Sport electoral

TEHNICI // Fotbal, volei şi judo – inovaţii în campania electorală

Suntem deprinşi cu duelurile electorale ale politicienilor în lupta pentru fotolii, însă nu fiecare este în stare să descifreze mesajele care se ascund în spatele trucurilor electorale. Toate duelurile au un substrat simbolic şi convingător destinat în special maselor. Fiecare acţiune electorală are scopul de a obţine dividende politice. Cu toţii percepem gesturile politicienilor superficial, vedem doar faţada evenimentelor, dar dedesubturile trucurilor le pot descifra analiştii politici, specialiştii în comunicare.

Gestul lui Dorin Chirtoacă de a-l chema pe Igor Dodon la un meci de fotbal pe 13 mai, gestul lui Dodon din 15 mai de a-l chema pe Vlad Filat la un meci de volei şi răspunsul premierului prin invitaţia la o lecţie de judo pentru Igor Dodon – toate sunt inovaţii pe scena electorală din Republica Moldova. Toate aceste invitaţii sportive sunt acompaniate de afirmaţii dure.

„Oferte” sportive


De exemplu, Dodon: „L-aş invita şi pe Chirtoacă dar nu sunt sigur că va face faţă vreunui gen de sport”; Filat: „După alegeri o să-l invit pe domnul Dodon să vină pe tatame şi prima lecţie pe care o să i-o dau este cum e să cazi şi să nu te loveşti puternic”; Chirtoacă: „Neavând curaj să vină, l-au trimis pe Lenin la meci”. Contactată de JURNAL, Ludmila Andronic, cunoscut specialist PR din Republica Moldova, referindu-se la „ofertele” sportive, a menţionat că duelgiii, prin astfel de gesturi, vor să demonstreze că au o condiţie fizică bună, că posedă un spirit de luptător şi totodată, să aducă în vizorul publicului problemele terenurilor sportive. Invitându-l pe Igor Dodon la un meci de fotbal pe Stadionul Republican, Dorin Chirtoacă n-a ezitat să menţioneze că stadionul a fost demolat de comunişti.

În opinia Ludmilei Andronic, este puţin probabil că vom asista la un meci de fotbal sau de volei adevărat, însă aceste meciuri se desfăşoară simbolic, având scopul de a atrage atenţia mass-media şi a opiniei publice. Totuşi, candidaţii trebuie să fie vigilenţi. În cazul în care contracandidatul acceptă invitaţia la competiţie, cel care „aruncă mănuşa” are datoria morală de a câştiga meciul, altfel ar ajunge într-o postură jenantă.

Meciuri simbolice

Solicitată să se pronunţe asupra acestui subiect, Aneta Gonţa, lector la catedra de Comunicare de la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicări a USM, doctor în ştiinţe politice, a menţionat că aceste trucuri nu fac parte dintr-o strategie electorală elaborată din timp, ci mai curând, ele au fost „prinse din zbor”, candidaţii adaptându-se la campania contracandidaţilor. Totodată, Aneta Gonţa subliniază faptul că prin aceste „competiţii sportive” candidaţii încearcă să deplaseze agenda mediatică spre nişte subiecte care devin ridicole, ignorând problemele şi subiectele reale care ar trebui abordate în această campanie electorală. „În Marea Britanie, de exemplu, în timpul campaniilor electorale, fiecare partid îşi începe ziua organizând o conferinţă de presă în care îşi expune „tema de dezbatere” pentru ziua respectivă şi chestiunile asupra cărora speră să intre în competiţie cu adversarii. Astfel, poate exista o zi a „sănătăţii”, una a „taxelor” etc. Concurenţii pentru postul de primar al Chişinăului înţeleg această tactică prin lansarea în „competiţii sportive”, evitând, astfel, dezbaterile adevărate, civilizate şi corecte. E şi asta o tehnică, dar nu ştiu cât de eficientă va fi ea până la urmă. Probabil, electoratul va răspunde la această întrebare pe 5 iunie”.

Referindu-ne la tehnicile de PR negru, putem menţiona falsurile editoriale „Ziarul de Chişinău” cu logoul, designul publicaţiei „Ziarul de Gardă”, în care a fost denigrată imaginea lui Dorin Chirtoacă, şi „Timpul Chişinăului”, o copie a cotidianului „Timpul”, în care a fost atacat ex-candidatul din partea PLDM, Victor Bodiu. În aceeaşi categorie de tehnici murdare se înscriu şi afişele în care edilul capitalei arată un gest indecent, iar mesajul este scris în limba rusă: „Vmeste za tvoego primara” („Împreună pentru primarul tău”). În opinia Ludmilei Andronic,  un candidat lansat în electorală trebuie să fie gata pentru atacuri “negre” la adresa sa. „De regulă, în nici un stat din lume candidații nu mai urmăresc după alegeri satisfacerea daunelor de imagine din campanie. Este o regulă a jocului – alegerile sunt un fel de război mediatic și de imagine, din care unul singur iese câștigător, aici nu e loc pentru cei slabi”.

Război mediatic şi de imagine

Totodată, specialiştii în comunicare regretă faptul că elita politică din R. Moldova nu are destulă cultură politică pentru o competiţie corectă şi productivă. Şi-ar fi dorit o campanie ceva mai inteligentă, cu adevărate strategii de comunicare, cu candidaţi maturi, conştienţi şi capabili să se aşeze civilizat la aceeaşi masă, pentru a dezbate subiecte reale şi pentru a propune soluţii. Este normal ca într-o campanie electorală să asistăm la dueluri. La unele sănătoase, care să pună, în sfârşit, accent pe informare şi analiză, fără a manipula publicul, aceasta este opinia Anetei Gonţa.

Până una-alta, în aşteptarea scrutinului din 5 iunie, chişinăuenii vor asista în continuare la trucuri şi spectacole electorale şi mai puţin la dezbateri civilizate şi prolifice.

Vadim Vasiliu

The following two tabs change content below.