Sculptorul mercenar

DEONTOLOGIE // Zderciuc nu neagă faptul că lucrarea sa ar fi instalată în Transnistria, mai mult, consideră că e o operă ce îl reprezintă constituind o „realizare a poporului moldovenesc”

Societatea civilă este contrariată de faptul că sculptorul Ion Zderciuc, deţinător al Ordinului Naţional al României Pentru Merit în grad de comandor, autor al monumentului Vasile Alecsandri din faţa Bibliotecii Naţionale şi al altor lucrări de valoare, ar fi sculptat o lucrare care ar evoca eroii care au căzut pentru independenţa aşa-zisei republici moldoveneşti nistrene. Zderciuc nu neagă faptul că lucrarea sa ar fi instalată în Transnistria, mai mult, consideră că e „o operă ce îl reprezintă, indiferent de faptul unde se află, fie chiar şi în stânga Nistrului, şi constituie o realizare a poporului moldovenesc”.

Demersul nostru nu are menirea de a-l ponegri pe sculptorul Ion Zderciuc sau de a-i ţine o lecţie moralizatoare, ci de a încerca să înlăturăm misterul legat de semnificaţia lucrării cu pricina şi de locul unde este instalată aceasta, având în vedere că dl Zderciuc este un sculptor bine-cunoscut.

Zderciuc suflă vânt

Solicitându-l, la telefon, să precizeze dacă este sau nu autorul unei sculpturi care elogiază crimele separatiştilor, Zderciuc ne-a răspuns că a sculptat o lucrare ce reprezintă un ostaş, dar aceasta nu este instalată în Transnistria, ci în Ucraina…

Pentru a discuta mai detaliat asupra acestui subiect, maestrul m-a invitat, a doua zi, la atelierul său. De data aceasta, sculptorul lui Alecsandri mi-a spus că nu ştie unde se află lucrarea sa, şi chiar nu îl interesează! Artistul plastic nu ne-a prezentat nicio fotografie sau schiţă a lucrării, motivând că nu are niciuna în atelier, ne-a spus doar că a făcut-o la comanda unui tip, Alexandru, şi are aproximativ 2,70 m.

Zderciuc, urmaşul lui Maimonide

La remarca mea că autorităţile de la Tiraspol au demarat în 2010 o acţiune de edificare a unor monumente dedicate eroilor căzuţi pentru independenţa republicii nistrene, cu ocazia sărbătoririi a 20 de ani de la apărarea independenţei rmn, Zderciuc a explodat: „Şi… Nu mă interesează unde este amplasată lucrarea! Am modelat un soldat afganez, spiritul unui om cum îl simt eu, fie acesta chiar şi transnistrean…, constituie o operă a poporului moldovenesc, mă reprezintă pe mine, indiferent de locul unde este amplasată. Şi dacă este instalată în stânga Nistrului, şi acela e teritoriu moldovenesc!… Astăzi, suntem duşmani, da’ pe viitor am putea trăi în pace”.

Zderciuc îşi asociază opera cu ideile filozofului ebraic Maimonide: „A fost un lekari (vraci – n.a.) şi filozof evreu, Moise Maimonide, care considera că un medic trebuie să acorde ajutor atât unui duşman, cât şi unui apropiat”.

„A comis o crimă”

Comentând cele spuse de Zderciuc, artistul plastic Anatol Rurac a menţionat că „lucrarea acestuia reprezintă ostaşul transnistrean, acel ostaş care a omorât… Ceea ce a plăsmuit Zderciuc este departe de a fi numită operă. Lucrarea sa reprezintă un mulaj. Dacă şi-ar fi explicat gestul prin faptul că ar fi vrut să câştige nişte bani, ar fi fost mai onorabil, prin această explicaţie însă demonstrează că şi-a pierdut reperele valorice. Ceea ce a făcut el este o crimă!

Monumentele nu îi reprezintă doar pe pictori, acestea sunt suporturile materiale ale unei memorii naţionale sau regionale, ele incarnează imaginea prin care o societate îşi etalează trecutul şi se reprezintă în raport cu alte culturi”.

În acelaşi sens, artistul plastic Gheorghe Oprea se declară contrariat de gestul lui Zderciuc: „Am văzut lucrarea, aceasta reprezintă un ostaş care are în spate un aruncător de grenade, am speranţa că această sculptură nu îl reprezintă pe ostaşul transnistean, dar dacă a făcut acest lucru, nu îi înţeleg gestul… Prin afirmaţia că nu ştie unde este instalată lucrarea, ascunde ideea principală”. Oprea găseşte „nepotrivită” ideea lui Marmonide pentru motivaţia morală a unui sculptor.

Linişte de mucegai la UAP

Pentru a afla semnificaţia „afganezului” lui Zderciuc, am solicitat opinia mai multor membri ai UAP. Întrebându-l pe Anatol Danilişin dacă a văzut lucrarea lui Zderciuc, acesta a intervenit brusc: „De ce provocaţi neînţelegeri între noi, de ce nu-l întrebaţi pe Zderciuc acest lucru?!”.

Până la urmă, Danilişin a confirmat că a văzut o sculptură ce reprezintă un soldat, dar nu ştie unde a fost instalată. Surse care au solicitat anonimatul ne-au comunicat că criza economică actuală dictează unor artişti să accepte lucruri care contravin unor asemenea valori ca patriorismul.

Ion Zderciuc e născut la 24 aprilie 1954 în Bereşti, Ungheni. În 1972–1976, şi-a făcut studiile la Academia de Arte Frumoase, clasa prof. V.B. Pinciuk, din Sankt Petersburg, Federaţia Rusă, pe care a absolvit-o cu menţiune. Din principalele sale monumente publice, menţionăm monumentul Vasile Alecsandri din faţa Bibliotecii Naţionale din Chişinău şi bustul Antioh Cantemir pe care Guvernul RM l-a dăruit oraşului Sankt Petersburg cu ocazia sărbătoririi a 300 de ani ai acestuia.

Aşa-zisele autorităţi de la Tiraspol au promovat o amplă acţiune de restaurare a monumentelor ridicate în memoria ostaşilor sovietici căzuţi în cel de-al Doilea Război Mondial, şi instalarea unor monumente şi memoriale ce evocă eroii care au decedat pentru apărarea aşa-zisei republici moldoveneşti nistrene. Programul prezidenţial, emis în noiembrie 2009, prevede asemenea lucrări pentru cinci ani. La organizarea şi finanţarea lucrărilor participă administraţiile oraşelor şi satelor cu susţinerea bugetului transnistrean.

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău