Sadomasochism politic la moldoveni: Schimbarea Constituţiei

Ideea adoptării unei noi Constituţii bântuie din nou prin capetele liderilor AIE. Acum două săptămâni, ei au decis formarea unui grup de lucru, care să stabilească dacă aceasta necesită o reconstrucţie capitală sau va trebui înlăturată şi construită alta nouă, ca să folosim o terminologie familiară majorităţii moldovenilor.

Din mâneca lui Ghimpu

Pentru prima dată ideea unei noi Constituţii a apărut în legătură cu imposibilitatea alegerii preşedintelui RM, în decembrie 2009. A fost primul „as” din mâneca lui Mihai Ghimpu, care ocupa atunci funcţia de preşedinte al parlamentului şi preşedinte interimar al RM. Dacă nu putem modifica Constituţia pentru că nu avem suficiente voturi în parlament, adoptăm una nouă, prin referendum, a declarat el, şi a emis un decret privind crearea unei comisii care să elaboreze proiectul unei noi legi fundamentale a RM.

Un singur articol

Proiectul a fost elaborat şi pus în sertar, deoarece, între timp, s-a decis să se meargă pe schimbarea unui singur articol din Constituţie, cel privind modalitatea de alegere a preşedintelui RM. Suferind eşec în referendumul din 5 septembrie 2010, când s-a vrut alegerea preşedintelui prin vot direct, Alianţa a anunţat, peste un timp, că va organiza un referendum în aprilie 2012, ca să micşoreze pragul de alegere a preşedintelui în parlament. Fiindcă exista pericolul unui nou eşec, AIE a renunţat şi la această intenţie.

La modul serios

Să vii cu un plan de revizuire capitală a Constituţiei, după ce nu ai fost capabil să modifici un singur articol, din cele mai simplu de modificat, ar putea să-i nedumerească pe străini. Trebuie să le explicăm că e vorba despre o formă de sadomasochism politic la moldoveni.

Dacă însă e să vorbim serios, prima motivaţie a acestui pas e că adoptarea unei noi Constituţii face parte din programul de guvernare al Alianţei. A doua e că trebuie să întreprindem ceva pentru ca să nu nimerim după alegerile parlamentare din 2014 din nou în situaţia de a nu putea alege preşedintele RM. Coşmarul celor 917 zile fără preşedinte nu trebuie să se mai repete.

Aici liderii AIE au dreptate, fireşte. Însă pentru aceasta e suficient să modificăm un singur articol al Constituţiei. De ce să ridicăm schele pe întreg perimetrul ei? Ca să nu stăm degeaba, fiindcă e sezon estival şi lumea e mai relaxată? Fiindcă a apărut un moment de pace în relaţiile din cadrul AIE?

Un precedent periculos

Amintim că ideea în sine a adoptării unei noi Constituţii prin referendum nu este fără cusur, deoarece Constituţia RM nu prevede decât proceduri de revizuire în parlament. Chiar dacă Curtea Constituţională va risipi norul de suspiciune ce va plana asupra intenţiilor AIE, aceasta va crea un precedent periculos pentru viitorul democratic al RM, deschizând larg uşa pentru un eventual Lukaşenko moldovean. Comisia de la Veneţia, de altfel, a fost foarte prudentă faţă de intenţia modificării prin referendum, evitând parlamentul, a unui singur articol din Constituţie.

Puncte de vedere diferite

Partidele AIE au viziuni radical diferite asupra legii fundamentale. PLDM doreşte schimbarea formei de guvernământ şi transformarea RM în republică semiprezidenţială, cu acordarea de împuterniciri suplimentare preşedintelui, care să fie ales prin votul tuturor alegătorilor. O asemenea perspectivă îi surâde cel mai mult lui Filat, dar se poate dovedi dezastruoasă pentru RM. Dacă nu învăţăm din propria noastră experienţă de până la 2001, marcată de lupte permanente între preşedintele ales, pe de o parte, şi parlament, primul ministru, pe de altă parte, să învăţăm din greşelile Ucrainei şi ale României.

Interese personale

Constituţia din 1994, ca şi modificarea din 2000, poartă, se ştie, amprenta unor interese personale, de moment, ale liderilor de atunci. În condiţiile actuale, există pericolul rescrierii acesteia prin înţelegeri personale dintre liderii AIE, după principiul: eu accept articolul respectiv în redacţia ta, dacă tu o accepţi pe a mea în cazul unui alt articol. Modul de alegere a preşedintelui RM sau art. 13 despre limba de stat pot deveni obiect de „negoţ”. Nu se ştie încă ce va cere pentru aceasta PD, care avertizează că noua Constituţie „trebuie să unească, nu să dezbine societatea”. Poate schimbarea sistemului electoral?

Limba română

Constituţia trebuie lăsată în pace, şi abordată doar în punctele care necesită o modificare până la alegerile din 2014. Printre acestea, în afară de art. 78, trebuie inclus şi art. 13, care începe să devină un pretext de destabilizare şi de imixtiune în afacerile interne ale RM din partea Rusiei. Ca un Rogozin să nu ne mai dea lecţii de patriotism, de etnografie şi lingvistică, limba română trebuie, în sfârşit, „legalizată”. Ar fi şi un prilej de verificare a potenţialului electoral al AIE.

Creşterea economică

În rest, există multe alte lucruri mai urgente de făcut. Ca, de exemplu, asigurarea creşterii economice care e de doar 1% pentru primul trimestru al anului curent. E adevărat, economia e o materie mult mai dificilă decât redactarea unei noi Constituţii.

Nicolae Negru

The following two tabs change content below.
Nicolae Negru

Nicolae Negru

Nicolae Negru

Ultimele articole de Nicolae Negru (vezi toate)