Stabilit de zece ani la Chişinău fostul director al Operei din Padova e îndrăgostit de Moldova

Recent, la Chişinău a avut loc o serie de concerte, dedicate aniversării a 150-a de la constituirea Statului Italian, organizate de Asociaţia Întreprinzătorilor din Moldova, Clubul „Italia” din Chişinău şi Camera de Comerţ şi Industrie Moldo-Italiană. Un public select a urmărit la Filarmonica Naţională un concert extraordinar, susţinut de pianistul italian Raffaele Scognamiglio şi de tenorul moldovean Vitalie Toderaşcu.

Surpriza mare a fost că pianistul, fără nicio notă muzicală în faţă, i-a readus în atenţia spectatorilor în mod excepţional pe Chopin, Verdi, Donizetti, Rahmaninov. Duetul Raffaele ScognamiglioVitalie Toderaşcu a devenit unul de succes, fiind un ecou al marilor spectacole, susţinute de muzicianul italian în oraşele din patria sa, dar şi în alte centre culturale europene. Dacă moldovenii emigrează în Italia, Raffaele este unul dintre prietenii noştri din ţara lui Dante, care nu-i prea înţelege. De zece ani, el şi-a găsit sensul existenţial în Moldova, unde a fost invitat în calitate de profesor de italiană la universităţile din Chişinău. Domnia sa predă cursuri de italiană pe lângă Asociaţia Întreprinzătorilor Italieni. Raffaele e sensibil la durerea celor mai săraci moldoveni şi-i susţine ori de câte ori poate. A reacţionat prompt la solicitarea presei şi a sprijinit substanţial Centrul mamei şi Copilului din capitală, împreună cu un om de afaceri italian.

 

E o figură iubită nu doar de conaţionalii săi, dar şi de iubitorii noştri de frumos, care sunt încântaţi să-l cunoască în carne şi oase pe fostul director al Teatrului „Giuseppe Verdi” din Padova. Pe lângă studiile clasice şi cele universitare de literatură italiană, Raffaele Scognamiglio a făcut studii de muzică pe lângă Conservatorul din Padova. În perioada 1980 – 1990, muzicianul a desfăşurat o activitate concertistică în Germania şi Austria. Comisia Europeană i-a acordat lui Raffaele Scognamiglio titlul de promotor al muzicii clasice în favoarea tinerilor muzicieni, domnia sa fiind fondatorul Concursului internaţional pentru interpreţii de muzică lirică din Italia. El pledează pentru impulsionarea relaţiilor culturale dintre RM şi Italia.

 

Deşi există voci, potrivit cărora sunt tot mai puţini pasionaţi ai muzicii clasice, în favoarea altor genuri muzicale, uneori de proastă calitate, pianistul italian crede însă contrariul. El este încântat de publicul moldovean, care urmăreşte cu maxim interes programele concertistice din Chişinău. „În Italia concertele de muzică clasică sunt urmărite cu acelaşi interes. Aş menţiona că italienii au neglijat păstrarea tradiţiilor muzicii populare şi folclorice, pe când în R. Moldova aceasta este apreciată”, susţine Raffaele Scognamiglio.

 

„RM rămâne o ţară închisă pentru artişti”

 

„Prin muzică, vreau să conving oamenii, prin tot ce fac, că nu avem timp şi loc decât pentru a face bine. Şi-mi pare nespus de rău că pentru o voce de aur, precum cea a lui Vitalie Toderaşcu, marile uşi în RM sunt închise”, ne-a mărturisit pianistul. Tenorul Vitalie Toderaşcu este absolventul Facultăţii de Teatru de la Iaşi şi al Academiei de Muzică din Bucureşti. Fost solist al Operei din Braşov şi discipol al unor celebri profesori din Italia, a făcut studii de performanţă la Padova, de unde a „furat” meserie. Vitalie Toderaşcu colaborează în prezent cu Orchestra Simfonică Naţională a Companiei „Teleradio-Moldova”, dirijată de Gheorghe Mustea. Solistul consideră că RM încă nu s-a raliat procesului cultural european, artiştii rămânând izolaţi acasă. Singurul motiv care l-ar face să emigreze este că nu se poate realiza acasă.

 

„Condiţia artistului la noi este aproape ruşinoasă, cu mici excepţii. Directorul Operei de la Viena merge permanent la Cluj, Timişoara, pentru a cunoaşte artişti de talent, ca să-i prezinte lumii de pe scena din Austria. Deşi avem artişti valoroşi, el nu se grăbeşte să vină la Chişinău”, susţine Vitalie Toderaşcu.

Angelina Olaru

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău