S-a pricopsit cu „Şkoda” din banii destinaţi copiilor

Centrul pentru copiii cu cerinţe speciale din Costeşti este obligat să reziste cu mijloace modeste în timp ce banii acestuia sunt cheltuiţi pentru luxul autorităţilor locale

Primarul de Costeşti, Ialoveni, Vasile Bortă (PL), şi-a cumpărat un automobil de serviciu de marca „Şkoda” în valoare de 250 de mii de lei. El a lăsat de înţeles în cadrul şedinţei Curţii de Conturi, unde a fost examinată situaţia din acest raion, că o localitate atât de mare cum e Costeştiul nu poate fi administrată fără un automobil la scară.

Oamenii din sat relevă că primăria mai dispune de două autoturisme. Astfel, azi toţi cei trei capi ai Primăriei Costeşti, primarul şi viceprimarii, se pot lăuda cu maşini la scară. Cea mai sclipitoare, „Şkoda” primarului a fost cumpărată din banii de la Centrul pentru copii cu cerinţe speciale „Curaj”.

Comuna Costeşti, cu o populaţie de circa 11 mii de persoane, este una din puţinele localităţi rurale în care funcţionează un centru cu plasament de zi pentru copiii cu nevoi speciale. Conform documentelor, Centrul este frecventat de 74 de copii. În realitate, frecvenţa este mult mai redusă, în timpul anului şcolar, aici se adună vreo 40 de copii, iar în perioada caldă a anului şi mai puţini.

Centrul este finanţat din trei surse: Guvern, Consiliul raional şi Primărie, câte 33% fiecare sau câte circa 400 de mii de lei. Întreaga sumă se acumulează la Primărie ca autorităţile locale să decidă cât trebuie să ajungă la copiii de la centru.

Străinii mai generoşi decât aleşii poporului

Solicitate de JURNAL, angajatele centrului ne-au explicat că instituţia este vizitată de copii din familii sărace şi copii cu dizabilităţi. Unii dintre aceştia au stat timp de mai mulţi ani izolaţi acasă între patru pereţi. Centrul şi-a început activitatea graţie suportului financiar al unor instituţii străine. Pe lângă reparaţiile efectuate din sursele Fondului de Investiţii Sociale au fost implementate proiecte în colaborare cu Ambasada Germaniei şi ONG-uri din Elveţia.

În primii ani, Centrul era frecventat de toţi copiii. Problemele au început atunci când s-a trecut la finanţarea de stat. Banii veneau la primărie, iar primarii au început să aloce atât cât le trece printre degete. Au fost trecute cu vederea problemele legate de canalizare şi apeduct, deşi erau prevăzuţi bani în aceste scopuri. Duşumeaua scorojită a fost acoperită cu un covor oferit de americani. Puţinele jucării şi computere au fost cumpărate tot din bani din proiecte. Deşi a găsit bani ca să cumpere un automobil de serviciu de lux, în martie curent, actualul primar, Vasile Bortă, a suprimat 50% din finanţarea pentru motorină, iar luna trecută a anunţat conducerea Centrului că Primăria nu va mai aloca bani pentru salarizarea şoferului. „Avem şapte copii imobilizaţi la pat şi în cărucioare pe care dimineaţa îi aducem la Centru, iar seara îi transportăm acasă cu microbuzul – un automobil cu nouă locuri pe care l-am cumpărat pe banii din proiecte.

Din martie ni se alocă doar 50% din necesarul de motorină prevăzută în buget, acum şi fără şofer. Suntem în situaţia când nu vom mai putea aduce aceşti copii la Centru”, ne spune una dintre angajatele Centrului care cere să nu-i dăm numele în ziar din cauza problemelor pe care le au cu primarul. Angajatele de aici mai spun că, deşi s-a planificat să fie procurat echipament sportiv, jucării pentru copiii cu Cerinţe Educative Speciale (CES), toate acestea au rămas doar pe hârtie, de aceea instituţia nu este atractivă pentru copii şi aceştia refuză să mai vină la Centru.

Au votat de două ori

În pofida tuturor acestor probleme, consiliul local a aprobat cu o majoritate PD–PL decizia de a procura un automobil pentru primar luând 160 de mii de lei din banii destinaţi Centrului. Au votat contra acestei decizii consilierii PLDM şi PCRM. „Nu era necesară achiziţionarea acestui automobil, dar ambiţiile primarului s-au dovedit a fi mai mari.

La scurt timp, am văzut întâmplător în Cancelaria de Stat, decizia în care, în loc de 160 de mii, figura 250 de mii de lei. Am mers la primar şi i-am spus că, pentru astfel de maşinaţii, secretarul consiliului riscă puşcărie. A retras actul şi, la scurt timp, Consiliul local a aprobat o nouă decizie prin care primarului i-a fost cumpărat un autoturism de 250 de mii de lei”, ne spune consilierul local Andrei Şandrovschi.

Acesta mai precizează că, deşi şefa Centrului, Elena Mereacre, a realizat mai multe proiecte pentru sat, aceasta este în dizgraţia primarului, fiind una dintre concurentele acestuia în Campania electorală. „Şefa Centrului a atras mai multe proiecte în comunitate. Graţie Centrului pentru copii cu CES, în bugetul primăriei vin anual 800 de mii de lei. Primăria, în loc să susţină această instituţie, redirecţionează banii după bunul plac”, afirmă Şandrovschi.

Un alt consilier local, Natalia Petre, ne spune că a fost împotriva acestei decizii în primul rând pentru că primăria nu duce lipsă de automobile. „Dacă se tot insista să fie procurat un automobil, puteau procura unul mai ieftin. Şcolile din localitatea noastră trec la nouă formulă de finanţare, respectiv grijile primăriei vor fi mai mici. Apare întrebarea de ce trebuie salarizaţi tocmai doi viceprimari, de ce trebuie întreţinute trei autoturisme pentru care se cheltuie enorm? Vom ridica această problemă la următoarea şedinţă a consiliului local”, a spus Petre.

„Maşinile sunt uzate”

Solicitat de JURNAL, primarul de Costeşti, Vasile Bortă, a spus că această achiziţie era necesară deoarece primăria e responsabilă pe moment de mai multe proiecte care se implementează în localitate. „Celelalte două maşini sunt uzate. Sunt bune numai de dus la câmp ori de transportat ciment cu ele. Consiliul a decis şi am cumpărat. Avem 17 întreprinderi. Nu le poţi monitoriza mergând pe jos de la una la alta”, a spus el.

Fostul primar de Costeşti, Tudor Gincota, afirmă că un automobil a fost procurat în 2003, al doilea în 2009. Pentru ultimul s-au cheltuit 120 de mii de lei. „Atunci n-am luat unul mai scump, pentru că primăria era săracă. Acum, cine ştie, poate trăim mai bine”, a ironizat el.

„Nu-i chiar bine când un conducător al satului ia banii destinaţi altor necesităţi ca să-şi realizeze propriile ambiţii”, a declarat despre acest caz preşedintele Curţii de Conturi, Serafim Urechean. Totodată, membrii Curţii de Conturi s-au mai interesat ce argument a folosit primarul ca să convingă consilierii să cumpere un automobil din banii luaţi de la copii. „Tot ce se face se face în primărie. Am argumentat, şi lucrul în teritoriu se vede. Avem în jur de şase km asfaltaţi. Avem apeduct”, a spus Vasile Bortă.

Lux în ţara sărăciei

Anterior pentru maşini de serviciu de lux au optat: preşedintele raionului Ialoveni, Nicolae Andronache (PL), care s-a pricopsit cu o „Şkoda Superb Confort” în valoare de 300 de mii de lei; Gheorghe Meaun (PLDM) – „Şkoda Superb”, care a costat bugetul raionului 400 de mii de lei, preşedintele raionului Ungheni (PLDM) a optat pentru o „Skoda Superb Ambition 1.8” în valoare de 372 mii de lei, preşedintele raionului Străşeni, Petru Voloşciuc (PLDM) – „Şkoda Superb” în valoare de 400 de mii de lei; primarul oraşului Hânceşti, Alexandru Botnari (PD), şi-a permis, în calitate de automobil de serviciu, o limuzină Audi Q7 în valoare de 450 de mii de lei; preşedintele raionului Criuleni, Vitalie Rotaru (PLDM) – un automobil „Şkoda Superb” în valoare de 325 de mii de lei „procurat din sponsorizări”.

Svetlana COROBCEANU

 

 

The following two tabs change content below.