Tentativă eşuată de prelungire a unei tactici comuniste

TRAFIC DE INFLUENŢĂ // Taxele de asigurare „Moldasig” au fost eliminate din costul biletelor de călătorie cu trenul, cel puţin aşa susţin angajaţii Căilor Ferate din Moldova

În perioada guvernării comuniste, în baza unui contract de exclusivitate, încheiat între compania „Moldasig” şi unul dintre foştii săi fondatori, Întreprinderea de Stat „Calea Ferată a Moldovei”, ultima a început să includă automat în costul biletelor de călătorie cheltuielile de perfectare a poliţelor de asigurare ale „Moldasig”. Fiecare pasager achita suplimentar la costul biletului de călătorie câte 25-50 de lei. În timp ce, conform legislaţiei în vigoare, în cadrul asigurării obligatorii de răspundere a transportatorilor faţă de călători, fiecare călător era deja asigurat pentru 10 mii de lei. Deşi au fost percepute sume ilegale de milioane, până în prezent, nimeni nu a fost tras la răspundere pentru comiterea acestei ilegalităţi.

Mai mult ca atât, zilele acestea, pe internet, a apărut copia unui contract datând din 29 iulie 2010 semnat de directorul „Moldasig”, Vitalie Bodea, şi de către fostul director al Căilor ferate, Ilie Ţurcan, aprobat de ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Anatol Şalaru.

Sursă de venit suplimentar

Conform contractului, conducerea Căilor Ferate se arată disponibilă „să permită lucrătorilor CFM să încheie contracte de asigurare benevolă de accidente în perioada călătoriei cu transportul feroviar în încăperile CFM”, să permită amplasarea materialelor publicitare ale „Moldasig” în încăperi, fapt pentru care compania privată se obliga să sponsorizeze CFM cu circa 5 % din suma încasată din vânzări. În contract se stipulează că, prin vânzarea poliţelor de asigurare, lucrătorilor CFM li se oferă posibilitatea „obţinerii unei surse de venit suplimentar”. Contractul este însoţit de o telegramă la adresa conducerii gării în care se spune că, în urma încheierii contractului cu compania internaţională „Moldasig”, se permite vânzarea poliţelor de asigurare benevolă ale acestei companii în procesul de vânzare a biletelor de călătorie cu trenul (!). Contractul e valabil timp de trei ani de la data încheierii.

Fostul director CFM: „Am făcut ordine”

Ilie Ţurcan, fostul director al Căilor Ferate, demis în luna martie, curent, pe motiv că nu a elaborat un plan de activitate care ar duce la dezvoltarea întreprinderii CFM, ocupă în prezent funcţia de şef al secţiei petiţii a CFM. Solicitat de JURNAL să ne explice de ce a fost necesară încheierea contractului dintre CFM şi compania „Moldasig” acum un an, din moment ce exista deja o asigurare de stat a călătorilor inclusă în preţul călătoriei, spune că de fapt el este cel care a pus punct regimului preferenţial de activitate pentru „Moldasig” pe teritoriul gării, prin care erau lezate drepturile cetăţenilor. „Prin acest acord am eliminat o ilegalitate. Noi am permis perfectarea asigurărilor, dar nu de către vânzători, ci prin crearea ghişeelor şi amplasarea unor mese pe teritoriul Gării. Acest lucru nu a convenit reprezentanţilor companiei „Moldasig” şi, din acest considerent, aceştia şi-au retras oferta”, a spus Ţurcan, contrazicând cele specificate în contract, şi anume că lucrătorii CFM vor perfecta asigurările „Moldasig” şi, conform telegramei, asigurările urmau a fi eliberate în procesul vânzării biletelor. Solicitat telefonic de JURNAL, ministrul Transporturilor, Anatol Şalaru, ne-a spus că contractul în cauză a fost semnat legal, dar el nu a mai fost implementat din cauza unor neînţelegeri cu compania de asigurări. „Nu ştiu care era practica companiei „Moldasig” în perioada guvernării comuniste. Compania urma să realizeze poliţe de asigurare benevolă care includeau nu doar asigurarea de accidente, ca în cazul celei de stat, ci şi de alte pericole. Acest contract însă nu a mai fost implementat”, ne-a spus ministrul.

„”Moldasig” s-a retras”

Este de remarcat că astăzi, pe teritoriul Gării Chişinău, nu se zăresc ghişee sau materiale publicitare ale companiei „Moldasig”. Lângă casa de bilete pentru rutele internaţionale, solicitaţi de JURNAL, mai mulţi cumpărători, ne-au spus că nu li s-a propus asigurarea de accidente în timpul călătoriei. „Ultima oară când am fost la Sankt Petersburg ne-au mai anexat o foiţă la biletul de călătorie cu asigurarea „Moldasig”. Acum aceasta lipseşte. Atunci am achitat 50 de lei în plus”, ne spune Andrei, unul din cumpărători. „Nu mai perfectăm asigurări „Moldasig”. Nu ştim care e cauza. Până la urmă nu s-au înţeles şefii între ei”, îşi dă cu părerea vânzătoarea de la casa de bilete. Acelaşi lucru ni-l spune şi una din reprezentantele din teritoriu ale „Moldasig”, Valentina Moraru. „Perfectăm doar poliţe de asigurare medicală în caz de boală. Asigurarea de accidente nu se mai face, nu s-a ajuns la o înţelegere cu Calea ferată”, ne-a spus ea.

„Nu putem dubla asigurarea de stat”

Natalia Drumea, jurist la Gara Chişinău (CFM), a ţinut să specifice că angajaţii nu mai perfectează asigurări „Moldasig” deoarece în preţul de călătorie al biletelor este deja inclusă o asigurare obligatorie de stat, în valoare de 9,60 bani (!). Este de remarcat că anume această asigurare obligatorie exista şi mai înainte, dar a fost dublată ilegal, timp de mai mulţi ani, de asigurarea „Moldasig”.

 

Svetlana COROBCEANU

 

 

The following two tabs change content below.