Sex cu dex

PUBLICITATE // Agenţia de stat pentru protecţia moralităţii de pe lângă Ministerul Culturii a recomandat firmei care prestează servicii de sex prin telefon „să excludă din dialog cuvintele indecente” 

Pe străzile Chişinăului au apărut panouri publicitare cu mesaje ambigui şi pline de greşeli, prezentate ca publicitate susţinută şi coordonată de Primăria Municipiului Chişinău. Primele panouri cu calchieri din limba rusă au apărut chiar lângă Consulatul României la Chişinău. Mesajul de pe panouri te îndeamnă: „Încurajează-te. Spune-ţi mai des: „Eu pot”, „Totul se va primi.” (!). Autorii publicităţii, firma TBWA-SMART, susţine că textul şi imaginile au fost coordonate cu responsabilii de la Direcţia arhitectură, urbanism şi relaţii funciare şi cu Centrul Naţional de Terminologie (CNT). Responsabilii de la primărie şi de la CNT neagă însă că şi-ar fi dat girul.

Svetlana COROBCEANU

„Sunt multe gogomănii prin oraş, dar „a se primi” cu sensul din limba rusă „vsio polucitsea”, întrece orice măsură. Iniţial, am văzut panoul la „Ora de ras” şi am sărit ca arsă. Suntem cinci persoane care activăm în acest domeniu, nu a fost coordonat cu noi acest text”, ne spune Ecaterina Păun de la CNT. Alina Fortunatova, responsabila de la agenţia de publicitate, explică însă senin, în limba rusă, că textul conceput de ei a fost coordonat cu toţi specialiştii. Ce-i drept, ea refuză să prezinte documente cu ştampilele aplicate de aceştia.

Pentru a limpezi lucrurile, reprezentantul primăriei, Angela Lubaş, a organizat o descindere împreună cu poliţistul de sector, lingvişti şi reprezentanţi ai preturii din sectorul în care au fost instalate panourile, pentru a iniţia procedura de demontare a acestora. „Sperăm să reuşim în două – trei zile, dar au fost situaţii când am luptat până la trei luni ca să fie demontate panouri comandate pentru un an de zile. Agenţii economici achită bani grei, iar în cazul în care mesajul de pe panou nu corespunde cerinţelor, cheltuielile sunt acoperite de firma de publicitate şi din această cauză ei recurg la diverse tertipuri pentru a nu le demonta”, ne spune Lubaş.

Sexul prin telefon „cu DEX”

În afară de panourile de mai sus, specialiştii de la Primărie tind să apere chişinăuenii de încă un proiect publicitar, autorii căruia îşi propun să promoveze un număr de telefon care oferă partide de sex prin telefon. „Prin oraş nu circulă doar maturii, ci şi copiii, cărora n-o să le legăm ochii. Nu excludem că ar putea fi curioşi şi ei să recurgă la „cele mai fierbinţi discuţii””, afirmă reprezentantul primăriei. Refuzul a fost semnat de viceprimarul Nistor Grozavu. Primăria a explicat că firma în cauză poate să-şi promoveze mesajul doar prin telefonia fixă, conform autorizaţiei emise de Agenţia de stat pentru protecţia moralităţii de pe lângă Ministerul Culturii.

Semnată de fostul preşedinte al consiliului de experţi, Ilie Vancea, autorizaţia prevede că sexul prin telefon în Republica Moldova este permis persoanelor care au atins vârsta de 18 ani, doar „cu excluderea din dialog a cuvintelor indecente”.

Solicitat de JURNAL, directorul Agenţiei pentru protecţia moralităţii, Vitalie Verbiţchi, a precizat că prin eliminarea cuvintelor indecente experţii au subînţeles scoaterea denumirii organelor sexuale din discuţii. „Firma ne-a prezentat 50 de istorioare, variante ale discuţiilor telefonice, din care au fost aprobate (sic!) doar 20. Experţii noştri au solicitat să fie scoase cuvintele vulgare, şi denumirea organelor genitale, aşa cum sunt numite acestea în popor. Să apară doar cuvinte din DEX. Bănuim însă că condiţiile acestea sunt ignorate. Noi doar nu-i putem monitoriza, legislaţia nu ne permite să ascultăm telefoanele. Să fiu sincer, dacă aş fi fost pe atunci director al Agenţiei nu le-aş fi eliberat autorizaţia”, ne spune Verbiţchi. Este de remarcat că de la numirea sa în funcţie au fost retrase şase autorizaţii mai multor companii care prestează servicii similare prin internet şi prin televiziunea prin cablu.

The following two tabs change content below.