Şase pentru „Moldova 1”!

CO al „Teleradio Moldova” urmează să aleagă între şase candidaţi pentru a desemna un nou director la postul public de televiziune

 

Consiliul de Observatori (CO) al Companiei „Teleradio Moldova” urmează să facă a doua încercare vineri, 14 septembrie curent, pentru a desemna un nou director al postului public „Moldova 1”. Cei şase candidaţi care şi-au depus dosarele la concurs sunt Dorin Scobioală, Vasile Grozavu, Ludmila Belcencova, Arcadie Gherasim, Mircea Surdu şi Sorin Bucătaru. Funcţia a devenit vacantă după ce fostul director de la „Moldova 1”, Angela Sârbu, şi-a dat demisia în martie curent.

 

Crina MATEI

 

Toţi candidaţii care s-au avântat în bătălia pentru şefia postului public au planuri grandioase pentru a schimba imaginea „Moldova 1”. Dorin Scobioală, primul care şi-a depus dosarul la Consiliul de Observatori, este corespondent Reuters, al postului „Antena 3” de la Bucureşti, a fost printre cei care au pus bazele „NIT”-ului, ale „Prime”-ului, ştirist la „PRO TV” şi „Moldova 1”. Acesta îşi propune, printre altele, să aducă „feţe” noi la „Moldova 1”, să schimbe imaginea ştirilor de la postul public, realizarea de show-uri de genul „Moldovenii au talent!”, achiziţionarea de emisiuni de la producătorii independenţi şi să realizeze rebrandingul „Moldova 1”.

 

KGB-iştii, afară!

 

Vasile Grozavu, fost purtător de cuvânt al preşedintelui în perioada 1991-1996, fost vicedirector al „ORT Moldova” şi redactor-şef adjunct al „Mesagerului”, precizează în proiectul său de intenţie că vine la „un spectacol al umilinţei” pentru a salva „Moldova 1” din situaţia „dezastruoasă” în care se află. Vasile Grozavu critică actuala conducere a „Teleradio Moldova” şi susţine că, în cazul în care va deveni director, colectivul va fi nevoit să facă o televiziune nouă începând „totul de la zero”. În plus, Grozavu îşi propune să „clarifice” situația angajaților TVM care au colaborat cu KGB-ul, „fosta poliţie politică a regimului comunist, care afectează reputația instituției”.

 

Vor schimbarea formatului „Mesagerului”

 

Ludmila Belcenkova, fost deputat comunist, fost secretar la Ambasada R. Moldova de la Moscova şi vicepreşedinte al Companiei „NIT” în perioada ei de „glorie”, crede că „Moldova 1” are acum două puncte slabe – lipsa declarată a fondurilor şi scăderea drastică a audienţei. „Este absolut necesar de a regândi oferta şi activitatea (oameni, programe)”, scrie candidatul în proiectul de intenţie depus la CO. Pentru asta, crede Belcencova, este necesar de a revedea politica financiară a instituţiei, de a realiza mai multe talk-show-uri pe teme sociale şi de a schimba formatul ştirilor.

 

Arcadie Gherasim, lector la Facultatea de Jurnalism de la USM şi prezentator la postul de radio „Vocea Basarabiei”, fost director al „Moldova 1” în perioada 1999-2000 şi fost producător general al postului „Euro TV”, îşi propune să menţină poziţia de lider pe piaţa mediatică a „Moldova 1”. Totodată, Gherasim va reevalua, în cazul în care devine director, schema de încadrare a postului public de televiziune, astfel încât să fie posibilă sporirea volumului emisiunilor economice şi sociale, includerea în grilă a emisiunilor de formare europeană, stimularea realizării documentarului tv, transformarea „Mesagerului” într-un jurnal complex de 60 de minute, cu reacţii şi analize la evenimentele zilei, realizarea de investigaţii de televiziune etc.

 

„Moldova 1”, cu o altă imagine

 

Mircea Surdu, producător de emisiuni şi prezentator al talk-show-ului „Bună Seara” de la postul public de televiziune, crede că în ultimii ani au fost realizate o serie de proiecte de dezvoltare a „Moldova 1” care „au țintit scoaterea posturilor publice de radio și televiziune de sub controlul politic și modernizarea instituției, dar, în mare parte, pasul spre o nouă etapă, calitativă, nu s-a făcut”. Surdu susţine că, deşi deficitul de bani trebuie luat în consideraţie, nu acesta ar fi motivul principal al stagnării postului public de televiziune. Astfel, Mircea Surdu îşi propune să stabilească o grilă de programe în conformitate cu misiunea unui post public, să realizeze un pachet de semne print, vizuale și auditive de identitate care să se regăsească în toate emisiunile difuzate la Moldova 1, să îmbunătăţească reţeaua de corespondenţi locali, să creeze un departament special în cadrul televiziunii publice care va avea în sarcină realizarea unor programe-eveniment de anvergură, să dezvolte parteneriatul public-privat la tv, să retehnologizeze televiziunea etc.

 

Bugetare după performanţă

 

Sorin Bucătaru, fost director general al „Jurnal TV”, fost producător general al postului „Muz TV”, director de programe la „Euro TV” şi fost producător general al „ORT Moldova”, îşi propune elaborarea unui mecanism viabil şi eficient pentru ca „Moldova 1” să nu ajungă un post „marginal”. Asta înseamnă, în viziunea lui Bucătaru, restructurarea sistemului intern de funcționare, redirecționarea resurselor de producție prin bugetarea conform indicilor de performanță și randament, revizuirea politicii de cadre, reanimarea comunicării și promovării produselor postului etc.