Simpozionul Internaţional de Pictură „Orheiul Vechi” 2014

Sâmbătă, 9 august, în incinta Muzeului Naţional de Artă al Moldovei, a avut loc vernisajul expoziţiei realizate de artiştii participanţi la Simpozionul Internaţional de Pictură „Orheiul Vechi” 2014 desfăşurat în perioada 3-8 august la Butuceni

13567_735922316468006_3683593643239526859_nOrganizat cu sprijinul Ministerului Culturii al RM, Institutului Cultural Român M. Eminescu, Primăriei mun. Chișinău și Uniunii Artiștilor Plastici din Moldova, Simpozionul, care reprezintă o continuitate a edițiilor 2009-2013 ale Bienalei Internaționale de Pictură, a întrunit atât artişti plastici din diverse ţări, cât şi artiști locali. Pe lista participanților se regăsesc nume cunoscute în arta est-europeană, cum ar fi Gabriele Lockstaedt (Germania), Rick Copsey (Marea Britanie), Ewa Miazek (Polonia), Vasile Tolan, Suzana Fântânariu şi Florin Ciubotaru (România), Ghenadie Jalbă, Simion Zamşa şi Tudor Zbârnea (Moldova), se relatează într-un comunicat al muzeului.

„Fiecare dintre participanții Simpozionului dispune de propriul arsenal de maniere stilistice și abordări individuale, fiind interesați de experimentul artistic și promovarea acestuia în mediul artistic european.
Rik Copsey, de exemplu, se autodefineşte ca adept atât al tradiţiei, cât şi al inovaţiilor, îmbinând pictura tradiţională cu tehnicile noi ale fotografiei, realizate la hotarul dintre tehnologia digitală şi tehnica tradiţională a picturii, fiind preocupat preponderent de arta landşaftului. Gabriele Lockstaedt rămâne fidelă artei de şevalet şi promovează tehnicile tradiţionale orientându-se spre arte povera, îmbinând forma abstractă cu gestualismul.

Florin Ciubotaru, care, în egală măsură, practică sculptura şi pictura monumentală, unde momentul real este suplimentat de ispita metamorfozelor în lanţ, oscilând între imaginea unei idei nesofisticate şi dinamica imprevizibilă a soluţiilor ei plastice. Pentru Suzana Fântânariu contează crearea imaginii detaliate a unei lumi de alternativă, ambiguă şi încremenite în dinamismul colajelor, iar colegul său Vasile Tolan optează pentru o pictură gestuală, depăşind o simplă opţiune stilistică, prin care gestul artistului și norma de creație impusă de epocă fuzionează.

Ewa Miazek este o pictoriţă de factură postmodernistă, laconică şi expresivă. Pentru Ghenadie Jalbă mesajul picturii variază între viziunile monumentale, simbolice, ale frescei, ca semn și sens al istoriei și respectului pentru tradiție, asociat unei impecabile rigori profesionale. Simion Zamşa, care prin vocaţie experimentează în pictură şi grafică, divinizează memoria, care devine laitmotivul şi mesajul principal în descifrarea semnelor istorice ce s-au perindat pe parcursul mileniilor de civilizaţie umană.

Tudor Zbârnea este un pasionat cercetător al resurselor expresive ale imaginii ce se desfăşoară în vastul spaţiu dintre expresionism şi abstracţia cu tentă simbolică, preferând o pictură unde domină naşterea formei (lumii) într-o variantă generică transformată într-un epos al formei (lumii) gata constituite”, notează criticul de artă Tudor Stăvilă în catalogul Simpozionului.

La 8 august, în Sala de conferințe a Pensiunii Butuceni, în cadrul Simpozionului, a avut loc o Masă rotundă la care au fost discutate tendinţele artistice recente şi perspectivele de dezvoltare a procesului de creaţie din Republica Moldova şi fenomenele artistice din contextul internaţional. La dialog au participa artiști, critici de artă, jurnaliști și simpli amatori ai artelor frumoase.

Expoziţia va rămâne deschisă până la 7 septembrie 2014, iar în perioada 15 septembrie-15 octombrie 2014 va fi prezentată la Muzeul de Istorie și Etnografie din Soroca, după care va fi deschisă la Galeriile UAP din Iași, România.

Maria Mocreac