Șor, fugarul omniprezent

Lilia Caraşciuc: „Principalul mesaj pe care îl transmite Şor prin această publicitate electorală este că i-a reuşit să fure sume colosale şi să fugă de pedeapsă”

Anunţat în urmărire naţională şi internaţională, condamnat la şapte ani şi şase luni de închisoare pentru spălare de bani şi escrocherie în proporţii deosebit de mari în dosarul jafului bancar, Ilan Şor a figurat nestingherit în publicitatea electorală şi pe panourile stradale din principalele intersecţii din capitală şi din centrele raionale pe durata campaniei pentru alegerile generale locale din 20 octombrie. Este prima oară în istoria RM când o persoană condamnată de o primă instanţă, care umblă fugară, implicată într-un jaf de proporţii din banii cetăţenilor, apare în publicitatea electorală. Care este semnificaţia acestui fenomen şi cât de firesc şi legal este?

Potrivit raportului financiar afişat pe site-ul CEC, Partidul „Şor” a avut un buget de 4 milioane 89 mii lei, din care 3,1 milioane de lei i-a cheltuit pentru publicitate în actuala campanie electorală, iar 653 mii – pentru materiale promoţionale.

Solicitată de JURNAL de Chişinău, Lilia Caraşciuc, director executiv al organizaţiei „Transparency International – Moldova”, a declarat că prezenţa în publicitatea electorală a unuia dintre cei mai controversaţi figuranţi din cele două rapoarte Kroll, a unui participant-cheie la furtul miliardului din sistemul bancar, a celui care a pus pe brânci acest sistem şi a subminat stabilitatea financiară a RM este o sfidare a bunului-simţ şi o palmă dată sistemului democratic şi de drept aflat în devenire în R. Moldova.

„Principalul mesaj pe care îl transmite această publicitate electorală alegătorilor este că i-a reuşit să fure sume colosale şi să fugă de pedeapsă. Şor a utilizat o parte infimă din banii furaţi pentru a loializa alegătorii din Orhei şi credea că îi va merge şi în capitală. CEC, Direcţia generală arhitectură, urbanism şi relaţii funciare a Primăriei Chişinău, care emite autorizaţii de plasare a publicităţii stradale, au fost şi sunt obligate să ia atitudine faţă de acest act imoral, care reprezintă o expresie directă a corupţiei politice, şi să ceară scoaterea acestei publicităţi”, a declarat Caraşciuc.

Sesizare cu implicarea „Orhei Land”

Solicitat de JURNAL de Chişinău, Vladimir Şarban, membru CEC, a declarat că apariţia lui Şor în publicitatea electorală nu este firească şi este, cel puţin, sfidătoare, dar, atât timp cât acesta nu este condamnat definitiv de o instanţă, el nu poate fi eliminat din spaţiul public.

„Până la acest moment am primit trei sesizări referitoare la partidul lui Şor. Una am primit-o astăzi din partea Guvernului, pe care încă nu am reuşit s-o examinăm şi două din partea unui consilier local din Orhei, care ne-a informat că Consiliul orăşenesc Orhei transferă anumite sume de bani întreprinderii „Orhei Land”, care nu este o întreprindere municipală, şi „Orhei Land” afişează pe teritoriul său materiale electorale, promoţionale, cu Partidul Şor. Sesizările în cauză au fost transmise Procuraturii şi MAI, pentru a fi documentate cazurile de presupusă utilizare de fonduri neconforme scopului”, a relevat Şarban.

Procesul e firesc în măsura în care societatea îl acceptă

Fostul preşedinte CEC, Iurie Ciocan, observă că e primul caz în istoria R. Moldova când o persoană condamnată de o primă instanţă, cercetată într-un caz de rezonanţă, figurează în publicitatea electorală.

„Acest proces este firesc, în măsura în care noi, societatea, îl acceptăm. Avem dreptul la vot şi trebuie să luăm decizia corectă. Atât timp cât nu există o decizie definitivă a instanţei de judecată referitoare la Şor, prin care să i se interzică inclusiv participarea în viaţa publică, el nu poate fi interzis în campanie”.

Ciocan aminteşte cazul fostului cancelar german Helmut Kohl, ori al fostului preşedinte francez Nicolas Sarkozy, cercetat penal pentru finanțări ilegale ale campaniei electorale, corupție și trafic de influență, dar care pe durata proceselor nu s-au retras din viaţa publică.

„Aceşti politicieni însă nu s-au ascuns de justiţie, nu au umblat fugari şi nu au fost daţi în urmărire internaţională. În R. Moldova este primul caz de acest gen. Noi, cei care consumăm aceste produse politice, cei care alegem, trebuie să tragem concluzii şi să-i penalizăm pe cei care sfidează bunul-simţ şi organul de justiţie”, a spus Ciocan.

Amintim că fostul primar de Orhei, Ilan Șor, a fost anunţat în urmărire naţională şi internaţională la data de 30 iulie, curent, pentru trecerea ilegală a frontierei de stat și încălcarea măsurii preventive a controlului judiciar.

Totodată a fost aplicat sechestru pe mai multe bunuri care aparțin lui Ilan Șor.

PSRM, Partidul Nostru, Partidul Şor, primii în topul cheltuielilor pentru locale

În campania electorală pentru alegerile din 20 octombrie, Partidul „Şor” se situează pe locuri trei la capitolul venituri şi cheltuieli. Cel mai mare buget şi cele mai multe cheltuieli le-a avut Partidul Socialiştilor din Moldova, care a înregistrat venituri de 6 490 000 lei şi cheltuieli de 3 135 000 lei, dintre care peste  2 541 000 lei pentru publicitate.

„Partidul Nostru” al lui Renato Usatâi a indicat venituri de 4,4 milioane de lei şi cheltuieli de 4,1, dintre care 2,8 milioane pentru publicitate.

Partidul Liberal Democrat din Moldova a înregistrat un buget de 2 000000 de lei şi a cheltuit în actuala campanie electorală peste 1 975 000 de lei.

PDM a declarat venituri şi cheltuieli modeste în comparaţie cu bugetele şi cheltuielile din campaniile precedente. PD a declarat un buget de 1 306 000 de lei, şi cheltuieli de peste 1 250 000, dintre care doar 117 mii de lei au fost transferaţi pentru publicitate, iar 1 milion 136 mii de lei, pentru materiale promoţionale.

PD indică zero cheltuieli pentru publicitatea tv. Amintim că doar la prezidenţiale în 2016 în patru săptămâni de campanie electorală, candidatul Partidului Democrat a cheltuit 24.250.150 de lei. 68% din acești bani, ceea ce înseamnă 16, 6 milioane  lei, au ajuns pe conturile companiei General Media Grup, care administra posturile de televiziune Prime TV, Publika TV, Canal 2 și Canal 3, afiliate controversatului om de afaceri Vlad Plahotniuc.

Blocul ACUM a înregistrat venituri din donaţii şi cheltuieli de circa 500 de mii de lei, iar PL, de 400 de mii de lei.

The following two tabs change content below.
Svetlana Corobceanu

Svetlana Corobceanu