Rablele statului, în proprietatea colecţionarilor

PASIUNI // Voronin nu a rezistat în faţa tentaţiei automobilelor interzise de comunişti în perioada sovietică pentru excesul de lux şi „aspectul burghez”

Cunoscută fiind pasiunea fostului preşedinte comunist pentru autoturismele vechi, ar fi fost de-a dreptul incredibil ca acesta să treacă indiferent pe lângă relicvele „brejneviste” înmagazinate la Garajul guvernului. Şase cele mai vechi automobile de marca GAZ 14 Chaika, moştenite de la conducerea URSS au fost scoase la licitaţie la indicaţia fostului preşedinte comunist în decembrie 2006. Potrivit membrilor comisiei de licitaţie, patru maşini au fost achiziţionate de un colecţionar german, o maşină a intrat în posesia reprezentantului Companiei Auto Space, importator oficial al BMW în Moldova, iar cea de-a şasea maşină a ajuns în posesia PCRM. Maşina achiziţionată de Voronin a rămas parcată pe perioada mandatului său la Baza auto a Guvernului, iar după expirarea acestuia a fost transferată la sediul partidului.


Primul preşedinte al Republicii Moldova, Mircea Snegur, a declarat că, la învestirea sa în funcţie, maşinile existau deja şi erau utilizate pentru întâmpinarea şi deplasarea delegaţiilor oficiale, erau confortabile, în stare bună, una din maşini, pe perioada mandatului său, era dotată cu linie telefonică specială care îi permitea să ia legătura cu oricine din orice colţ al Moldovei. După expirarea mandatului lui Mircea Snegur, linia telefonică a fost demontată de angajaţii Serviciului de Informaţii şi Securitate, conform regulamentului.

Interzise în perioada sovietică

Maşinile de marca GAZ 14 Chaika sunt unicul model sovietic, replică la maşinile de lux americane, produse într-un număr limitat în perioada 1977 – 1989. Automobilele erau utilizate de conducătorii comunişti din fostul spaţiu sovietic, de misiunile diplomatice, precum şi de unele întreprinderi comerciale importante din acea vreme.  În total, au fost produse 1 114 de astfel de automobile pe parcursul a 11 ani. Maşinile se deosebeau, prin aspectul luxos, prezenţa sistemului de climatizare, salonul confortabil tapetat cu piele, posibilităţile tehnice ce permiteau legătura telefonică şi altele. În 1988, în toiul luptei contra „privilegiilor” acordate funcţionarilor de rang înalt, autorităţile comuniste interzic producerea de mai departe a acestui automobil şi distrug documentaţia tehnică, măsură care, mai târziu, face imposibilă relansarea acestuia pe piaţă.

Comercializate în grabă

Voronin, spre deosebire de predecesorii săi, nu a ignorat valoarea autoturismelor parcate la Baza Auto a Guvernului. La iniţiativa sa, în octombrie 2006, Mihai Vieru, şeful adjunct al Aparatului Guvernului, i-a indicat fostului director al Bazei auto să perfecteze „în regim de urgenţă pachetul de documente” pentru comercializarea maşinilor. Unul din membrii comisiei care a solicitat să-i păstrăm anonimatul îşi aminteşte că în acele zile a fost sunat acasă de un funcţionar de la Serviciul de Grăniceri care s-a interesat ce ar putea face ca să intre în posesia unui astfel de autoturism. „Existau mulţi doritori, maşinile prezentând interes pentru colecţionari. Se ştia însă din timp cine le va cumpăra. Noi, membrii comisiei, acţionam mai mult de formă”, ne spune el. Reprezentantul întreprinderii de stat „Audit şi evaluare”, Valeriu Capsâzu, a stabilit că maşinile produse în anii 1979 – 1986 valorează 20-37 mii de lei. La licitaţia cu strigare au fost expuse şase automobile. În urma licitaţiei, acestea au fost vândute la preţul de 50 – 100 mii de lei.

Pe site-urile de pe internet preţurile la astfel de maşini variază între 20 şi 40 de mii de euro.

Mircea Snegur: „Erau în stare bună”

Solicitat să spună ce crede despre preţurile oferite pentru aceste automobile, Mircea Snegur a declarat: „Evident, este un preţ mic. Maşinile erau folosite pentru întâmpinarea delegaţiilor oficiale. Erau în stare bună, cel puţin aşa le-am lăsat la finele mandatului meu”, ne-a spus el. Mecanici de la Garajul guvernului ne-au spus şi ei că maşinile erau funcţionale, urmând a fi schimbate doar acumulatoarele.

Deşi membrii comisiei de licitare susţin că una din maşini a fost achiziţionată de reprezentantul Companiei „Auto Space” din Moldova, Victor Miculeţ, directorul general al acesteia, a negat acest lucru. „Nu deţin un astfel de automobil. Nu ştiu nimic despre această licitaţie”, a spus el, solicitat de JURNAL.

În context, ar mai fi de remarcat că pasiunea ex-preşedintelui Voronin pentru automobilele sovietice de epocă s-a manifestat în octombrie 2010. Acesta s-a ales cu un trofeu oferit în cadrul primei expoziţii internaţionale de automobile de epocă care a avut loc la Chişinău, unde şi-a expus una din maşinile sale retro, un model GAZ produs în 1953, prima serie de automobile de acest gen inspirate din moda americană a jumătăţii secolului trecut.

Svetlana COROBCEANU

The following two tabs change content below.