RUPEREA RÂNDURILOR // Premiile USM: lista scurta

Publicarea listei nominalizărilor pentru premiile USM presupune o evaluare publică a ei, altfel nominalizarea îşi pierde rostul. Anului 2013 i-a mers nu numai cu autorii, dar şi cu criticii. Juriul din acest an al Uniunii Scriitorilor a fost unul format din critici foarte buni: Andrei Ţurcanu, Eugen Lungu, Valentina Tăzlăuanu, Maria Şleahtiţchi, Alexandru Burlacu, Adrian Ciubotaru, Lucia Ţurcanu.

Dar şi juriului i-a mers la cărţi. Nominalizările (respectând condiţia drastică de a include nu mai mult decât trei titluri pentru fiecare gen) divulgă o pasienţă impresionantă, înainte de premiere. Narcotango de Silvia Caloianu, Iubirea altfel de Margareta Curtescu şi Elegiile Casei Scriitorilor de Nicolae Popa sunt cărţi de poezie nu numai bune de nominalizat, ci şi bune – toate – de premiat.

Cu o octavă mai jos (în opinia mea), dar tot atât de incitante sunt şi titlurile de proză puse pe lista scurtă a nominalizărilor: Un American la Chişinău de Dumitru Crudu, Confidenţa unui looser de Anatol Moraru şi Elegia unui picaj de Ghenadie Postolache. Două dintre ele le-am citit, sunt interesante (şi, pe alocuri, provocatoare), sunt scrise de prietenii mei, sunt nominalizate pe bună dreptate… dar la faza de premiere încep să ezit. Pe a treia doar am răsfoit-o. Mă bucur că noul volum al lui Ghenadie Postolache ajunge pe lista nominalizărilor, dar încă şi mai mult că ajunge în vizorul criticilor. Or, nu premiile (i le doresc din tot sufletul) fac volumele cunoscute, ci interesul criticii pentru ele.

Oferta cărţii de critică este serioasă. Literatura basarabeană şi modelele literare europene de Ana Bantoş nu am citit-o, dar cunosc textele similare ale autoarei, preocupată de câtva timp de acest subiect. Este salutară apariţia pe listă a Dicţionarului enciclopedic Eminescu al lui Mihai Cimpoi. Ea merită, desigur, un premiu. Şi poate chiar unul mare, academic, de exemplu (mă gândesc la Premiul Titu Maiorescu al Academiei Române). Dar şi pe cel al Uniunii Scriitorilor îl revendică cu argumente solide. Un premiu academic (şi unul al USM, vorba vine) îl merită şi Grigore Chiper cu analiza aplicată a optzecismului poetic (Poezia optzecistă basarabeană).

Din lista nominalizărilor de la categoria „Eseu, publicistică, memorii” nu cunosc volumul lui Ion Ciocanu (dar autorul însuşi e deja o ofertă probantă). Celelalte două sunt cărţi care îmbină literatura cu domeniul culturologic, ambele incitante. Marcel Gherman ne deschide spre sferele culturii generaţiei recente: Generaţia Matrix (titlul cărţii). Iar Mihai Ştefan Poiată ne propune o istorie culturală luminoasă a unei epoci sumbre (instaurarea totalitarismului, în special, în domeniul artei): cartea Rockul, Norocul & noi. Dinamică, elegant construită de designerii de la ARC, cinematografică şi autentică, după cum i se cuvine unei cărţi făcută cap-coadă de profesionişti.

De câţiva ani, debutanţii sunt cei care ocupă foarte sigur podiumul nominalizărilor. Adesea sunt chiar mai convingători decât unii autori de la categoriile pentru consacraţi. Unii tineri, precum Doina Postolachi, Silvia Goteanschi, Anatol Grosu (nominalizaţi fără să fi fost premiaţi) sunt deja scriitori cu acte în regulă. Acelaşi lucru se va întâmpla – sunt sigur – şi cu nominalizaţii din acest an. Maria Pilchin este cel puţin provocatoare în De mână cu Marele Joker. Iar Alex Cozmescu este un scriitor format, unul doct şi inspirat deopotrivă. Cartea Un spaţiu blând care mă primeşte cum m-ar îmbrăţişa e una care ar fi putut fi nominalizată şi la categoria Poezie („matură”), chiar dacă e o concurenţă acerbă acolo. Şi încă ceva. Tirajul cărţii (editată la Cartier) s-a epuizat în două săptămâni. E un record?

Mă bucur pentru premiul special la care este nominalizat Serafim Saka. Dar, dacă ar fi fost voia mea, dacă nu eram împovăraţi de scheme şi prejudecăţi, eu aş fi propus nominalizarea romanului-fapt Pe mine mie redă-mă la categoria „Roman”, dar şi la categoria „Memorii, jurnal, publicistică”. Iar dacă volumul ar fi luat premiul la ambele categorii, nu aş fi protestat.

The following two tabs change content below.
Mircea V. Ciobanu

Mircea V. Ciobanu

Mircea V. Ciobanu

Ultimele articole de Mircea V. Ciobanu (vezi toate)