Tinerii de la Soroca şi ideile lor de afaceri

Din 60 de participanţi la Cupa Antreprenorului Rural, doar şase au ajuns în marea finală

Picture 034

Tineri, energici, dornici de a concura şi de a câştiga marea bătălie, cele şase echipe concurente şi-au prezentat ideile de afaceri într-un concurs al Cupei Rurale. Au muncit timp de trei luni alături de mentorii lor la fiecare detaliu, unii deja şi-au început afacerile şi au obţinut şi primele profituri, alţii au nevoie de investiţii, dar nu renunţă şi merg mai departe. Pe lângă marele premiu, trei dintre concurenţi vor merge în luna mai într-o vizită de lucru în Estonia.

Au studiat bine domeniile de afaceri şi au ajuns la concluzia că locuitorii din raionul Soroca nu au o sală de antrenament, ar avea nevoie de animatori profesionişti pentru diverse evenimente pentru copii, de un magazin de suvenire autohtone, de o shaormerie cu preparate sănătoase şi cu livrare la domiciliu şi altele. Finala Cupei Rurale a avut loc în incinta Incubatorului de afaceri din Soroca cu susţinerea Business Consulting Institute şi Center for Pure Development din Estonia. Concursul este organizat în cadrul proiectului Promovarea antreprenorului în localităţile rurale finanţat de Ministerul de Externe prin intermediul Fondului de Asistenţă Umanitară şi Dezvoltare.

Toate cele şase echipe pregătite foarte bine au avut la dispoziţie câte trei minute pentru a-şi prezenta ideea de afacere şi pentru a convinge juriul că sunt cei mai buni. „Sunt foarte multe idei de afaceri – unele mai viabile, altele mai puţin viabile, dar toate au dreptul la viaţă. Participanţii sunt pregătiţi destul de bine. Astfel de cupe sunt foarte binevenite, anume pentru ideile de afaceri, afli multe lucruri la care nici nu te gândeai”, remarcă membrul juriului, Corneliu Arhip, reprezentant al „Victoriabank” Soroca.

 

Picture 058

Toate echipele au plecat acasă cu premii

Pentru că au muncit foarte mult, au depus suflet, dar şi au investit propriii bani, toţi cei prezenţi s-au ales cu premii. Trofeul „Cupa Rurală” a fost câştigat de „John Pix”, o tânără echipă care se ocupă de fabricarea suvenirelor autohtone. Pe lângă trofeu, aceştia au primit şi 7 mii lei pe care îi vor investi în afacerea lor. Acum echipa „John Pix” trebuie să decidă care sunt cei doi norocoşi care vor merge într-o vizită de lucru în Estonia. „Suntem foarte fericiţi, este cel mai important premiul pentru noi şi asta ne motivează să nu cedăm şi să mergem mai departe”, ne spune emoţionat Sergiu Ursachi, liderul echipei. Premiul I, în valoare de 3 mii de lei, a fost câştigat de familia Mazniuc, care are o crescătorie de şinşile (animal rozător provenit din America de Sud, asemănător cu veverița, preţuit pentru blana lui cenușie, foarte prețioasă). „Speranța cea mai mare era să plecăm peste hotare pentru experiență în domeniu, la ei această ramură este mult mai avansată, dar ne mulţumim şi cu acest premiu”, remarcă Ariadna Mazniuc.

Picture 008

Idei de afaceri „sănătoase şi gustoase”

Dintre toate echipele prezente, mi-a atras atenţia premianţii locului III, „Roll Kebab”. Lidera grupului Ana Savca, o tânără energică, pozitivă, fiind profesoară şi ştiind cu ce se alimentează copiii în timpul pauzelor, a venit cu o idee de afacere sănătoasă, ieftină şi gustoasă. „Activând în calitate de profesor mulţi ani la rând, nici noi, nici elevii nu avem un local specializat, unde am putea lua masa. Şi mi-a venit ideea să deschidem o shaormerie. De ce kebab? Fiindcă îndeplineşte toate condițiile – are carne, legume, salată, lipie, este foarte gustos, destul de ieftin și nu trebuie să aștepți mult”, menţionează tânăra. În plus, aceasta ne-a convins că kebabul pregătit de ei este sănătos, nu conţine maioneză, cartofi prăjiţi, carne congelată şi grăsimi, poate fi consumat de oricine. Pe viitor tinerii antreprenori vor să-şi lărgească afacerea, să crească numărul angajaţilor şi să diversifice meniul. Pentru a-şi desfăşura activităţile tinerii au nevoie de sute de mii de lei, banii pe care i-au câştigat la competiţie sunt puţini, dar nimeni nu va renunţa la ideea sa şi va merge până la capăt.

În zonele rurale este mai greu să iniţiezi o afacere

Fiecare echipă a avut câte un mentor. Pe parcursul celor trei luni, aceştia au analizat cu precauţie fiecare pas al afacerii. Nu este greu, dar necesită multă răbdare din partea tuturor participanţilor. Crearea unei afaceri de succes este un procedeu ce necesită multă perseverenţă. Pentru început este important să te întrebi: merită să demarezi această afacere dacă ştii că va dura mai mulţi ani până vei reuşi? „În zilele de astăzi cred că pentru antreprenorii din zonele rurale este mai greu să identifici o persoană care ar putea să te ghideze la început de cale. Teama de a începe o afacere poate fi cel mai mare duşman. Trebuie să încerci să o depăşeşti şi să treci peste toate circumstanţele”, relatează Lucia Uşurelu, mentor.