Societatea civilă: Legea privind liberalizarea capitalului va submina eforturile anticorupţie

Organizaţiile societăţii civile consideră inadmisibilă adoptarea proiectelor de legi nr. 451 și nr. 452, înregistrate în Parlament la 1 decembrie 2016, proiecte care prevăd „liberalizarea capitalului”, pe motiv că acestea legalizează ilegalităţi şi compromit eforturile de combatere a corupţiei şi de edificare a unui stat de drept în Republica Moldova.

Potrivit reprezentanţilor societăţii civile, aceste proiecte prevăd eliberarea de orice răspundere a persoanelor fizice şi juridice care nu şi-au declarat proprietăţile în schimbul declarării acestora până la 15 aprilie 2017 şi plăţii în favoarea statului a 2% din valoarea averii nedeclarate. Proiectele mai introduc interdicţia de sancţionare a funcţionarilor publici pentru nedeclararea acestor averi.

Societatea civilă consideră că Legea privind liberalizarea capitalului va submina eforturile anticorupţie şi va descuraja contribuabilii şi funcţionarii oneşti. „Pe lângă efectele reflectate în notele informative, care nu sunt bazate pe evidențe și nu prezintă impactul economic, administrativ și fiscal, organizațiile neguvernamentale constată cu profundă îngrijorare că aceste iniţiative vor duce la o amnistiere totală a persoanelor care și-au însușit averi în mod ilegal, în special pentru funcționarii publici.

Combaterea corupţiei reprezintă prima prioritate din Programul de Activitate al Guvernului Filip. În 2016 au fost adoptate pachete de legi importante menite să asigure combaterea corupţiei. Partenerii de dezvoltare au investit masiv în reformarea sectorului justiţiei, în prevenirea şi combaterea corupţiei în Republica Moldova şi în consolidarea autorităţilor anticorupţie. Ar fi logic ca, în asemenea circumstanţe, guvernanţii să fie preocupaţi de funcţionarea eficientă a autorităţilor de resort, astfel încât să fie responsabilizaţi demnitarii care au acumulat averi ilicit”, se spune în documentul semnat de reprezentanţii societăţii civile.

În aceeaşi declaraţie se mai spune că prin adoptarea proiectelor nr. 451 și nr. 452  va deveni imposibilă tragerea la răspundere a persoanelor juridice şi fizice, în special a demnitarilor publici, care nu au declarat sau au declarat la valori reduse averea. Pe de altă parte, această iniţiativă reduce la zero eficienţa Pachetului de integritate votat de Parlament cu doar câteva luni în urmă şi raportat de autorităţi ca fiind un mare succes în combaterea corupţiei.

Organizațiile semnatare țin să menționeze că în perioada 2007-2008 guvernanţii au aplicat o amnistie fiscală şi a capitalurilor, bugetul fiind lipsit de circa 4 miliarde de lei. În 2012–2016, prin mai multe scheme de furturi şi delapidări, mulţi reprezentanţi ai puterii au devenit, direct sau prin persoane interpuse, beneficiari ai acestor ilegalităţi. Printre ele – furtul miliardului, concesionarea Aeroportului, spălarea de bani prin sistemul bancar, achiziţii prin companii afiliate, afaceri prin firme căpuşe în sistemul energetic, deposedarea proprietăţii prin atacuri raider etc. Din 2013 este în vigoare o lege privind metodele indirecte de impozitare care însă nu a fost aplicată, ceea ce nu a permis investigarea veniturilor şi proprietăţilor nedeclarate şi, de asemenea, a lipsit bugetul statului de venituri considerabile.

 Semnatari:

  1. Asociaţia Micului Business;
  2. Asociaţia pentru Democraţie Participativă “ADEPT”;
  3. Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă;
  4. Asociația pentru Politică Externă;
  5. Asociația Presei Independente;
  6. BIOS;
  7. Business Consulting Institute;
  8. Centru de Investigații Jurnalistice;
  9. Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției;
  10. Centrul de Asistență Juridică pentru Persoane cu Dezabilități;
  11. Centrul de resurse DIALOG-Pro;
  12. Centrul de Resurse Juridice din Moldova;
  13. Centrul Național de Mediu;
  14. Centrul pentru Politici și Analize în Sănătate;
  15. Confederaţia Naţională a Patronatului din Republica Moldova;
  16. Consiliul Național al Tineretului din Moldova;
  17. Eco-TIRAS;
  18. Expert-Grup;
  19. Fundația Est-Europeană;
  20. IDIS Viitorul;
  21. Institutul de Dezvoltare Urbană;
  22. Institutul de Instruire în Dezvoltare “MilleniuM”;
  23. Institutul de Politici Publice;
  24. Mișcarea Ecologistă din Moldova;
  25. Promo-Lex;
  26. Centrul de Reabilitare a Victimelor Torturii „Memoria;
  27. Centrul Regional de Mediu Moldova;
  28. TERA1530;
  29. Transparency International – Moldova.

 

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău