Reparaţia drumurilor din Chişinău // Direcţia generală transport acuză consilierii municipali că nu vor să adopte decizia privind alocarea suplimentară a 3 mil. de euro

În cazul în care Consiliul Municipal Chişinău nu va aproba hotărârea privind alocarea a 3 milioane de euro, din care 500.000 de euro pentru compania EGIS INTERNATIONAL, firma de consultanță și supraveghere a lucrărilor pentru drumurile din primul pachet BERD 1 (bulevardele Ştefan cel Mare şi Sfânt şi Constantin Negruzzi şi str. Vasile Alecsandri), lucrările la aceste drumuri ar putea să fie stopate definitiv, iar lucrările la drumurile ce fac parte din creditul BERD 2 (str. Tighina, str. Alexandru cel Bun şi str. 31 august 1989) ar putea să nu se înceapă, a declarat pentru JURNAL de Chișinău șeful Direcției generale transport public și căi de comunicație, Oleg Poiată.

Proiectul de decizie privind cele 3 milioane de euro, potrivit lui Poiată, se află pe ordinea de zi a Consiliului Municipal Chișinău de la începutul acestui an. Funcționarul explică necesitatea adoptării acestei sume de către consilierii municipali: „Lucrările de renovare a celor trei drumuri au fost tergiversate, banii destinați pentru consultanță s-au terminat. Proiectarea drumurilor a durat mai mult şi, în consecinţă, lucrările au început mai târziu. Mai mult, au fost și lucrări neprevăzute”, a explicat șeful direcției transport.

Cu toate acestea, lucrările de renovare pe bulevardul central continuă să fie executate şi supravegheate, susține Poiată. „Recent, am fost pe șantier și am discutat cu angajații întreprinderilor municipale ca, în maximum 15 zile, să fie înlăturate rebuturile înregistrate pe str. Vasile Alecsandri. De fapt, unele au fost deja lichidate. Vizual, această stradă nu este terminată, deși antreprenorul a încheiat lucrările. Acum doar întreprinderile municipale trebuie să-și facă lucrul. Întreprinderea municipală EXDRUPO urmează să facă toate conexiunile la nivelul străzilor. Noi am preconizat ca, la sfârșitul lunii august, să fie finalizate toate străzile, cu indicatoare, marcaj, reparația subteranelor, lucrări pe care trebuie să le facă Primăria mun. Chișinău.”

Pe bulevardul Constantin Negruzzi și pe strada Vasile Alecsandri, potrivit lui Poiată, trebuie înlăturate rebuturile la capacele de canalizare, la borduri, conexiunile de pavaj, iar în fața Academiei de Ştiinţe va fi construit în timpul apropiat, pe banii primăriei, un rond. În plus, pe bdul Negruzzi, primăria urmează să renoveze stațiile și subteranele. În ce priveşte bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, Poiată a recunoscut că au fost probleme cu finanțarea antreprenorului. „Noi am transferat acum câteva zile 460.000 de euro SC Delta ACM-93 pentru lucrările efectuate pe bulevardul central al capitalei, pentru pavajul de pe partea pietonală ș.a. Pe moment, nu avem datorii faţă de antreprenor”, a precizat el, chiar dacă reprezentanții SRL „Iacobaș-construct” ne-au informat că au stopat livrarea pavajului pentru artera principală acum o lună din cauza datoriilor Primăriei Chişinău.

În ce priveşte lucrările de pe bulevardul Ştefan cel Mare şi Sfânt, acesta ne-a declarat: „După cum vedeți, trebuie acoperite cu pavaj mai multe locuri, trebuie corectate unghiurile la pistele pentru bicicliști. Subterana de pe str. Ismail trebuie reparată, stațiile de troleibuz de asemenea, de direcția locativ-comunală. Mai mult, cablurile instalate abuziv de către operatorii de internet trebuie demontate și, în paralel, primărie va demonta şi pilonii, iar lucrările de iluminare vor fi efectuate de Î.M. „Lumteh”, ne-a mai spus Poiată.

Șeful direcției transport a Primăriei Chișinău ne-a mai relatat că compania EGIS INTERNATIONAL nu a fost plătită de jumătate de an: „Pe ordinea de zi a Consiliului Municipal Chişinău se află, de la începutul acestui an, proiectul de decizie privind alocarea celor 3 milioane de euro pentru pachetul doi de lucrări în care este inclusă suma de 500.000, pentru servicii de consultanță. Nu știu de ce consilierii nu vor să voteze acest proiect de decizie. Primăria este deja datoare faţă de această companie pentru supravegherea lucrărilor. Cu toate acestea, lucrările sunt supravegheate, chiar dacă avem datorii”.

„Compania a prelungit termenul de ședere cu o lună. Dacă pleacă această companie, lucrările vor fi stopate, pentru că, fără supravegherea tehnică, antreprenorul nu are dreptul să lucreze nicio zi. Dacă CMC nu va aproba proiectul de decizie privind cele 3 milioane de euro, bani destinați pentru consultanță și pentru lucrările de apeduct și canalizare, vor fi stopate lucrările pe străzile ce fac parte din pachetul BERD1 şi, în plus, nu vor începe lucrările la drumurile incluse în pachetul BERD 2. Este un risc enorm, trebuie găsită o soluție pentru a plăti pentru consultanță. ”

Mai mulţi consilieri municipali ne-au declarat anterior că au cerut de mai multe ori, în cadrul ședințelor CMC, audierea rapoartelor privind calitatea efectuării lucrărilor pe cele trei străzi din partea reprezentanților primăriei responsabili de reparația drumurilor din capitală, dar și a companiei EGIS INTERNATIONAL, însă nu a fost oferit niciodată nicio informație.

Precizăm că pentru supravegherea calității lucrărilor, companiei EGIS INTERNATIONAL i-a fost alocat 1 milion de euro din cele 22 de milioane destinate pentru renovarea celor şase străzi principale din municipiu. Despre calitatea lucrărilor și cea a materialelor utilizate la renovarea drumurilor, Poiată ne-a sugerat să vorbim cu Pavel Untură, reprezentantul EGIS INTERNATIONAL în R. Moldova. Acesta a refuzat să vorbească cu presa, recomandându-ne să scriem o solicitare către direcție și „dacă va fi necesar şi va avea timp, va răspunde”, ne-a spus Pavel Untură.

Amintim că patru experți străini selectați de compania EGIS INTERNATIONAL primesc zilnic un salariu în valoare de 1.150 de euro fiecare plus diurna de 100 de euro.

 

The following two tabs change content below.
Victoria Popa

Victoria Popa