„Războiul și-a lăsat amprenta asupra „Leului de Aur”

Interviu cu Yaroslav Fedoryshyn, director al Teatrului Academic „Voskresennia” din Lvov, director al Festivalului Internațional de Teatru „Leul de aur” („Золотий лев”)

fedoryshyn-lviv

Yaroslav Fedoryshyn, director al Festivalului Internațional „Leul de Aur” din Lvov

– Stimate Yaroslav Fedoryshyn, ce impresii v-a lăsat Festivalul Național de Teatru din București (FNT 2016)?

– Impresii foarte bune! Bucureștiul e un minunat oraș teatral, sălile de teatru au fost arhipline în timpul FNT, spectatorii au primit entuziasmați toate spectacolele, indiferent de nivelul artistic al acestora. Apreciez înalt Festivalul Național de Teatru din București. De-a lungul celor 26 de ani de existență s-a format o echipă de profesioniști care se ocupă de organizarea evenimentului, de primirea trupelor, a oaspeților. Programul a fost foarte bogat, divers, consistent. Îi mulțumesc mult Doinei Lupu pentru ospitalitate și pentru că m-a ajutat să văd cele mai atractive spectacole din festival. Le mulțumesc organizatorilor pentru invitație și sper că nu a fost ultima mea vizită la București.

– Ce spectacole v-au trezit intereslul și dorința de a le aduce la Festivalul „Leul de Aur” din Lvov, al cărui director sunteți?

– Mi-a plăcut mult tânărul regizor Radu Afrim. Aș vrea să aduc la Lvov spectacolul „Între noi e totul bine” de Dorota Masłowska, în regia lui Afrim. M-au fascinat, de asemenea, spectacolele celebrei coregrafe Carolyn Carlson (în special „Now”), produse de teatrul său din Franța.

Mi-a plăcut, de asemenea, „Livada de vișini” din Sankt-Petersburg, în regia lui Lev Dodin. Un admirabil ansamblu actoricesc, plus o montare frumoasă, ingenioasă. Regizorul nu pune accentul pe Ranevskaia, ci pe Varea și Lopahin. Anume tema relației complicate dintre Varea și Lopahin devine principală. Interpretarea aceasta a lui Lev Dodin mi-a plăcut cel mai mult.

– Ați fost la Chișinău? Cu ce prilej?

Pentru prima dată am mers la Chișinău în 2001, am fost invitați la Festivalul Internațional BITEI. De atunci colaborăm cu Teatrul „Eugene Ionesco”, cu directorul acestuia Petru Vutcărău, pe care îl apreciez mult. Am remarcat în ultimii ani schimbări benefice atât în organizarea festivalului BITEI, cât și în viața teatrală a Chișinăului. Dar este necesar ca autoritățile să depună mai multe eforturi pentru a finanța pe măsură acest festival.

– Ce spectacole din Republica Moldova au fost invitate la Festivalul „Leul de Aur” din Lvov?

Anul acesta am invitat „Cântăreața cheală” de Ionesco, în regia lui Slava Sambriș, spectacol al Teatrului „Eugene Ionesco”. „Cântăreața cheală” e un spectacol minunat, despre el s-a vorbit mult la Lvov și încă se mai vorbește. Am primit și multe reacții pozitive din partea spectatorilor. Cu siguranță, Teatrul „Eugene Ionesco” din Chișinău se pricepe să-l monteze pe Ionesco.

– De câți ani există Festivalul „Leul de Aur” din Lvov? Cum a influențat războiul ruso-ucrainean ultimele ediții?

Anul acesta, a avut loc cea de-a 27-a ediție a „Leului de Aur”. Am reușit să construim un festival amplu, care concentrează toate tendințele artei teatrale contemporane. Motto-ul Festivalului este „Clasicul prin prisma experimentului” („Классика глазами эксперимента”). De aceea selectăm și invităm trupe de teatru interesante din diferite țări ale lumii.

Evident, războiul și-a lăsat amprenta asupra Festivalului din Lvov. Războiul, în general, a influențat întreaga cultură a Ucrainei. Se micșorează finanțările, deoarece banii sunt folosiți pentru acoperirea cheltuielilor militare. De asemenea, multe teatre, mai ales cele tinere, au început să monteze spectacole pe tema războiului și să le prezinte la diverse festivaluri. „Leul de Aur” nu face excepție.

– Vă mulțumesc pentru interviu, vă doresc noi realizări și noi speranțe!

Interviu de Irina Nechit

The following two tabs change content below.
Irina Nechit

Irina Nechit

Irina Nechit

Ultimele articole de Irina Nechit (vezi toate)