Teatrul bălţean şi poezia rădăcinilor

Gala UNITEM 2010

Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Bălţi a găzduit ceremonia de inaugurare a Galei Premiilor UNITEM 2010. Aceasta constituie nu doar o trecere în revistă a montărilor din cele două stagiuni anterioare, ci şi o competiţie a creatorilor de teatru autohtoni.

Preşedintele UNITEM-ului Sandu Grecu a mulţumit generosului public bălţean pentru prezenţa la eveniment, pronunţându-se pentru un dialog mai viu între oamenii de teatru din Bălţi şi cei din Chişinău. La rândul său, directorul naţionalului bălţean Anatol Răcilă a menţionat că obstacolele pe care le-au trecut artiştii din „capitala nordului” în perioada tranziţiei au fortificat trupa. În cadrul acesteia activează, alături de maeştrii Mihai Volontir, Emilia Lupan, Eufrosinia Dobândă-Volontir, Constantin Stavrat, Ion Marcoci, absolvenţi ai secţiei Teatru a Universităţii de Stat „Alecu Russo”.

Spiritul tânăr se face simţit în toate cele patru montări prezentate de teatrul bălţean în cadrul Galei. Apetitul pentru ludic, alura sportivă, impetuozitatea, frenezia jocului se remarcă şi în noua premieră de la naţionalul „Vasile Alecsandri” – „Chiriţa în provincie”, cea mai jucată piesă la Bălţi. În spectacolul montat de regizorul Dumitru Griciuc au jucat mulţi actori tineri. Chiar şi eroina principală, Cucoana Chiriţa, e întruchipată de tânăra artistă Ina Paladi. Actriţa reuşeşte să contamineze publicul cu vioiciunea sa, cu piruetele şi salturile, menite să scoată din amorţeală orice ochi critic.

O nouă respiraţie capătă şi piesa lui Dumitru Matcovschi „Vine apa”, montată recent la Bălţi (regie – Ion Marcoci). Mesajul civic şi uman al autorului rămâne actual şi astăzi, el fiind transmis cu convingere de interpreţii rolurilor centrale Irina Ţăruş-Bejan, Gheorghe Crudu, Radu Tabarcea. „Visul unei nopţi de mai”, în regia lui Mihai Volontir, artist al poporului, este o adaptare a piesei lui B.P. Hasdeu „Trei crai de la răsărit” şi reflectă, prin mijloacele comediei de moravuri, tensiunile dintr-o societate polarizată, artiştii formulându-şi cu vigoare demersul pentru limba română.
Şi în spectacolul „Târfa de marţi” – după piesa lui Gheorghe Calamanciuc – actorii se arată sensibili la degradarea şi ignorarea valorilor în mediul basarabean. Unii spectatori avizaţi şi-au exprimat opinia că această montare ar avea de câştigat dacă ar avea un alt titlu, de exemplu, „Soţia de marţi”. Toate spectacolele impresionează prin coloana sonoră şi coregrafia, doar că în unele scene observăm un exces de cântece şi dansuri.

În holul Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri”, spectatorii pot admira pozele actorilor îndrăgiţi, ale secvenţelor din spectacole. Unii au avut prilejul de a intra în muzeul amenajat tot aici, unde poate fi văzută expoziţia consacrată regretatului maestru Iulian Codău, cu genericul „Poezia rădăcinilor”. E o denumire emblematică pentru teatrul bălţean, care rămâne fidel tradiţiilor de expresie românească şi încearcă să menţină interesul publicului tânăr pentru arta scenică.

Cornelia Donţu

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău

Ultimele articole de Jurnal de Chișinău (vezi toate)