „Eco Drum Construct”, va fi organizată o nouă licitație, iar compania, care o va câștiga, va finisa construcția drumului Orhei–Rezina. Până una-alta, această porțiune de drum rămâne una dintre cele mai deteriorate din Republica Moldova.

Vadim Vasiliu