Teatrul „Masca” a adus la Chișinău două spectacole despre dragoste

Scenă din „Intrusa” de J. L. Borges în regia lui Mihai Mălaimare, Teatrul „Masca”, București

Scenă din „Intrusa” de J. L. Borges în regia lui Mihai Mălaimare, Teatrul „Masca”, București

Teatrul „Masca” din București a adus la Chișinău două producții total diferite ca stil și atmosferă, „Fior d’Amour în Bucuresci” și „Intrusa” după J.L. Borges, ambele însă le vorbesc spectatorilor într-un limbaj accesibil, veridic, dramatic despre dragoste.

„Fior d’Amour…” în fața Primăriei

Spectacolul „Fior d’Amour în Bucuresci” este unul stradal, acesta a adunat sute de privitori în fața Primăriei Municipiului Chișinău, de hramul capitalei. Jocul actorilor bucureșteni pe o scenă improvizată a conferit o notă elegantă, enigmatică, ușor sofisticată sărbătorii din inima Chișinăului. Personajele au ilustrat starea, etapele, capcanele îndrăgostirii, fără să uite de situațiile comice în care nimeresc inevitabil cuplurile ce învață alfabetul iubirii.

„Intrusa”, jucată în sala plină a Teatrului Rus ”A. Cehov”

În alt registru, mult mai tensionat, radical, aș spune chiar periculos decurge povestea de dragoste din spectacolul „Intrusa”, prezentat de Teatrul „Masca” la Teatrul Rus „Anton Cehov” din Chișinău (15 octombrie). Spectacolul a fost realizat de regizorul Mihai Mălaimare după nuvela omonimă a lui J.L. Borges. Când doi frați gemeni iubesc la modul absolut, paroxistic aceeași femeie, finalul nu poate fi unul fericit.

„Apărută între cei doi frați ca o nălucă, Juliana este pe punctul de a deregla un mecanism care părea inatacabil. O vând la un bordel şi sfârşesc prin a se târî scheunând la picioarele ei. Se bat pentru ea bărbăteşte, fără menajamente, pe viaţă şi pe moarte. Juliana trebuie să moară şi este omorâtă pentru că, fără să vrea, fără să ştie, fără să poată altfel, nu a fost decât o intrusă. E un spectacol cu puţine cuvinte, bazat pe gesturi, mișcare, pantomimă. Muzica argentiniană perfect aleasă de Gabriel Bassarabescu, dansul trasat remarcabil de Ioan Tugearu, simplitatea decorului propus de Sanda Mitache, dar mai ales expresivitatea şi jocul actorilor suplinesc vorbele care ar fi putut profana sentimentele şi trăirile dezlanţuite”, se arată în caietul-program al spectacolului.

Limbajul corporal al pasiunii

Mihai Mălaimare mărturisește că în momentele când citea nuvela „Intrusa” de Borges, a avut certitudinea unei întâlniri providențiale cu un autor. Textul pare sculptat în granit, nu există fraze și cuvinte în plus, subiectul are valențe filozofice și reflectă complexitatea pasiunii, a dorinței.

Din distribuție fac parte Alina Crăiță (Juliana), Anamaria Pîslaru (Fernanda), Cosmin Crețu (Christian), Valentin Mihalache (Eduardo), Sorin Dinculescu (Orbul/ Chelnerul), Vlad Bârsan (Christian copil) și Eduard Nistor (Eduardo copil).

Amintim că Teatrul „Masca”, înfiinţat la 24 mai 1990, este singurul teatru de gest, pantomimă şi expresie corporală din România. Având o trupă tânără de actori profesionişti, Teatrul „Masca” este condus de actorul şi regizorul Mihai Mălaimare, doctor în teoria teatrului, absolvent al Universităţii de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti, elev al lui Jacques Lecoq, laureat a numeroase festivaluri internaționale.

Chișinăul i-a îndrăgit pe artiștii de la „Masca”, sperăm că și aceștia, la rândul lor, vor dori să revină în fața publicului basarabean.

Irina Nechit

 

 

 

The following two tabs change content below.