Sauna, un elixir al frumuseţii! Te relaxează, te detoxifiază şi îţi întăreşte imunitatea

Simţi nevoia de relaxare, iar în acelaşi timp ai vrea să te îngrijeşti de aspectul tău exterior şi de sănătate? O şedinţă de saună întruneşte toate cele trei cerinţe. Întăreşte sistemul imunitar, este benefică pentru psihicul tău, dar şi pentru tonusul fizic şi frumuseţea pielii. Sauna este originară din Finlanda.

În ţările scandinave este o activitate care se practică în familie şi între prieteni.

Şedinţa de saună debutează cu un duş fierbinte, pentru a încălzi corpul. Odată ajunsă în cabină, poţi folosi bancheta de sus sau pe cea de jos (cu cât este mai sus, cu atât căldura este mai mare). Sauna se practică de preferinţă nud, din motive de igienă, dar şi pentru a nu stânjeni procesul de transpiraţie, cât şi circulaţia. Prima trecere pe la cabina de saună durează maximum 8-10 minute. Încetul cu încetul, se declanşează procesul de transpiraţie. Partea superioară a corpului este cea care transpiră prima. Când pe trup încep să se scurgă „perluţe” de sudoare este semnul că trebuie să ieşi. Acest interval poate fi scurtat, în cazul în care căldura devine insuportabilă. Este important să-ţi asculţi corpul! De obicei, cea de-a doua intrare este mai lungă, deoarece corpul s-a obişnuit cu căldura. La cea de-a treia intrare, oboseala se face resimţită, aşadar, fie poţi renunţa la ea, fie o poţi scurta. Între şedinţele din cabină, ai grijă să te rehidratezi! Duşul cu apă călduţă sau de preferat rece, care urmează după saună, va elimina sudoarea şi va răci pielea. În saunele tradiţionale există o baie cu apă rece (17 grade Celsius), pe care cei mai curajoşi o încearcă. După duş se recomandă repaus (15-20 de minute), astfel încât corpul să-şi restabilească funcţiile. În timpul unei şedinţe de saună ar trebui repetat de trei ori acest ciclu: duş cald, sauna, duş rece, odihnă.

Beneficii

Temperatura crescută provoacă o transpiraţie importantă, ceea ce permite eliminarea toxinelor acumulate de organism. Căldura mare contribuie şi la destinderea muşchilor, eliminarea tensiunilor corpului şi a eventualelor dureri. Alternanţa cald/rece stimulează circulaţia sanguină şi funcţia cardiacă. Efectul relaxant al căldurii (întregul organism este mobilizat să-şi regleze temperatura, iar creierul se destinde şi el) permite eliberarea de preocupările cotidiene. Acest mod de relaxare este benefic nu numai musculaturii, ci şi tenului. Dilată porii şi îi curăţă în profunzime, astfel încât un peeling facial la zece minute după saună poate face minuni pentru tenul tău. Punctele negre pot fi îndepărtate cu mai multă uşurinţă. De asemenea, pielea îşi recapătă elasticitatea şi fermitatea. Sauna întăreşte şi sistemul imunitar, ţinând răceala şi virusurile la distanţă chiar şi în anotimpul rece. Acest lucru se explică prin faptul că multe virusuri nu pot supravieţui într-un mediu fierbinte.

Tipuri de saună

Sauna uscată are o umiditate scăzută, de doar 5 – 10%, iar temperatura din cameră se poate ridica peste 90 grade Celsius. Nu se toarnă apă peste pietrele fierbinţi din cameră.
Sauna umedă este practicată la temperaturi de 75 – 85 grade Celsius, cu o umiditate de 15 – 30%. Se toarnă apă într-un umidificator special (sau pe pietre) până când se obţine un echilibru perfect pentru organism.
Sauna cu aburi se realizează la temperaturi de 45 – 65 grade Celsius, cu un mare nivel de umiditate (40 – 65%).
Sauna cu plante este o variantă a celei cu aburi. Peste pietrele încinse din încăpere se adaugă uleiuri de plante.

Idei preconcepute

Sauna nu slăbeşte. Desigur, se poate nota o mică pierdere în greutate, de ordinul unui kilogram la finalul unei şedinţe, dar nu este vorba decât de apă eliberată în timpul procesului de transpiraţie. Această pierdere va fi compensată prin consumul de băuturi şi hrană. În niciun caz, caldura nu „topeşte” grăsimile.

Precauţii şi contraindicaţii

Căldura uscată din saună supune corpul la numeroase schimbări, de aceea este recomandat să consulţi un medic înainte de a merge la saună. Este contraindicată persoanelor care suferă de hipertensiune, tulburări cardiace, insuficienţă venoasă, renală şi epilepsie; înainte de a face saună, evită să mănânci şi să bei! este foarte important ca, atunci când te afli în saună, să fii atentă la reacţiile corpului tău şi să ieşi atunci când simţi că şi-a atins limitele, este recomandat ca, în timpul în care stai în saună, să-ţi acoperi părul cu un prosop. Căldura care se ridică are efecte negative asupra firului de păr, îl deshidratează şi îl degradează serios, de asemenea, în cabină, renunţă la bijuterii, pentru că se încing şi pot provoca arsuri ale pielii.

Principiul de funcţionare

Cabina de saună este fabricată din lemn, care nu este vopsit cu substanţe chimice, deoarece prin încălzire ar provoca degajări periculoase de vapori. La interior sunt amenajate bănci pe niveluri şi un calorifer, unde sunt încălzite pietrele vulcanice. În timpul şedinţei se poate vărsa apă peste aceste pietre, pentru a umezi atmosfera. Totuşi, spre deosebire de hamam (baie turcească), unde atmosfera este 100% umedă, căldura din saună rămâne uscată, cu temperaturi de până la 90 grade Celsius.

The following two tabs change content below.