Scopurile adevărate ale Tiraspolului după semnarea protocolului despre numerele de înmatriculare, în opinia experților

Foto: Nadejda Roșcovanu

Chișinăul jubilează după semnarea „deciziei protocolare cu privire la participarea în traficul rutier internațional a autovehiculelor din regiunea transnistreană” și o califică drept compromis. Experții însă au o opinie contrară și critică vehement decizia Chișinăului care le oferă locuitorilor din stânga Nistrului dreptul să circule pe drumurile naționale cu așa-numitele numere „neutre”.

„Chișinăul a demonstrat încă o dată că este incult și necărturar. Din punct de vedere al normelor de Drept Internațional, nu pot fi subiecte de acord internațional subiecți ai aceluiași stat. Transnistria este în cel mai bun caz o parte componentă a Republicii Moldova și nu poate să încheie acorduri internaționale”, a comentat pentru JURNAL de Chișinău Ion Leahu, fost membru al Comisiei Unificate de Control.

„Acest acord a fost trimis la ONU. Ne vor arăta cu degetul! Republica Moldova, de fapt, a permis regimului separatist să circule în toată lumea cu transportul auto. Nu vom avea niciun fel de control asupra acestei proceduri. În schimb, toate consecințele, începând de la accidente rutiere, contrabandă cu stupefiante, arme etc., care vor avea loc neapărat, va cădea pe seama noastră”, a preîntâmpinat Leahu.

Scopul principal al Transnistriei și al Moscovei, în opinia lui Leahu, a fost să ocolească controlul asupra transportului folosit de persoanele ce locuiesc pe teritoriul Transnistriei, dar nu au niciun fel de document legitim care ar explica prezența lor acolo. „Este vorba de cetățeni din Federația Rusă – militari, angajați ai serviciilor speciale, care au nevoie să circule liber și aveau nevoie de acoperire. Documentul care a fost semnat marți oferă această legitimare”, a observat el.

„Este vorba de cetățeni din Federația Rusă – militari, angajați ai serviciilor speciale, care au nevoie să circule liber și aveau nevoie de acoperire. Documentul care a fost semnat marți oferă această legitimare”, a observat Ion Leahu.

Amintim că reprezentanții politici din partea Chișinăului și Tiraspolului, Cristina Lesnic și Vitali Ignatiev, au semnat la Tighina, la 24 aprilie, decizia protocolară cu privire la participarea la traficul rutier internațional a autovehiculelor din regiunea transnistreană care nu desfășoară activități comerciale.

Aceste autovehicule vor avea plăcuțe auto neutre (din trei litere și  trei cifre) și un pașaport tehnic agreat de către ambele părți, cu respectarea cerințelor Convenției de la Viena din 8 noiembrie 1968 privind circulația internațională.

Biroul politici de reintegrare arată într-un comunicat că reînregistrarea autovehiculelor transnistrene va fi efectuată în două oficii din Tiraspol și Râbnița, în care vor lucra funcționari ai autorităților constituționale ale Republicii Moldova. Fiecare parte (Chișinăul și Tiraspolul) va avea baze de date separate cu privire la aceste vehicule, iar cererile de reînregistrare se vor putea depune în română sau rusă.

Locuitorii din regiunea transnistreană care vor decide să-și păstreze numerele auto transnistrene vor putea călători cu autovehiculele respective doar pe teritoriul Republicii Moldova. Un autovehicul nu va putea avea concomitent un număr neutru și un număr transnistrean, se precizează în același comunicat.

Aplicarea deciziei privind participarea la traficul internațional a autovehiculelor din regiunea transnistreană este planificată începând cu 1 septembrie 2018. În cazul încălcărilor sistematice, părțile semnatare și-au rezervat dreptul să suspende mecanismul de înregistrare a autovehiculelor. Misiunea OSCE în Republica Moldova și-a arătat disponibilitatea de a acorda asistență pentru crearea celor două oficii care vor reînregistra autovehicule.