„Toleranța nu este de la Dumnezeu”

„Toleranță este ca și cum ar intra un tâlhar la dumneata în casă, noaptea, iar dumneata, în loc să pui mâna pe melesteu, să îi dai în cap… Stop!, spune tolența! Nu ai dreptul!” Astfel definește această valoare PS Episcopul de Bălți și Fălești, Marchel, ales de Aleksei Komov să promoveze educația acasă în Republica Moldova.

Ilie Gulca

Aleksei Komov, apropiat al oligarhului ortodox Konstantin Malofeev, finanțator al separatiștilor proruși din Donbas, a anunțat în timpul vizitei sale la Chișinău, în perioada Congresului Mondial al Familiilor (septembrie curent), că a discutat cu președintele Igor Dodon și reprezentanții Bisericii Ortodoxe din Moldova despre programul educația acasă / homeschooling, un program educațional în care copiii nu merg la școală, fiind instruiți acasă, în familie.

„Am anunțat pe rețelele de socializare că voi participa la Congresul Mondial al Familiilor în Moldova și dacă cineva este interesat de educația acasă, putem să ne întâlnim. Sunt anumiți adolescenți de aici care sunt interesați”, a spus Komov pentru Balkan Insight.

Aleksei Komov este cunoscut drept critic vehement al liberalismului și promotor al așa-ziselor valori ale familei tradiționale. De asemenea, el este bine-cunoscut pentru stabilirea contactelor regimului Putin cu partidele fasciste din UE. Komov prezintă Rusia ca „apărătoare a adevăratei credințe” împotriva valorilor corupte ale Occidentului liberal.

În opinia sa, școala de stat își pierde elevii. „Ei nu pot vorbi limbi străine, nu au cunoștințe de bază și petrec 11 ani la școală, izolați de societate cu aceiași oameni pe aceeași scenă”, afirmă Komov. „Elevii absolvă școala cu note bune, dar nu știu cine sunt, de exemplu, Roosevelt, Churchill, Lenin… ”

Președintele Dodon și episcopul Marchel, despre educație 

Aleksei Komov și-a luat drept aliați pentru promovarea acestui sistem educațional în Moldova pe Igor Dodon și PS Episcopul de Fălești și Bălți, Marchel. Poziția șefului statului față de legislația educațională moldovenească și față de Codul Educației a fost exprimată în repetate rânduri. Declarațiile sale se rezumă la faptul că școala din Republica Moldova formează cetățeni pentru alte state.

Mai mult, Corneliu Popovici, consilier în domeniul educației, culturii și cercetării al președintelui Republicii Moldova, consideră actualul sistem educațional un mecanism care pune în pericol securitatea statului.

„Scindarea societății este 50% la 50%. Riscăm să intrăm într-un conflict civil de durată. În consecință, putem pierde țara noastră”, spune Popovici.

„Acest fapt este o consecință a propagandei agresive îndreptate împotriva R. Moldova ca stat. Drept exemple ne pot servi manifestările organizate la 27 martie [Unirea Basarabiei cu România la 27 martie 1918] și 1 decembrie [1 decembrie 1918, unirea Transilvaniei cu România și Ziua Națională a statului român] în școlile noastre”, spune el. „Este o încălcare a drepturilor omului să insiști asupra acestei probleme”, perseverează Popovici, accentuând ideea că cei mai mulți oameni vor să se numească moldoveni.

„Fiecare persoană are dreptul să se identifice cum dorește. Sondajele arată că marea majoritate a populației vrea să se numească moldoveni. Acest drept este confirmat prin constituția țării, dar și prin trecutul istoric”, consideră Corneliu Popovici.

„Momița și Macaca”

La rândul său, PS Episcopul de Bălți și Fălești blamează sistemul actual de învățământ din Moldova pentru că ar promova „valori absolut străine sufletului creștin”. „Programele școlare actuale afectează sufletul, viziunea asupra omenirii, cea pe care ne-a lăsat-o nouă Dumnezeu”, spune episcopul.

Ierarhul spune că în R. Moldova este interzis homeschooling-ul din cauza că nu există un cadru juridic. „Așteptăm să fie modificată legislația, să fie revizuită legea învățământului. Susțin această idee a dlui Komov și cred că, la timpul potrivit, vom reuși”, susține el.

Episcopul Marchel este categoric împotriva opiniei că școala și biserica ar putea să se completeze în activitatea lor. „Cum poate completa negrul pe alb și albul pe negru?! Exclusivismul trebuie să aibă loc! Dacă biserica învață că omul este creatura lui Dumnezeu, ziditura lui Dumnezeu, dar o altă știință spune că părintele nostru este momița, macaca… Aici cred că una sau alta trebuie excluse”, înfierează episcopul istoria.

„Am avut câteva tentative pentru colaborare cu școala, dar am fost respinși”, amintește episcopul campania condusă odinioară de fostul demnitar Valeriu Pasat pentru a face obligatorie predarea religiei în școală.

„Acest personaj înșală oamenii. Biserica a optat în 2010 pentru predarea obligatorie a religiei în școală, ceea ce nu a fost admis a fost caracterul obligatoriu. Acum religia se predă în școală la dorința părinților. Persoanele care vor merg la aceste ore”, a observat directorul de program la Institutul de Politici Publice, Anatol Gremalschi.

Toleranța comparată cu un tâlhar

PS Marchel își pierde cumpătul când aude acuzațiile de fundamentalism și de intoleranță. „Ce înseamnă până la urmă toleranță?! De unde iei dumneata asta?! Biserica propovăduiește dragostea și răbdarea. Toleranță este ca și cum ar intra un tâlhar la dumneata în casă, noaptea, iar dumneata, în loc să pui mâna pe melesteu, să îi dai în cap… Tolența spune, stop! Nu ai dreptul să îi dai în cap!”, își dă cu părerea Prea Sfinția Sa.

„Toleranța asigură anumite drepturi unui tâlhar care pătrunde într-o casă. Toleranța nu este de la Dumnezeu, dimpotrivă, ea toarnă apă la orice încălcare morală.”

Anatol Gremalschi pune la îndoială faptul că PS Episcopul de Bălți și Fălești promovează morală religioasă și creștină. Mai mult, expertul în educație nu crede că ar merita să reacționăm la criticile acestor personaje, întrebând prin ce și-au dobândit ele autoritatea. „Ei vor să ne îmbrace pe toți în negru.”

Educația acasă în Belarus

Educația acasă sau homeschoolingul este foarte bine reglementat în Rusia. Există varianta cu frecvență la zi și fără frecvență, cu frecvență 50%/50%. De asemenea, există opțiunea în care elevul este în genere în afara școlii. Responsabilii școlari sunt obligați să organizeze examenele de absolvire pentru acești elevi în clasele IV, IX și XI.

Predarea acasă este organizată diferit, există posibilitatea în care copilul este înregistrat pe lângă o instituție locală responsabilă de educație, cu indicația că el practică educația acasă. Unele familii aplică aceeași metodă ca la școală, angajează profesori, alții formează cooperații care plătesc în comun profesori etc.

În Belarus, acest sistem nu este reglementat. Totul este confuz și ambiguu. Există doar o singură variantă, copilul este înregistrat la o anumită școală, are un plan individual. Noi, de exemplu, nu am vrut să acceptăm un plan individual pentru copilul nostru.

Acest sistem nu este convenabil pentru elevii care practică educația acasă, deoarece părinții preferă alte metode de predare, se asociază, elaborează metode diferite.

Se înregistrează cazuri în care directorii de școli refuză această metodă. Unii părinți preferă să își înregistreze copiii la unele instituții de homeschooling în Rusia, deoarece avem același sistem educațional.

Este adevărat că anumite forțe recurg la educația acasă pentru a răspândi ideologii fie religioase, fie prooccidentale, antioccidentale etc. Mă miră faptul că în Moldova un astfel de sistem educațional cu tentă religioasă este promovat la nivel politic, de președinte.

Este adevărat că educația acasă creează oportunitatea de a forma anumite asociații, curente inclusiv religioase. De exemplu, în Belarus, comunitățile neoprotestante au asociațiile lor de educație acasă, unde își promovează religiile lor.

Vasily Malashenkov,

reporter la Деловой журнал „Office Life”, Minsk, Belarus

The following two tabs change content below.
Ilie Gulca

Ilie Gulca

Ilie Gulca

Ultimele articole de Ilie Gulca (vezi toate)