Refuzul de a fi invizibil

Clădirea circului din Chișinău stă să se prăbușească, dar avem atâta circ în jur încât era imposibil să nu răzbată și într-o sală de teatru. Cu baloane colorate de diferite forme și dimensiuni ne întâmpină și Clovnul Trist, eroul principal al spectacolului „Fotografi și clovni invizibili” de Val Butnaru, montat în premieră la Teatrul „Eugene Ionesco” (regie, Val Butnaru).

Dramaturgul Val Butnaru debutează în regie

Saltimbancul face tumbe, scamatorii, piruete verbale ameţitoare, ne ia cu giumbuşlucuri, cu numere de iluzionism, trimite spre noi rotocoale de fum și nori alcătuiți din baloane de săpun, totuși, agitația lui trădează mai degrabă disperarea decât veselia. Ceea ce i s-a întâmplat pare să aibă o tentă suprarealistă, dar e cât se poate de real faptul că orașul și țara în care locuiește au devenit, treptat, invizibile. Doar el și alți doi colegi, Clovnul Vesel și Clovnul Strălucitor, au rămas vizibili. Li se promite, de către instanțe greu de combătut, de oficialități fioroase probabil că vor căpăta dreptul la fericire dacă vor accepta și ei, ultimii oameni vizibili, să devină invizibili. Clovnului Trist i se propune chiar postul de director al unui circ invizibil, însă bietul măscărici, așa neputincios și bicisnic cum e, refuză „înalta” funcție. Până una-alta, îi ține de vorbă pe spectatori (aceștia au venit, potrivit lui, „în pofida tuturor interdicțiilor”) și se dă peste cap să-i distreze.

Aluzii politice transparente

Aluziile la contextul politic actual sunt transparente, starea de perplexitate în fața unui mecanism statal care macină suflete și zdrobește oase de cetățeni lipsiți de apărare, toate convulsiile unei societăți în agonie sunt ușor de identificat în textul dramatic al lui Val Butnaru. Piesa a avut parte de o versiune scenică de succes pe malul drept al Prutului (la Cluj), iar pe malul stâng ajunge abia azi. Dacă Val Butnaru nu ar fi avut curajul să-și monteze propriul text, cine știe ce soartă ar fi avut Clovnul Trist în Basarabia. Așa însă, iată-l în luminile rampei, gata să recunoască, cu o sinceritate dezarmantă, că nu e cel mai ilustru și nemaipomenit reprezentant al omenirii, dar merită să-și trăiască viața din plin, să lupte pentru libertate și, de ce nu, pentru vizibilitate.

Valeriu Pahomi, revenit pe scena Teatrului „E. Ionesco”, se simte confortabil în pielea Clovnului Trist, el nu-și permite nici o clipă de relaxare în timpul jocului, îi ține în permanență pe spectatori conectați la discursul său, la mimica și gesturile sale atât de sugestive. Ne-am convins, o dată în plus, că are potențial de mare actor.

Despre magie, la propriu și la figurat

Cei doi parteneri ai protagonistului, Clovnul Vesel și Clovnul Strălucitor, aproape identici ca aspect fizic, dar antagonişti în esență, au adus prospețime și naturalețe în această frumoasă poveste despre (in)vizibilitate. Marea surpriză a fost să aflăm după spectacol, din caietul program, că personajele-gemene sunt două tinere debutante, Mirabela Butnaru și Corina Butnaru. Am putea prezice că au un viitor de actrițe, ele fiind avantajate și de dicția remarcabilă.

Autorul spectacolului, Val Butnaru, ne-a comunicat în seara avanpremierei că „Fotografi și clovni invizibili” de la TEI e un spectacol experimental, în el jucând un singur actor profesionist, Valeriu Pahomi, ceilalți fiind neprofesioniști. În spectacol e antrenat și magicianul Garry Cozma, pentru a da o formă materială inefabilului. Evident, atmosfera magică e susținută și de costumele fanteziste concepute de Tatiana Popescu.

Ei bine, peisajul nostru teatral are doar de câștigat de pe urma unor astfel de reprezentații compozite, în care experiența se îmbină cu ingenuitatea percepției actului scenic, iar regulile stricte ale artei se întâlnesc cu dorința de a inventa reguli proprii, de a descoperi fațete noi ale scrisului dramatic deschis spre formule teatrale dintre cele mai îndrăznețe. Două tablouri celebre de Magritte însoțesc acest spectacol amintindu-ne că jocul iluziilor e mai serios decât pare. Iar Clovnului Trist nu-i rămâne decât să strige, înainte de saltul mortal: „Allez, hop!”.

Irina Nechit

Text foto:

Scene din spectacolul „Fotografi și clovni invizibili” de Val Butnaru, în regia lui Val Butnaru, Teatrul „Eugene Ionesco”

 

The following two tabs change content below.