Surpriză la Gala premiilor Oscar

CINEMA // Academia americană preferă filmele „mici”

Victoria filmului „The Hurt Locker” în faţa superproducţiei „Avatar” la gala premiilor Oscar 2010 a dovedit încă o dată că membrii Academiei de film americane preferă peliculele mai degrabă „mici”, independente, decât imensele „maşinării” hollywoodiene de făcut bani.

Cele două filme porneau de pe poziţii egale, fiecare având câte nouă nominalizări. Însă, în cele din urmă, cele 2,5 miliarde de dolari obţinute de SF-ul 3D, regizat de James Cameron, nu au contat prea mult în faţa simpatiei pentru „The Hurt Locker” şi pentru regizoarea Kathryn Bigelow.
Această dramă intensă şi impregnată cu adrenalină despre viaţa de zi cu zi a soldaţilor genişti din Irak a primit şase premii Oscar, inclusiv pentru cel mai bun film şi cel mai bun regizor, considerate a fi cele mai prestigioase dintre trofeele acordate de Academia de film americană.

Handicapul filmului „Avatar”

„Avatar” a pornit însă cu un handicap suplimentar: filmele SF nu au avut niciodată o cotă prea bună la Oscaruri şi nu au câştigat niciodată trofeul pentru cel mai bun lungmetraj, mulţumindu-se, de regulă, cu premii la categoriile tehnice.
„Avatar” a respectat această tradiţie, primind în cele din urmă trei Oscaruri – pentru cea mai bună regie artistică, cea mai bună imagine şi cele mai bune efecte vizuale. Într-adevăr, cele două filme par total opuse. Fresca SF 3D „Avatar”, produsă de studiourile Fox, este filmul tuturor recordurilor, generând până în prezent încasări de peste 2,5 miliarde de dolari pe plan mondial, pulverizând recordul „Titanicului”.

„Avatar” este, totodată, filmul cel mai scump din istoria cinematografiei, cu un buget estimat la 500 milioane de dolari (300 milioane pentru producţie şi 200 milioane pentru marketing). Pe marele ecran, spectatorul asistă la o explozie de efecte speciale, decoruri fanteziste şi scene de acţiune pe măsură ce se testează rezistenţa locuitorilor cu pielea albastră planetei Pandora – Na’vi – în faţa atacurilor repetate ale oamenilor.

Un eşec comercial

Nimic din toate acestea nu se întâlneşte în „The Hurt Locker”. Cu un buget estimat la 11 milioane de dolari – foarte modest, potrivit standardelor hollywoodiene –, filmul a fost produs de companii independente. El a fost prezentat publicului pentru prima oară la Festivalul de la Veneţia din septembrie 2008, după care a urmat circuitul festivalier. În Statele Unite, filmul a fost lansat doar în câteva oraşe în iunie 2009.
Până în prezent, „The Hurt Locker” poate fi considerat un eşec comercial, deoarece încasările realizate ajung la 21,35 milioane de dolari la nivel mondial, de peste 100 de ori mai puţin decât încasările obţinute de „Avatar”.

Opoziţia dintre cele două filme părea să prindă la un moment dat şi o tentă mai personală, deoarece cei doi regizori au fost căsătoriţi în trecut. Însă niciun semn de tensiune nu a apărut între ei în timpul cursei pentru Oscar. Duminică seara, când Barbra Streisand a scos din plicul câştigător numele lui Kathryn Bigelow la categoria cel mai bun regizor, James Cameron, premiat deja cu un Oscar pentru „Titanic”, a fost primul care a aplaudat, exclamând: „Yes!” („Da!”).
În culise, după ce a primit Oscarul, Kathryn Bigelow a elogiat generos pe fostul ei soţ: „Este un cineast extraordinar. Cred că este o persoană exemplară care inspiră mulţi regizori din lumea întreagă. Cred că, în numele tuturor, pot spune că îi suntem recunoscători”. (MEDIAFAX)