Reduceri periculoase

SHOPAHOLISM // Pasiunea de cumpărături se poate transforma treptat într-o dependenţă care afectează atât portmoneul, cât şi psihicul

Chiar dacă nu puteţi trece indiferent pe lângă magazinele pe vitrinele cărora scrie cu litere de culoare roşie REDUCERI, specialiştii recomandă să vă gândiţi bine înainte de a intra. Fiecare haină cumpărată în plus, doar din motiv că este la un preţ redus, majorează posibilitatea de a intra în lista aşa-numiţilor „shopaholici”, persoane care suferă de dependenţa de cumpărături. Suntem la sfârşit de vară şi în majoritatea magazinelor are loc lichidarea de stocuri.

Magazinele sunt atât de arhipline încât nu mai ai unde păşi. Sute de cumpărători au invadat buticurile comerciale pentru a face rost de cât mai multe haine la un preţ cât mai mic. Sunt reduceri de sezon. De la 10% la 50%, ba chiar la 70% reducere la toate produsele, vânzătorii nu au înnebunit, vinovate se fac stocurile care trebuiesc lichidate cu orice preţ. Pentru a scăpa de mormanele de haine care nu s-au vândut până acum, modalitate aplicată de majoritatea vânzătorilor sunt reducerile la toate hainele de sezon. Maiouri, rochii şi pantaloni din stofă subţire, pălării, chipie şi multe alte haine de vară pot fi procurate la jumătate de preţ.
„Am redus preţurile în special la colecţia de vară. În scurt timp, trebuie să apară hainele pentru sezonul de toamnă şi trebuie, prin toate modalităţile posibile, să le vindem pe cele de vară. La anul, ar putea să nu mai fie la modă”, a spus alarmată Valentina, vânzătoare.

Victimele strategiei de marketing

Până şi pe vitrinele magazinelor de firmă, ale unor branduri vestite, putem vedea scris cu litere uriaşe „-50% REDUCERE”. Am intrat într-un astfel de magazin şi am descoperit că toate cabinele de probă sunt ocupate. „O rochie cu o mărime mai mare aveţi?”, s-a auzit după draperie. Vânzătoarea i-a răspuns că e singurul exemplar, restul s-au vândut deja. Chiar dacă rochia îi era strâmtă în umeri şi o „gâtuia” la talie, văzând cu ce privire de vânător se uită cumpărătoarele mai suple, fata a scos în grabă banii şi a spus că o cumpără. „Trec la dietă”, a spus hotărâtă şi a luat cecul pe care era indicat preţul de 750 de lei.
„Reducerile nu sunt altceva decât o strategie de marketing pentru a lichida stocurile. Hainele care nu au fost cumpărate la un preţ mai mare se vând ca pâinea caldă atunci când se ieftinesc. Astfel se stabileşte echilibrul dintre cerere şi ofertă. Este vorba de strategia preţurilor reduse care presupune reducerea preţurilor suficient de mult pentru a atrage clienţii ”, spune Eugen Rău, specialist în marketing.

Mania cumpărăturilor

Persoanele par a fi înnebunite după lucrurile mai ieftine, iar vânzătorii zăpăciţi abia reuşesc să deservească toţi cumpărătorii. Asta e atmosfera din magazinele în care produsele sunt vândute la un preţ redus. Există şi un şir de riscuri despre care fiecare persoană ademenită de cuvântul REDUCERE ar trebui să cunoască. În agonia procesului de cumpărare, adesea, poţi cumpăra un lucru de care nu ai nevoie sau, mai grav, o haină defectată. „La aşa un preţ, n-o să-mi pară rău dacă o voi îmbrăca de două ori şi o voi arunca!”, a spus o cumpărătoare care tocmai a dat 80 de lei pentru un maiou care, dacă e să credem preţului tăiat, a costat anterior 115.

Psihologii atenţionează că pasiunea pentru cumpărături se poate transforma treptat într-o dependenţă care afectează psihicul şi portmoneul. Mulţi cumpărători, femei şi bărbaţi, sunt gata să dea ultimul bănuţ din buzunar pentru a cumpăra o haină pe care, probabil, nu o vor îmbrăca niciodată din motivul că sunt ademeniţi de preţul mic. „Persoanele care cumpără de dragul cumpăratului intră în categoria celor care suferă de shopaholism, o boală psihică care constă în dependenţa de cumpărături”, a menţionat Vera Barbăscumpă, psihoterapeut.

În perioada lichidării stocurilor, starea shopaholicilor se acutizează. Vânătorii de preţuri mici încep să abunde magazinele. „Dacă aţi procurat o haină la un preţ mic şi acasă descoperiţi că mai aveţi câteva de acelaşi fel, acesta este unul din primele simptome ale dependenţei de cumpărături. Plăcerea de a achiziţiona cât mai multe haine se poate transforma într-o manie periculoasă. E greşită părerea că procurarea unei rochii sau bluze te poate trata de depresie. Această acţiune ar putea ridica un pic dispoziţia, nimic mai mult”. Psihoterapeutul recomandă persoanelor pasionate de cumpărături să nu cadă în plasa REDUCERILOR, să-şi menţină echilibrul şi calmul, să perceapă hainele ca pe nişte bucăţi de stofă mai puţin valoroase şi, înainte de a cumpăra o haină, să se gândească bine dacă cu adevărat au nevoie de ea. „O altă terapie pe care o recomand tuturor este ca înainte de a vă duce la shoping să făceţi ordine în dulapul cu haine”, a spus Vera Barbăscumpă.

Riscuri şi recomandări

Un alt risc la care sunt supuşi cumpărătorii care contribuie la lichidarea de stocuri este faptul că pot deveni proprietarii unei haine pe care nu o mai pot îmbrăca, fiindcă în ajun e alt sezon, iar la anul acesta ar putea să nu mai fie în vogă. Însă dacă găsiţi la reducere „blugii, tricourile, cămaşa albă clasică, în genere orice haină stil clasic şi, bineînţeles, rochiţa scurtă neagră, „little black dress”, introdusă de Coco Chanel, cumpăraţi-le, acestea nu se vor demoda niciodată”, a menţionat Ecaterina Curoşu, stilist.

Din cauza că nu am găsit rochiţa neagră la preţ redus, am cumpărat câteva haine la reducere. Cu trei sute de lei, am cumpărat un maiou alb cu un personaj din desene animate, o pereche de şorturi şi o centură. După prima spălare, şorturii s-au destrămat, iar personajul de pe maiou seamănă cu unul din filmele de groază. Nu în zadar se spune că cel care vrea să economisească uneori achită un preţ dublu.

Svetlana Panţa

The following two tabs change content below.