Raport de ochii lumii

MINISTERUL EDUCAŢIEI VA OBLIGA COPIII care merg în clasa întâi să aibă un raport despre dezvoltarea fizică, socio-emoțională şi cognitivă

pagina 3

O inovaţie anunţată recent de către reprezentanţii Ministerului Educaţiei, şi anume raportul despre dezvoltarea fizică, socio-emoțională şi cognitivă a copilului emis la încheierea grupei pregătitoare, a provocat suspiciuni la mamele care îşi vor da anul curent micuţii în clasa întâi.

Pe de o parte, unii părinţi cred că raportul nu este altceva decât o hârţoagă pentru a favoriza birocraţia şi corupţia în sistemul de învăţământ. Pe de altă parte, responsabilii din educaţie cred că raportul va înlesni lucrul învăţătorului şi va elimina segregarea din şcoli. La rândul lor, psihologii afirmă că ideea este una bună, dar irealizabilă pentru că nu există condiţii obiective.

Astfel, în afară de actele ce urmează a fi anexate la cererea de înscriere în clasa întâi – copia buletinului de identitate al părintelui sau al reprezentantului legal, certificatul de naștere al copilului, fișa medicală și două fotografii 3×4 ale copilului – a fost adăugat Raportul despre dezvoltarea fizică, socio-emoțională, cognitivă, a limbajului și comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și aptitudinilor de învățare la finele grupei pregătitoare. Raportul va fi eliberat părintelui sau reprezentantului legal al copilului de către instituția preșcolară.

În opinia psihologii Lilia Gorceah, ar fi adecvat ca fiecare instituţie preşcolară să aibă un psiholog instruit pentru efectuarea acestui test. Iar acesta să fie validat pe populaţia din R. Moldova, şi nu pe cea a Rusiei sau a României, pentru că noi avem un alt mediu de dezvoltare.

Mamele-internaute sunt indignate

În opinia Silviei MV, această hotărâre va da alte bătăi de cap pentru părinţi! „Oare educatorii sunt informaţi ce trebuie să conţină acest document?”, se întreabă femeia. Xenia Grosu din Chişinău consideră că acest raport este o hârţoagă pentru a facilita birocraţia şi corupţia în sistemul de învăţământ: „Şi dacă un părinte nu va obţine acest raport, va rămâne neşcolarizat? Oare le-a fost majorară remunerarea educatorilor pentru această nouă obligaţie? Sau ar trebui să plătească din nou părinţii pentru acest raport? E regretabil că încurajaţi corupţia, în loc să luptaţi cu acest fenomen!”.

Reprezentanţii Ministerul Educaţiei au anunţat că vor remite un demers către structurile locale de specialitate în domeniul învățământului care, la rândul lor, vor informa administrațiile grădinițelor despre necesitatea elaborării raportului respectiv mai devreme. De asemenea, responsabilii din educaţie informează că, începând cu 1 aprilie curent, părinţii pot să depună cererea de înscriere a copiilor în clasa întâi, iar ulterior, când va fi eliberat Raportul de la grădiniță, va fi anexat la dosarul cu celelalte acte.

Crudu: „Raportul va facilita munca învăţătorului”

Solicitat de JURNAL de Chişinău, Valentin Crudu, șef al Direcției învățământ preuniversitar din cadrul Ministerului Educaţiei, a declarat că acest raport este o noutate în lista actelor pe care trebuie să le depună părinţii în instituţiile de învăţământ. „Aceste rapoarte se făceau şi înainte de către educatori. Or, aceştia sunt obligaţi să urmărească dezvoltarea fizică şi socio-emoţională a copiilor. Psihologii consideră că, în urma creării serviciului de asistenţă psiho-pedagogică, ar fi bine ca aceste rapoarte să fie elaborate de către educatori şi la absolvirea grădiniţei. Şi atunci când părinţii îşi retrag actele de la grădiniţă să aibă şi acest raport, care va fi depus, împreună cu celelalte acte, la înscrierea în clasa întâi”, ne-a explicat responsabilul de la minister.

În opinia acestuia, raportul îi va oferi învăţătorilor posibilitatea să analizeze competenţele pe care le-au primit copiii în cadrul grupei pregătitoare.

Se va diminua segregarea?

Vor fi şi copii care sunt din categoria celor cu cerinţe educaţionale speciale. „Unii copii vor avea nevoie de un plan educaţional individual. Copiii cu cerinţe educaţionale speciale trebuie luaţi în vizorul învăţătorilor ca să se integreze uşor în instituţie. Noi încercăm să utilizăm strategia naţională privind incluziunea şcolară. Unele elemente din aceste rapoarte ar putea să le dea învăţătorilor răspuns la multe întrebări”, a adăugat Crudu.

Acesta nu a negat faptul că ar putea să existe un anumit subiectivism în aceste rapoarte, în special atunci când copilul nu a frecventat grădiniţa. În aceste condiţii, învăţătorul va fi nevoit să evalueze copilul. Precizăm că în mediul rural, circa 12%–14% din copii nu frecventează grupa pregătitoare, iar în cel urban – 5%–7%.

„Sarcină irealizabilă”

Psihologa Lilia Gorceag crede că acest raport ar fi o idee bună, însă este de asemenea important cine îl va elabora. „Cine poate să măsoare nivelul de inteligenţă, să vorbească despre temperament, caracter, despre o mulţime de abilităţi pe care le are un copil. Or, un educator posedă nişte metode de a-l pregăti pe copil pentru şcoală. Sarcina pe care o pune acum Ministerul Educaţiei în faţa educatorului este una irealizabilă. Acest lucru trebuie să-l facă un psiholog. Şi aici sunt foarte multe probleme: în grădiniţe nu sunt psihologi, iar dacă sunt, nu sunt pregătiţi, noi nu avem teste validate pe populaţia R. Moldova. Cum poţi să tragi în acest sens o concluzie fără a măsura nivelul de inteligenţă, act ce se apreciază verbal şi nonverbal?”, se întreabă psihologa. În plus, aceasta crede că raportul va fi unul formal şi, în plus, va provoca nemulţumiri din partea părinţilor.