Raportul mincinos al lui Cibotari

Aeroportul Internaţional Chişinău, în pofida încălcărilor admise şi recunoscute de către autorităţi, rămâne în proprietatea concesionarului, o firmă anonimă

DSC_6401 Foto de NADEJDA ROSCOVANU

Grupul de lucru format pentru investigarea cazului Aeroportului Internaţional Chişinău (AIC) a făcut-o luni de oaie, spunând că nu există temei pentru rezilierea contractului privind concesionarea acestui obiectiv strategic. Şi asta după ce trei premieri – Leancă, Gaburici şi Streleţ – au declarat că au fost admise încălcări grave la organizarea licitaţiei, că întreprinderea concesionară nu avea experienţă de administrare aeroportuară de minimum doi ani, că a fost elaborat un contract în defavoarea statului, că Avia Invest nu a făcut investiţiile pe care şi le asumase, ci dimpotrivă a alocat bani clubului Milsami Orhei! Din vară au picat două guverne, iar AIC rămâne neclintit în proprietatea nu se ştie cui.

Amintim că la 2 august 2013, într-o zi de vineri, a apărut la Chişinău Compania „Avia Invest” formată de Aeroportul Habarovsk şi holdingul „Uzina Kolomensk”. La 5 august, luni, „Avia Invest” s-a înscris în concursul pentru concesionarea AIC, iar pe 30 august, Boris Salov, administratorul companiei, a semnat contractul cu Agenţia Proprietăţii Publice.

O companie în frunte cu un traficant de arme

Acest Boris Salov a fost administrator şi acţionar al companiilor „Jet Star” şi „Renan” implicate în scandaluri internaţionale privind traficul ilegal de arme în Angola şi Libia. Şi aceasta nu este totul, pe moment, se spune că Avia Invest nu mai este proprietate a holdingului rusesc. Ştim doar că Ilan Shor a menţionat, în autodenunţul său, că la AIC ar fi fost făcute investiţii de către unii „superparteneri din afară”, pentru el. Cine sunt aceşti „superparteneri” care deţin în proprietate AIC de asemenea nu se ştie.

În februarie 2015, ex-premierul Iurie Leancă şi-a pus cenuşă pe creştet, dezvăluind că Ministerul Economiei a fost cel care l-a „convins” de necesitatea concesionării Aeroportului: „Poate nu trebuia ca acest lucru să fi fost făcut prin acea licitaţie închisă… Poate trebuia să cer informaţii suplimentare. Mi s-a spus atunci că sunt acţionari şi din Coreea de Sud. (…) Cu toate acestea, este un plan investiţional, nu este aşa de grav”, a estimat el.
În mai 2015, premierul Gaburici a denunţat „semnarea contractului în condiţii neloiale pentru alţi participanţi la licitaţie”. El a recunoscut de fapt că „Avia Invest” câştigase concursul de concesionare a AIC după retragerea a cinci mari investitori din UE.

Gaburici a făcut cele mai multe dezvăluiri

Acelaşi Gaburici l-a acuzat pe Ilan Shor de faptul că ar fi efectuat tranzacţii ilegale de sute de mii de euro „în interes personal”. „Dl Ilan Shor era concomitent preşedinte al consiliilor de administrare la Banca de Economii, Unibank şi Avia Invest. Atunci au fost transferate ilegal mijloace financiare pe contul companiei Avia Invest, ceea ce a cauzat daune în proporţii deosebit de mari intereselor publice”, spunea Gaburici.

O altă încălcare consemnată a fost faptul că, din angajamentul investiţional de 244,2 mil. de euro, „Avia Invest” a raportat investiţii în valoare de 7 mil. de euro abia la împlinirea unui an de la încheierea înţelegerii cu guvernul, atunci când deja ar fi trebuit să cheltuiască o bună parte din fondurile pe care se angajase să le aloce.

Chetraru: Banii BEM sunt la AIC

În aceeaşi perioadă, în cadrul unor audieri parlamentare despre devalizarea celor trei bănci, directorul CNA Viorel Chetraru a declarat de la tribuna centrală a Parlamentului că banii de la BEM sunt la Aeroport! În replică, Gaburici a spus că are temei să creadă că „o parte din banii furaţi de la BEM au ajuns să fie investiţi în Aeroport, ceea ce nu ne place şi nu este corect!”.
După învestirea guvernului Streleţ, CNA a informat că Avia Invest nu a investit resurse proprii în Aeroport, ci doar bani proveniți din activitățile acestui obiectiv. Mai mult, „Avia Invest” a făcut donaţii clubului de fotbal „Milsami Orhei”, patronat de Ilan Shor, peste 9 mil. de lei provenind din activitățile aeroportuare.

Vladimir Cebotari, ministrul în exerciţiu al Justiţiei, a spus luni, 9 noiembrie, că nu există temei pentru rezilierea contractului cu concesionarul! Iar PLDM, cel care a susţinut odinioară această afacere dubioasă, a înregistrat un proiect de Hotărâre a Parlamentului privind constituirea Comisiei de anchetă pentru evaluarea executării angajamentelor în cazul AIC.