Reacția unui fost ministru la schemele de corupție legate drumul R6M1-Ialoveni

Investigația jurnalistică „Drum legat de Curmei”, publicată în ediția de vineri, 9 februarie 2018, scoate la iveală că reparația șoselei R6M1-Ialoveni a eșuat din cauza unor scheme de corupție în care sunt implicați înalți funcționari de stat. Citiți mai jos explicațiile fostului ministru al Transporturilor, Iurie Chirinciuc, publicate pe blogul său.

Cum am devenit victima unui denunț, autorul căruia trebuie încătușat chiar la prezentarea lui? Astăzi, în numărul din 9 februarie, JURNAL de Chișinău publică o investigație intitulată „Drum legat de Curmei”. Publicația titrează: Reparația șoselei R6M1 – Ialoveni a eșuat din cauza unor scheme de corupție în care sunt implicați înalți funcționari de stat. Cunosc în detaliu cazul și vreau să vă inițiez în schemele clasice de corupție a la Moldavie.

Pe 26 ianuarie 2018, după o perioadă de renovare de 24 de luni, trebuia dată în exploatare artera națională R6 M1 cu o lungime de 6,55 kilometri. Acest drum din apropierea or. Ialoveni leagă alte două artere importante – șoseaua spre Hâncești și cea spre Leușeni și face parte din centura or.Chisinau care va avea o lungime de circa 80 kilometri.

Lucrările de reabilitare urmau să fie finanțate de către Banca Europeană de Investiții. Valoarea proiectului constituia aproximativ 9 milioane de euro. Dar astăzi gropile rămân în această arteră de circulație, conducătorii auto înjură de mamă pe oricine vreți și, în primul rând, guvernarea. De ce? Din cauza corupției.

În calitatea mea de ministru al Transporturilor și Infrastructurii drumurilor, la 3 martie 2017 am luat deja toate măsurile ca Administrația de Stat a Drumurilor să ceară Companiei din Bulgaria – SK-1 Rastroy JSC, câștigătoarea licitației, să-și onoreze obligațiile și să solicite Companiei „Ecosem Grup” urgentarea lucrărilor.

Compania „Ecosem Grup” îl are ca administrator pe Adrian Rucan, iar fondator e soția acestuia – Minodora Rucan. Anume ei i-a dat în antrepriză compania din Bulgaria reparația drumului. A fost elaborat și semnat un plan de acțiuni pentru „recuperarea timpului pierdut” și finalizarea termenelor prevăzute de contract.
Dar carul nu s-a urnit din loc. În consecință, la 4 aprilie 2017, am obligat Administrația de Stat a Drumurilor să întreprindă primul demers pentru rezilierea contractului.

Dar, cu patru zile înainte de expirarea notificării de reziliere, în urma denunțului lui Adrian Rucan, administratorul „Ecosem Grup”, eu și administratorul interimar al Administrației de Sat a Drumurilor, Veaceslav Teleman, am fost arestați.

Vom lăsa justiția să se descurce cu acest demers. Ceea ce trebuie să menționez ca un SOS despre ilegalitățile și corupția ce macină R. Moldova e faptul că atunci când nu mai eram ministru, pe 21 august, la mai puțin de cinci luni de la încheierea celor doi ani prevăzuți pentru reparația drumului nominalizat, Administrația Drumurilor a plătit SK-13 Rastroy în avans circa 673.000 de euro, ignorând faptul că lucrările nu au fost demarate conform contractului.

În plus, în afară de faptul că statul a plătit acești bani ilegal, a mai suportat cheltuieli în valoare de 600.000 de euro pentru serviciile inginerilor supraveghetori. Precizez că antreprenorul nu a reușit să înregistreze măcar trei procente din lucrări, condiție prevăzută de contract pentru achitarea primului certificat de plată pentru lucrările efectuate.

Cine se face vinovat? În calitatea mea de ministru, l-am revocat pe Gheorghe Curmei, șef al Administrației de Stat a drumurilor, angajat în februarie 2014 fără desfășurarea unui concurs public pentru ocuparea acestui post. L-am revocat pe 21 martie 2016 pentru încălcări grave ce au condus la prejudicierea bugetului cu milioane de lei. Prima instanță de judecată și Curtea de Apel au dat câștig de cauză ministerului, dar în baza unei Hotărâri a Curții Supreme de Justiție, pe 25 octombrie 2017, când deja depusesem cerere de demisie ca ministru, Curmei a fost restabilit în funcție.

Astfel, cel care a fost concediat și pentru gestionarea nesatisfăcătoare a reabilitării drumului M13 Chișinău-Giurgiulești și alte încălcări grave a fost nominalizat să repare drumul R6M1 – Ialoveni.
Știu că la procuratură există un dosar ce arată cum se spală o mână pe alta în R. Moldova. Astfel „Ecosistem Grup” i-a dăruit lui Gheorghe Curmei un apartament într-un bloc de locuit al sectorului Ciocana. E și firesc, doar după ce pui mâna pe atâta bănărit, nu te scumpești, devii generos cu banul public.
Știam, de fapt, că licitația anunțată pentru reparația drumului de pomină nu avea cum să fie finalizată cu succes, deoarece Adrian Rucan, administratorul „Ecosem Grup”, i-a înlăturat pe ceilalți participanți împreună cu Gheorghe Curmei cu care se află în relații mai mult decât prietenești.

E clar: Compania din Bulgaria a venit cu ștampila, pentru a conferi seriozitate. Ea urma să primească un comision gras de la Gheorghe Curmei. Mai mult, „Ecosem Grup” nu putea executa lucrările, deoarece nu avea autorizație. A obținut-o abia în august 2016. Dar reparația drumului trebuia să înceapă în ianuarie 2016.
Deși Curmei a anunțat că contractul cu SK-13 Rastroy a fost reziliat, iar avansul a fost returnat, administratorul „Ecosistem Grup” afirmă că nu este adevărat.

În plus, „Ecosistem Grup” a lăsat fără apartamente circa 180 de persoane după ce le-a luat banii, aceștia rămânând cu speranța la sfântul așteaptă, care nu va mai veni niciodată.

Vă reamintesccă pentru toate fărădelegile făcute la Administrația de Stat a Drumurilor de către Curmei Centrul Național Anticorupție și Procuratura Anticorupție au intentat un dosar penal și … tot dosar penal este intentat și pe administratorul „Ecosem Grup” Rucan Andrian, care a fost obligat să facă denunț pe mine. Dumnezeu cu ei, au tot dat vina pe mine, dar eu nu am mai fost la minister de la 27 Aprilie 2017 și, în august 2017, au primit avans ilegal, care, spune Curmei, a fost întors, dar eu nu cred. Cine le-a încurcat să efectueze lucrările? Apropo, este cel mai ușor segment de reparație a drumurilor din R. Moldova. Orice companie de drumuri îl repară în trei luni de zile.

Am ilustrat doar un singur caz din activitatea mea de ministru, perioadă în care am încercat să fac lucrurile să meargă bine în cel mai important sector al economiei. Însă, a fost imposibil. De ce? Fiindcă R. Moldova este măcinată de o corupție specifică. Repet, ne salvează doar Unirea dacă vrem să scăpăm de aceste flageluri care ne macină existența și ne transformă în slugile hoților de drumul mare.