”Teatrele noastre își continuă drumul unul spre celălalt”

Mirce Cornisteanu footo

Interviu cu regizorul Mircea Cornișteanu, director al Teatrului Național ”Marin Sorescu” din Craiova

– Stimate dle Mircea Cornișteanu, Teatrul Național ”Marin Sorescu” din Craiova prezintă în cadrul Reuniunii Teatrelor Naționale ce se desfășoară zilele acestea, la Chișinau, trei spectacole importante din repertoriul său – ”O furtună” de William Shakespeare, ”O noapte furtunoasă” de Ion Luca Caragiale și ”Spargerea” de Răzvan Petrescu. Cât de dificil a fost să le aduceți la Chișinău?

Singura dificultate a reprezentat-o finanțarea deplasării. Cu ajutorul Ministerului Culturii din România și al Institutului Cultural Român, deplasarea este oricând posibilă. Mai există însă o mare dificultate, aceea a incompatibilității scenei Teatrului Național din Craiova cu scena Teatrului Național ”Mihai Eminescu” de la Chișinău (TNME – n.n.), care e mult mai mică și nu permite prezentarea unora dintre spectacolele noastre. Am fi vrut să aducem la Chișinău ”Rinocerii” lui Eugen Ionescu, regizat de celebrul Robert Wilson, dar nu încape în scena TNME.

– Acest turneu al Naționalului craiovean în Republica Moldova este cel mai mare din ultimii ani? Câți actori și regizori craioveni au venit cu această ocazie?

De la Craiova au venit pentru a participa la Reuniunea Teatrelor Naționale 25 de actori, doi regizori și 25 de tehnicieni de scenă. Am mai avut un mare turneu la Chișinău în 1990, imediat după căderea regimului comunist, dar atunci am jucat pe mai multe scene, printre care și cea a Operei, din motivul amintit mai înainte, al dimensiunilor scenei Teatrului Național ”Mihai Eminescu”.

– Spectacolele alese pentru Reuniunea Teatrelor Naționale de la Chișinău au o tentă satirică pronunțată?

”O furtună” de Shakespeare în regia lui Silviu Purcărete nu are cum să aibă o astfel de notă satirică, e o dramă. ”Spargerea” după Răzvan Petrescu este o comedie neagră, dar nu o satiră. ”O noapte furtunoasă” de Caragiale (regie, Mircea Cornișteanu – n.n.) este un spectacol de comedie, dar conține, desigur, și ceva satiră la adresa unei lumi care, din vremea la care a fost scrisă piesa și până astăzi, nu a evoluat suficient.

– Optați pentru o artă teatrală cu impact social?

Nu mă interesează ceea de dumneavoastră denumiți ”impact social”, ci doar să practic un teatru cu impact emoțional, e important să fac publicul să râdă, să plângă, să sufere sau să se bucure alături de actorii care joacă în piese bune.

– Ce semnificație are, după părerea dumneavoastră, actuala Reuniune a Teatrelor Naționale de la Chișinău?

Această reuniune este un pas înainte spre momentul în care teatrele noastre își vor continua drumul unul spre celălalt fără să mai fie nevoie de oprire pentru controlul de la frontieră.

– Vă mulțumesc și sperăm să mai reveniți la Chișinău!

Interviu de Irina Nechit

The following two tabs change content below.
Irina Nechit

Irina Nechit

Irina Nechit

Ultimele articole de Irina Nechit (vezi toate)